حمایت روسیه از پیوستن ایران و هند به تروئیکا درباره افغانستان

وزیر امور خارجه روسیه از پیوستن ایران و هند به تروئیکای گسترده درباره افغانستان، حمایت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ضمن حمایت از پیوستن ایران و هند به تروئیکای گسترده درباره افغانستان (تروئیکا پلاس) خاطرنشان کرد طرف‌ها توافق کرده اند فعالیت‌های خود را در آسیای میانه در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های در زمینه تحولات در افغانستان از نزدیک با یکدیگر هماهنگ کنند.

لاوروف پس از گفتگو با سابرامانیام جایشانکار همتای هندی خود و برگزاری نشست دو بعلاوه دو بین وزرای امور خارجه و دفاع روسیه و هند در روز دوشنبه گفت مسکو دلایلی برای پیوستن هند و ایران به فعالیت‌های تروئیکای گسترده در ارتباط با افغانستان دارد، گروهی که متشکل از روسیه، آمریکا، چین و پاکستان است.

این دیپلمات ارشد روس گفت: ما به (همکاران هندی خود) گفتیم تروئیکای گسترده در ارتباط با افغانستان -شامل روسیه، چین، آمریکا و پاکستان- چه عملکردی دارد. طرف‌ها همچنین توافق کرده اند که از نزدیک فعالیت‌های خود را در آسیای میانه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای در ارتباط با تحولات در افغانستان با یکدیگر هماهنگ کنند. در مفهومی گسترده تر، نشست مسکو سبب می‌شود همه کشور‌هایی که به آن‌ها اشاره کردم و همه همسایگان افغانستان بدون استثناء و همچنین همه شرکا و متحدان ما در آسیای میانه دور هم جمع شوند. این گروه به کار خود ادامه خواهد داد. 

لاوروف در انتها افزود: مسکو و دهلی نو در این موضع با یکدیگر اشتراک نظر دارند که افغانستان به یک دولت جدید فراگیر نیاز دارد. طالبان (که هنوز در روسیه یک گروه غیرقانونی محسوب می‌شود) باید به وعده‌های خود برای تشکیل یک کابینه جدید فراگیر که نماینده همه نیرو‌های قومی و سیاسی است، رعایت حقوق بشر، پایان دادن به تهدید ناشی از تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان و جلوگیری از سرایت بی ثباتی در افغانستان به کشور‌های همسایه را تضمین می‌کند، عمل کنند. از این حیث، ما بیش از همه برای کشور‌های آسیای میانه نگرانیم.

گفته می شود تروئیکا پلاس با هدف فشار بر طالبان برای عمل به تعهدات خود در افغانستان سازماندهی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار