لهستان، لوکاشنکو را به تلاش برای بی‌ثبات کردن اروپا متهم کرد

نخست وزیر لهستان در توییت جدید خود ضمن متهم کردن رئیس جمهور بلاروس، بحران پناهندگان را بزرگ‌ترین تلاش برای بی‌ثبات کردن اروپا در سی سال اخیر خواند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را به جنگی ترکیبی علیه اتحادیه اروپا متهم کرده است.

او در این خصوص در توییتی گفت: «این بزرگ‌ترین تلاش برای بی‌ثبات کردن اروپا در سی سال اخیر است.» موراویه‌تسکی در ادامه افزود که لهستان تسلیم تهدیدها نخواهد شد و برای دفاع از مرزهای اتحادیه اروپا هر کاری خواهد کرد.

نخست وزیر لهستان در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه لهستان، لتونی و استونی به حمایت احتیاج دارند، گفت: «ما باید با هم باشیم تا از اروپا دفاع کنیم.»

این اظهارات نخست وزیر لهستان در حالی مطرح می‌شود که لوکاشنکو روز جمعه در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت این احتمال کاملا وجود دارد که یا نیروهای او و یا افرادی دیگر به مهاجران غیرقانونی کمک کرده باشند تا از مرزها عبور کنند.

او در این مصاحبه افزود که جلوی مهاجران را نخواهد گرفت و آن‌ها را بازداشت نخواهد کرد چرا که آن‌ها در حال ورود به کشور او نیستند. اما از طرفی دیگر آن‌ها را تشویق به مهاجرت غیرقانونی نیز نکرده است.

بحران مهاجران در هفته‌های گذشته واکنش مقامات اروپایی را در پی داشته است. جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته از تحریم آژانس‌های مسافرتی بلاروس خبر داد. از سوی دیگر، وزیر امور خارجه دانمارک نیز از اعمال دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس به طور کامل حمایت کرده است.

وزارت امور خارجه بلاروس ادعاها مبنی بر تشویق مهاجران برای خروج غیرقانونی را تکذیب کرده و اظهاراتی از این دست را بی معنا دانسته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز در همین هفته اعلام کرد که کشورهای غربی در حال سوء استفاده از بحران مهاجران برای تشدید تنش‌ها و اعمال فشار علیه بلاروس هستند.

طی ماه‌های اخیر، هزاران مهاجر که اکثرشان از منطقه غرب آسیا هستند تلاش کردند تا با عبور از بلاروس وارد لیتوانی، لهستان یا لتونی شوند.

لهستان از پذیرش این پناهندگان سر باز زده و تعداد سربازان مستقر در مرزهای خود را تا چندین برابر افزایش داده است.

پایان پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار