طالبان خواستار بازگرداندن تجهیزات نظامی افغان ها از ازبکستان شدند

ملا برادر، معاون اول رییس الوزرای طالبان در دیدار با نماینده ویژه رییس جمهور ازبکستان گفته که دولت ازبکستان هلیکوپتر ها و تجهیزات نظامی که در جریان سقوط حکومت پیشین به آن کشور منتقل شدند، را دوباره به افغانستان بازگرداند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ملاعبدالغنی برادر، معاون نخست رئیس الوزرای طالبان با عصمت‌الله آقا ارکش، نماینده ویژه‌ رییس‌جمهور ازبکستان در امور افغانستان دیدار و پیرامون مسایل سیاسی و اقتصادی بحث و تبادل نظر کرده است.

ملاعبدالغنی برادر در این دیدار گفته که کمک‌های بشردوستانه به تنهایی نمی‌تواند مشکلات مردم افغانستان را حل کند.

او بیان کرده است که اگر کشورهای منطقه و جهان خواهان خروج مردم افغانستان از این مشکلات هستند، باید علاوه بر آزادسازی پول‌های مسدود شده پروژه‌های بزرگ اقتصادی را نیز همکاری و روی دست گیرند.

وی در ادامه از کشور ازبکستان خواست تا هلیکوپتر و تجهیزات نظامی را که در جریان سقوط حکومت پیشین از افغانستان به آن کشور انتقال داده شده و متعلق به مردم و دولت افغانستان است را به بازگرداند.

در این دیدار، عصمت‌الله ارکش، رییس هیات ازبکستانی بیان داشت که ما در حال گفتگو با جامعه جهانی در مورد پول‌ها مسدود شده‌ افغانستان هستیم و نیز آماده‌ اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی در کشور می‌باشیم.

وی در ادامه افزود که در مورد هلیکوپترها و تمامی تجهیزات نظامی که به کشورشان انتقال داده شده است، را بر اساس قوانین بین‌المللی تصمیم خواهد گرفت.

ملاعبدالغنی برادر نیز گفته که اکنون شرایط برای سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم شده و کشورهای منطقه از جمله ازبکستان نباید آغاز پروژه‌های اقتصادی را با به رسمیت شناختن حکومت اسلامی طالبان ارتباط دهد.

قابل ذکر است که روز یکشنبه ۲۴ اسد سال جاری، اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین از کشور فرار کرد. پس از فرار او، ده ها فروند هلیکوپتر و هواپیمای نظامی کشور به ازبکستان و تاجیکستان منتقل شد.

منابع گفتند که در مجموع ۶۲ فروند از هلیکوپترها و هواپیماهای نیروی هوایی افغانستان در روزهای ۲۳ و ۲۴ اسد از دو پایگاه هوایی مزار شریف و کابل به تاجیکستان و ازبکستان منتقل شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار