ستون‌های دود در تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین + فیلم

پسماند سوزی یکی از عوامل آلودگی هوا است که سبب انتشار ۲۷ نوع از فلزات سنگین، ۲۱ نوع از ترکیبات سرطان زا و بیش از ۴۰۰ نوع ترکیبات آلی می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، برخی انسان ها در هر جایی که پا میگذارند اقدام به تخریب محیط زیست و تولید پسماند می کنند. پسماند هایی که با شیرابه، دود، دفن و پراکنده شدن در سطح شهر، هم فضای شهری را به هم میریزند و هم به محیط زیست آسیب میزنند .

پسماند عبارت از موادی اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﻧﺎﺷﯽ از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﯽ است ، ﮐﻪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ و در آﯾﻨﺪه ﻧﺰدﯾﮏ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ آن ﻧﯿﺴﺖ و ﭘﺮدازش و ﯾﺎ دﻓﻊ آن ﺿﺮوری اﺳﺖ. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، پسماند را این گونه تعریف می‌کند: اﺷﯿﺎﯾﯽ ﮐﻪ افراد آن‌ها را ﻧﻤﯽﺧﻮاﻫند، ﯾﺎ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ آن‌ها ﻧﺪارد، یا از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و به پردازش و دفع نیاز دارند.

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

در ایران به صورت سالانه ۲۱ میلیون پسماند شهری ۳۰ میلیون تن پسماند صنعتی ۸ میلیون تن پسماند خطرناک و ۱۷۰ میلیون تن پسماند کشاورزی  تولید می شود .

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

بر اساس گزارش ها تا سال ۲۰۵۰ میزان پلاستیک در اقیانوس های جهان از ماهی ها بیشتر می شود 

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

پسماند سوزی یکی از راه های خطرناک دفع پسماند است که برخی از افراد متخلف برای کاهش هزینه ها اقدام به آتش زدن آنها می کنند ، سردرد و ناراحتی عصبی ، سوزش دستگاه تنفسی ، افزایش فشار خون و آلودگی هوا و خاک یکی از مضرات سوزاندن پسماند است .

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

سوزاندن پسماند سبب انتشار ۲۷ نوع از فلزات سنگین، ۲۱ نوع از ترکیبات سرطان زا و بیش از ۴۰۰ نوع ترکیبات آلی می‌شود.


در کشور‌های اروپایی جرایم زیادی برای ریختن پسماند و پسماند سوزی در نظر گرفته شده است مانند: زباله ریختن در خیابان ها که شامل جریمه ۲۰۰۰ دلار و خوردن غذا در مکان‌های عمومی و خیابان‌ها شامل ۵۰۰ دلار می شود .

حسن پسندیده مديركل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، در مورد مدیریت پسماند کشور گفت : مدیریت اجرایی پسماند عادی و شهری بر عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخش داری‌ها است و مدیریت سایر پسماند‌ها مانند پسماند شهری، کشاورزی و پزشکی بر عهده تولید کننده است .

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

وی افزود : مدیریت پسماند‌ها انواع مختلفی دارد. مانند بازیافت، زباله سوزی و پسماند‌هایی که باید تثبیت و تصفیه و بی خطر شوند و سایر پسماندها  که باید دفع خطر شوند.

مديركل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست در مورد انباشت و پسماند سوزی در فضای باز گفت:  در ماده ۲۰ قانون هوای پاک انباشت پسماند بیمارستانی، ساختمانی، کشاورزی و زراعی در معابر عمومی و فضای باز و سوزاندن آن‌ها جرم است و برای خاطیان جرایمی در نظر گرفته شده است.

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین


وی افزود :  ۷۰ درصد پسماند ها تر و ۳۰ درصد پسماند ها خشک هستند، برخی از این پسماندهای‌ تر در محل‌های مناسب تبدیل به کمپوست می‌شوند ، اساس موضوع و هدف ما بر این است که تفکیک صحیح در مبدا و منازل صورت گیرد.

این مقام مسئول در مورد پسماند سوزی‌ها گفت: در ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن پسماند جزء مصادیق مجرمانه است، این قانون شامل سوزاندن در پسماند سوز‌های غیر استاندارد هم می شود ، در بخش‌های محدودی از کشور پسماند سوزی رخ می دهد، در تهران، در منطقه آراد کوه یک سیستم زباله سوز شهری با ظرفیت ۲۰۰ تن در روز با مدیریت شهرداری تهران کار می‌کند که دارای مجوز‌های لازم از محیط زیست است و خروجی‌های آن توسط آزمایش گاه‌های معتمد مورد سنجش قرار میگیرد .

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

پسندیده تصریح کرد : در حال حاضر در مجتمع دفع و پردازش آرادکوه، پسماند‌های شهری جداسازی و کمپوست (کودآلی) تولید می‌شود، با توجه به میزان بسیار زیاد ضایعات تولیدی در شهر تهران که روزانه بالغ بر ۷۰۰۰ تن است و هم چنین با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد پسماند‌های شهر تهران را مواد آلی به خود اختصاص می‌دهد، استفاده از فرایند کمپوست سازی به جهت دفع صحیح و بهداشتی ضایعات تولیدی و انجام پردازش علمی بر روی ضایعات تولیدی، منطقی به نظر می‌رسد.

بازیافت پسماند

در این مجتمع پسماند‌های آلی از پسماند‌های خشک جداسازی شده و در فرایند هوادهی (روش ویندرو) به کمپوست تبدیل می‌شود و مواد خشک به روش‌های بهینه جدا سازی شده و به چرخه تولید باز خواهند گشت که این موجب بهبود محیط زیست شهری و بهبود وضعیت اجتماعی و بهداشتی مردم خواهد شد. کاهش شیرابه و عدم تولید گاز‌های گلخانه‌ای (متان)، کاهش میزان مواد دفنی و افزایش طول عمر مراکز دفن، جلوگیری از دفن مواد با ارزش از دیگر مزایای زیست محیطی احداث واحد‌های پردازش است. تهیه کمپوست از پسماند‌ها علاوه بر کاهش میزان پسماند‌های دفن شده و کاهش تولید شیرابه و گاز متان و بوی نامطبوع شده، باعث بهبود هوای منطقه و حفظ سلامتی افراد ساکن در اطراف مجتمع و حفظ بهداشت محیط نیز شده و اثرات اقتصادی دارد.

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

کاهش هزینه‌ها در مرکز دفن به دلیل جلوگیری از دفن پسماند ، تولید کمپوست، فروش آن و کسب در آمد  ، جلوگیری از هدر رفتن سالیانه چندین هکتار زمین ناشی از دفن پسماند‌ها ، ایجاد اشتغال و درآمدزائی  ، بازیافت پسماند‌های خشک با ارزش، فروش آن‌ها و کسب در آمد  از جمله این موارد است.

از آنجایی که یکی از اهداف استراتژیک مدیریت پسماند، کاهش تدریجی دفن و افزایش ظرفیت بازیافت و پردازش است لذا در این مجتمع، واحد‌های جدید پردازش پسماند‌ها و تولید کمپوست احداث شده است. احداث واحد‌های جدید پردازش و تولید کمپوست از دفن پسماند‌ها جلوگیری و از آلودگی آب، خاک و هوا جلوگیری نموده و موجب بهبود محیط زیست شهری و بهبود وضعیت اجتماعی و بهداشتی مردم خواهد شد.

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

احداث خطوط استحصال کود و گرانوله نمودن کمپوست، نظر به سیاست‌های کلان شهرداری تهران مبنی بر پردازش هرچه بیشتر پسماند و هم چنین کاهش اثرات سوء زیست محیطی حاصل از دفن پسماند به روش سنتی باعث تولید شیرابه، گاز متان و از بین رفتن اراضی می‌شود. با عنایت به اینکه کمپوست نابالغ حاصل از سایت‌های هوادهی دارای ناخالصی‌های مختلفی هستند، واحد‌های پالایش جدیدی با هدف افزایش خلوص کمپوست تولید و درجه بندی آن‌ها در مجتمع آرادکوه و با همکاری بخش خصوصی راه اندازی شده است. جدول ذیر آمار مربوط به تعداد و ظرفیت واحد‌های پالایش کمپوست در آرادکوه را نشان می‌دهد.

 

ستون‌های دود تهران حاصل پسماند سوزی / تنفس هوا با طعم فلزات سنگین

از سوی دیگر با توجه به سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر جایگزینی کود‌های بیولوژیک و کود کمپوست به جای کود‌های شیمیایی، با هدف افزایش مواد آلی در اراضی کشاورزی و حاصل خیز نمودن اراضی، تولید کود کمپوست با کیفیت و براساس استاندارد‌های روز جهانی از سوی دیگر برنامه‌های سازمان بازیافت می‌باشد که تولید کمپوست به شکل گرانوله و بسته بندی در کیسه‌های مختلف باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل و هم چنین استفاده راحت‌تر کشاورزان در سیستم‌های کود دهی به اراضی خواهد شد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۶ دی ۱۴۰۰
دولت باید دستور بده تولید کننده های مواد غذایی ظروفشون رو طوری بسازن که بعد از مصرف بشه تو آشپزخونه ها ازشون استفاده کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
چار ساله زن و بچه های من مهاجرت کردن کانادا و آمریکا و کارای خونه رو خودم انجام میدم و این تنهایی فرصتی شده تا برای مشکلات جهانی فکر کنم مثلا دیدم میشه از بطری شیر برا نگهداری حبوبات و قند و شکر استفاده کرد و اینجوری کمتر ریخته میشن تو طبیعت
دولت باید به تولید کننده های نوشابه دستور بده دهنه بطریاشونو گشادتر کنن که مردم بتونن ازشون تو این چیزا استفاده کنن و کمتر بریزن دور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
جایی که علم رو به مسخره گرفتین عاقبتش همین میشه فرار مغزها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
سوزوندن هر چیزی تا 60 کیلومتری شهرها باید ممنوع بشه چون مردم خفه میشن
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۰۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
من الان چند سال با افتخار زباله هام رو تفکیک می کنم ما از کشور های دیگه چیمون کمتره ،چرا فقط ۱۷ درصد زباله های تولید شده در ایران بازیافت می شوند اگر در هر خانه دو سطل یا سه سطل زباله باشد که زباله های تر و خشک از هم جدا شوند و یا در سه سطل به این شکل که:زباله تر ، پلاستیک و شیشه ( وپارچه)، کاغذ و فلز زباله ها ؛ رقم بازیافت زباله در ایران بالا می‌رود همانطور که در کشور های دیگر اتفاق افتاده اگر در ایران نیز تفکیک زباله از مبدا درست اجرا شود.(یعنی هم عزم همگانی ،هم قانون گذاری برای تولید زباله کمتر مثل کشور دانمارک) افراد زباله کمتری نیز تولید می کنند در نتیجه این فرهنگ مصرف گرایی ایرانی ها نیز اصلاح می‌شود. در ایران دوبرابر استاندارد جهانی در سال زباله تولید میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
یه شخصیت توی سالهای دور تلویزیون ساختن به نام آقای بهداشت.
اون شخصیت گند زد به فرهنگ ما!
هرکسی میخواد درباره بهداشت و محیط زیست و... حرف بزنه بهش میگن آقای بهداشت!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
تو چین از زباله ها کرم و سوسک تولید میکنن و میفروشن به مرغداریا و کلی پول در میارن
آخرین اخبار