کشت دانه روغنی کاملینا در مزارع کهگیلویه وبویراحمد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار در هشت هکتار از مزارع این استان دانه روغنی کاملینا کشت شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، عیسی راستین نسب مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت این محصول در ۱۵۰ هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد در امسال هدف گذاری شده است.

او افزود: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی با کیفیت بالا از آن تولید می شود و سرشار از امگا ۳ و ۹ است.

این گونه گیاهی در خاک های شور و اراضی دیم و سنگلاخی و شنی قابلیت کشت بهتری دارد و به طور کلی برای اراضی فقیر و کم آب بسیار مناسب است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: اگرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه و بادام زمینی به ‌دست‌ می‌آید اما ترویج کشت دانه های روغنی کاملینا به دلیل اینکه نیاز کمتری به آب دارد ضروری است.

راستین نسب تاکید کرد: توسعه کشت دانه روغنی کاملینا برای تحقق تامین امنیت غذایی، تلاش برای خودکفایی و کاهش واردات کالای اساسی روغن از برنامه‌ها و اولویت های وزرات جهاد کشاورزی است.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷۲هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.