بازگشت حمدوک به نخست وزیری سودان پس از توافق با ارتش

رسانه‌های محلی از توافق میان عبدالله حمدوک و ارتش سودان برای بازگشت به سمت نخست وزیری و آزادی زندانیان سیاسی در این کشور خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره به نقل از جنبش ابتکار ملی سودان، از توافق میان بخش نظامی شورای حاکمیت انتقالی و عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق سودان برای بازگشت وی به سمت نخست وزیری خبر داد.

طبق اعلام این جنبش، دو طرف توافق کردند که تمامی زندانیان سیاسی را که در جریان کودتای اخیر در ماه گذشته از سوی ارتش دستگیر شده بودند، آزاد شوند.

این توافق، صبح امروز (یکشنبه) در دیدار عبدالله حمدوک، نخست وزیر سابق سودان و عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیرو‌های مسلح این کشور، به منظور حل اختلافات باقی مانده بین دو طرف صورت گرفت.

در این توافق که به امضای همه طرف‌ها در آمده است، مواردی از جمله پاسداری از میهن، وحدت، امنیت اراضی و مردم آن و توسعه کشور، بازگشت عبدالله حمدوک به عنوان نخست وزیر دوره انتقالی، ادامه روند اجماع قانون اساسی، حقوقی و سیاسی حاکم بر دوره انتقالی، آزادی کلیه زندانیان سیاسی، رایزنی کامل با بقیه نیروهای سیاسی به استثنای کنگره ملی، پایبند بودن همه طرف ها به صلح ذکر شده است.

چندی پیش، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم سودان، در بحبوحه اعتراضات مردمی و اختلافات میان ارتش و سیاستمداران در این کشور، وضعیت فوق العاده اعلام و شورای حاکمیتی و دولت انتقالی را منحل کرد. ارتش سودان همچنین نخست وزیر و چند وزیر دیگر کابینه را بازداشت کرد. البرهان هدف از این اقدامات را محافظت از کشور در برابر خطر قریب الوقوع دانست و کسانی را که مخالف این تصمیم بودند به ایجاد هرج و مرج متهم کرد.  بر اساس اعلام کمیته پزشکی سودان، در جریان این تجمعات ۱۲ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار