ناسا به دنبال جستجوی حیات در قمر زحل

ناسا در حال ابداع انواع استراتژی‌های خلاقانه برای درک وجود حیات در اروپا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ناسا، در سال ۲۰۰۵ تصاویری از یک ستون آبی درخشان به اسم «انسلادوس» یعنی قمر زحل که فوران شد، جهان را مجذوب خود کرد. ستون غول‌پیکر بخار، ذرات یخ و مولکول‌های آلی که از ناحیه قطبی جنوبی این قمر می‌پاشند، نشان می‌دهد که یک اقیانوس آب مایع در زیر پوسته یخی انسلادوس وجود دارد و تأیید می‌کند که از نظر زمین‌شناسی فعال است. این توده همچنین انسلادوس و دیگر جهان‌های منظومه شمسی بیرونی را، بدون جو و دور از گرمای خورشید به فهرست مکان‌های ناسا برای جستجوی نشانه‌های حیات سوق داد.

توده‌های مشکوک بخار آب

اکنون دانشمندان در حال آماده شدن برای ماموریتی به یک دنیای اقیانوسی دیگر با ستون‌های احتمالی، یعنی قمر مشتری اروپا هستند. فضاپیمای اروپای کلیپر ناسا که قرار است در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود، این قمر را از عمق درونی تا سطح آن مطالعه خواهد کرد تا مشخص کند آیا دارای موادی است که آن را به خانه‌ای مناسب برای زندگی تبدیل کند یا خیر. شواهد حاکی از آن است که اروپا ممکن است مانند انسلادوس، آب را از زیر سطح خود خارج کند. به عنوان مثال، دانشمندانی که از فضاپیمای گالیله ناسا، تلسکوپ هابل ناسا و تلسکوپ‌های بزرگ زمینی استفاده می‌کنند، ردیابی ستون‌های آب ضعیف یا اجزای شیمیایی آن‌ها را در اروپا گزارش کرده اند.

دانشمندان هشدار می‌دهند که ستون‌های اروپا، حتی اگر در آنجا باشند، از نزدیک به سختی قابل تشخیص هستند. با توجه به اینکه گرانش اروپا، بسیار قوی‌تر از انسلادوس است، احتمالاً این توده‌های آب را نزدیک به سطح نگه می‌دارد. اگرچه دانشمندان Europa Clipper در حال ابداع انواع استراتژی‌های خلاقانه برای یافتن ستون‌های فعال در سال ۲۰۳۱ هستند، اما برای درک آنچه در داخل ماه می‌گذرد به آن‌ها تکیه نمی‌کنند. 

یکی از اولین تصاویر از جت های آبی انسلادوس

Europa-UVS تلاش خواهد کرد تا ترکیب شیمیایی چنین ستون‌هایی را در نور ماوراء بنفش، از جمله در لبه ماه، اندازه‌گیری کند. همچنین یک دوربین حرارتی (سیستم تصویربرداری گسیل حرارتی اروپا (E-THEMIS))، به دنبال نقاط داغ روی سطح خواهد بود که ممکن است شواهدی از فوران‌های اخیر باشد. در حالی که Europa Clipper یک مأموریت تشخیص حیات نیست، اما شناسایی دقیق اروپا را انجام می‌دهد و بررسی می‌کند که آیا قمر یخی با اقیانوس زیرسطحی خود توانایی پشتیبانی از حیات را دارد یا خیر. درک قابلیت سکونت اروپا به دانشمندان کمک می‌کند تا درک بهتری از چگونگی توسعه حیات در زمین و پتانسیل یافتن حیات در خارج از زمین داشته باشند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار