۹۰ واحد گلخانه‌ای در ارومیه فعال است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: ۹۰ واحد گلخانه به مساحت ۲۰۰ هزار متر مربع در سطح شهرستان فعال است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، علی پیرمرادی در بازدید از گلخانه ۱.۶ هکتاری واقع در روستای گنگچین بخش صومای برادوست ارومیه افزود: با توجه به نیاز روزافزون بازار و تولید محصولات خارج از فصل، توسعه این روش تولید و کشت، علاوه بر سود آوری بالا، یکی از رویکرد‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای بیان کرد: صرفه جویی در مصرف آب، افزایش چندین برابری تولید در واحد سطح در مقایسه با کشت مزرعه ای، استفاده از اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک، افزایش کیفیت محصول تولیدی، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه از مزایای این نوع کشت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه درباره گلخانه روستای گنگچین نیز اظهار کرد: این واحد در حال حاضر بزرگترین واحد گلخانه‌ای مدرن به روش هیدروپونیک به مساحت ۱۶ هزار متر مربع در استان است که ۱۲ هزار مترمربع آن به کشت صیفی جاتی از قبیل خیار، گوجه، فلفل و چهارهزار مترمربع آن به کشت توت فرنگی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در این گلخانه با ۲ دوره کشت در سال، بیش از ۵۵۰ تن صیفی جات و توت فرنگی تولید می‌شود که علاوه بر ارزش افزوده بالا، مقداری از نیاز مصرفی شهرستان از این طریق تامین می‌شود.

پیرمرادی گفت: برای راه اندازی این واحد تولیدی بیش از ۲۰۰ میلیارد هزینه شده که ۳۷.۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی و ۹.۴ میلیارد ریال سهم آورده متقاضی از تسهیلات و ۱۵۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری شخصی مجری طرح بوده است.

وی بیان کرد: با بهره برداری از این طرح برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و ۱۲۰ نفر غیر مستقیم، فرصت شغلی فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه اظهارکرد: این واحد گلخانه‌ای مجهز به سیستم کف گرمایشی و آخرین تجهیزات مدرن گلخانه‌ای بوده و در آن انواع نشاء محصولات جالیزی و صیفی اعم از هندوان، ملون، خیار، گوجه فرنگی، فیسالیس و توت فرنگی تکثیر و محصولات تولیدی این گلخانه طی قرارداد منعقده فی مابین، به کشور اوکراین و روسیه صادر و به صورت کشاورزی قراردادی محصول تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.