برگزاری همایش ملی معنویت و علوم اسلامی با پیام آیت الله جوادی آملی

اولین همایش ملی معنویت و علوم اسلامی با پیام آیت الله جوادی آملی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز به کار کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان، در پیام تصویری به اولین همایش «معنویت پژوهی؛ معنویت و علوم اسلامی» ضمن تاکید بر جایگاه ویژه معنویت در علوم مختلف، گفت: طهارت روح و تقوا لازمه هر عملی است و دوری جستن از پلیدی، خودخواهی، غرور و برتری طلبی دستمایه پیشرفت در علوم مختلف است.

آیت الله جوادی آملی معنویت را نسخه‌ای برای تکامل انسان دانست و افزود: معنویت باید در درون انسان باشد تا تمام گفته‌ها، نوشته‌ها و آثار را با آن ارزیابی کنیم و به این وسیله علوم ما جاودانه شود.

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این همایش به جایگاه معنویت در دنیای کنونی پرداخت و گفت: زمانی معنویت در ذیل مباحث علوم دیگر قرار داشت، اما در شرایط فعلی اهتمام حوزه به معنویت یک ضرورت و راهبرد اساسی است.

او به ابعاد گسترده و وسیع معنویت اشاره کرد و گفت: معنویت می‌تواند ابعاد گسترده‌ای داشته باشد و تنها در مناسک خاصی از جمله دعا و نیایش خلاصه نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر ضرورت ترویج معنویت اصیل تاکید کرد و گفت: باید معنویت اصیل در جامعه رشد و گسترش یابد تا معنویت‌های دروغین مجال گسترش پیدا نکنند.

حجت الاسلام مهدی علیزاده، با اشاره به توجه بیش از پیش به معنویت در دنیای معاصر، گفت: در حال حاضر معنویت گرایی در گستره‌ای جهانی مطرح شده است و این اقبال موجب شده است که برخی با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده معنویت‌های غیر واقعی را تبلیغ و ترویج کنند.

مدیر همایش افزود: در چنین شرایطی انقلاب اسلامی و فرهنگ تشییع موظف است بهترین نسخه معنویت را به بشریت عرضه کند.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اینکه همایش به مدت سه روز با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزاری می‌شود، گفت: تا کنون در ۱۲ نشست تخصصی موضوعات مرتبط با این همایش بررسی شده است.

او از استقبال خوب پژوهشگران از این همایش خبر داد و گفت: حدود یک‌صد چکیده مقاله به دبیرخانه همایش معنویت پژوهی ارسال شده است که از این میان ۵۰ مقاله برگزیده در طول برپایی همایش ارائه خواهد شد.

در پایان این مراسم برخی آثار و تولیدات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رونمایی شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.