آژانس: ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد تهران ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آر تی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود در خصوص مسئله انرژی هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است.

گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی آزمایی اجرای برجام دقایقی پیش منتشر شد و در اختیار کشور‌های عضو آژانس قرار گرفت.

در این گزارش ادعا شده است: ایران در حال حاضر حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد و همچنین ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات در اختیار دارد. تخمین زده می شود که  ایران ۱۷.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد خلوص شکافت‌پذیر داشته باشد که در مقایسه با ماه آگوست تقریباً هشت کیلوگرم افزایش داشته است.

این سازمان با تکرار اتهام‌زنی‌های خود ایران را به نقض شماری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود متهم کرد.

ماه گذشته «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، وجود غنی‌سازی مخفیانه در ایران را رد کرد و گفت: «تاکنون هیچ اطلاعاتی که نشان دهد ایران به صورت مخفیانه در حال غنی‌سازی اورانیوم است، وجود ندارد. ما در آژانس وظیفه داریم تمامی اماکن غنی‌سازی ایران را مورد بازرسی قرار داده و بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور نظارت کنیم.»


بیشتر بخوانید:


بر اساس روال کار آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش مدیرکل آژانس یک هفته تا ۱۰ روز پیش از برگزاری نشست فصلی شورای حکام آماده می‌شود و برای مطالعه در اختیار کشور‌های عضو قرار می‌گیرد.

آژانس از زمان اجرای برجام به طور مرتب هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران، گزارشی ارایه می‌کند.

در حال حاضر ۶ دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده است، اما با کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها هنوز مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، شامگاه چهارشنبه، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، تاریخ برگزاری ۷ امین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

مقامات رسمی کشورمان از جمله وزیر خارجه و معاون سیاسی وزارت خارجه بار‌ها و به مناسبت‌های مختلف تاکید کردند که ایران به دنبال مذاکراتی است که به نتیجه ملموسی ختم شود و ادامه دادن مسیر مذاکرات پیشین وین که پیشروی مناسبی نداشت، به هیچ وجه مورد نظر ایران نیست. دولت ایران همچنین تصریح کرده که تنها در مذاکراتی که منجر به احیای حقوق ایرانیان شود، شرکت می‌کند.

آژانس در حالی ایران را متهم به نقض برجام می‌کند، که آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و به دستور مستقیم ترامپ از توافق برجام خارج شد. این اقدام رئیس جمهور سابق آمریکا نقض فاحش قوانین بین‌المللی و به طور مشخص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود. در مقابل ایران هم که از مزایای برجام بهره‌ای نبرد و تنها مجبور به اعمال محدودیت علیه برنامه هسته‌ای خود بود، در چارچوب توافق و براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌های مجلس، به تدریج سطح تعهدات خود را کاهش داده است. با این وجود تهران تاکید کرده که حاضر است به توافق برجام بازگردد به شرط آنکه واشنگتن و سایر طرف‌های برجام هم به وعده‌های خود عمل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بابا مرگ یک بار ،شیون یک بار
ما به خاطر اینکه به تحت تحریم قرار نگیریم از ساخت سلاح هسته‌ای خودداری کرده ایم.حالا که تحت شدیدترین تحریم ها هستیم، دولت جمهوری اسلامی ایران باید و باید اقدام به ساخت مخرب ترین سلاح های هسته ای بکنه تا خودش رو در برابر دشمنان خدا، پیغمبر و ملت عزیز ایران قدرتمند بسازه
به امید آن روز
Germany
ناشناس
۰۵:۴۰ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
طرف ایرانی بایستی از کره شمالی یاد بگیرد
کره شمالی: تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی زیر سلطه واشنگتن باشد با آن همکاری نمی‌کنیم
Germany
اورانیوم غنی‌شده اهرام فشار ایران می باشد.
۰۵:۳۶ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
وای به حال ایران اگر ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را یکجا در مذاکره از دست بدهت
مثلا حمل ان دوباره به روسیه.
به نظر من در مقابل برداشتن تحریم یک ان به خارج حمل شود.
گرم به گرم!
در ضمن هیچ جا دیگر بتن ریزی نمی شود.
امریکا هیچ تضمینی جهت برگشت دوباره تحریم نمی دهد. در مقابل ایران
احتیاج به زمینه ای دارد که یک شب به به شرایط فعلی برگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۶ آبان ۱۴۰۰
یک جوری اورانیوم را غنی سازی کنید که تخم مرغ هم ارزون بشه!!
آخرین اخبار