در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

برنامه‌ریزی برای افزایش تبادلات تجاری با کشورهای منطقه

موانع و راهکارهای افزایش تبادلات تجاری با کشورهای منطقه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، امیر عابدی رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران و پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت امشب ۲۰ آذرماه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری بررسی موانع و راهکارهای افزایش تبادلات تجاری در بازارهای منطقه پرداختند.

پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه توسعه تجارت و صادرات هدف‌ اصلیمان است گفت: اتاق های تعاون،بازرگانی و اصناف را دعوت کردیم و از آنها درخواست کردیم تا در برنامه ریزی و اجرا به ما کمک کنند، لذا نقشه راه توسعه صادرات را تعریف کرده‌ایم که در حال عملیاتی شدن است.

وی با اشاره به اینکه در ۴ سال آینده باید ۳۵ میلیارد دلار افزایش صادرات غیر نفتی داشته باشیم ادامه داد:هم منابع مالی و هم منابع ساختاری کشور ما محدود است لذا کشورهای هدف را باید اولویت بندی کنیم و باید الزامات صادرات را در حوزه‌های لجستیک و توسعه بازار مشخص کنیم.

پیمان پاک با اشاره به اینکه صادرکننده باید مشکلات ساختاری و زیرساختی را بداند اظهار کرد: مجموعه ای از صادر کنندگان را که در حوزه صادرات فعال بودند را دعوت کردیم،  امروز چندین ساعت جلسه مفصل با کشتیرانی جمهوری اسلامی داشتیم و چالش‌ها را مورد بررسی قرار دادیم . برای ۴ سال آینده باید اولویت های کالایی را بدانیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه ما پنجره واحد صادر کننده برای دولت هستیم گفت: در این چند ماه با پشتیبانی خوبی که وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند و رویکرد مثبتی که رئیس‌جمهور نسبت به صادرات داشت، اقدامات زیادی را انجام دادیم .

وی خاطرنشان کرد: سه سال بود که مسائل ارزی علیه بخش خصوصی بود و مشکلات متعددی را ایجاد کرد . در این سه ماه گام به گام مسائل را برطرف کردیم و از اتاق های تعاون، اصناف و بازرگانی کارگروهی را تشکیل دادیم تا قوانین و قواعد زائد و متناقض را احصا کرده و قوانین را تجمیع کنیم .

پیمان پاک بتصریح کرد: ما ابزار و بازوی بخش خصوصی و صادرکننده هستیم تا جایی که بتوانیم مشکلات را بر برطرف می کنیم. اقدامات ما می تواند مثمر ثمر باشد لذا باید چارچوب و الگوی درست را پیاده کنیم و ما کار را شروع کرده ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: باید ساختارها درست شود و همه باید به صورت کارشناسی به جلو پیش برویم. برنامه ها باید به صورت جامع دیده شود . اگر به تجارت آزاد اوراسیا بپیوندیم حداقل ۱۰ میلیارد دلار عایدی برای بازار ایجاد می‌شود لذا باید زنجیره تامین را ببینیم.

وی با اشاره به اینکه ما نقشه راه را نداریم و به صورت موضوعی بحث می‌کنیم عنوان کرد: وظیفه دولت برگزاری روز ملی صادرات نیست، اتاق بازرگانی باید این مراسم را برگزار کند. یکسری اقدامات تصدی‌گرایانه را برای خودمان تعریف کردیم و گرفتار این فضا شدیم و از سیاست‌گذاری و پشتیبانی غافل شدیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت عنوان کرد: باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم،از شبکه فضای مجازی ،اپلیکیشن ها، نرم افزار ها و بسترها غافل بودیم ، اما در نقشه راه به همه این مقوله ها پرداختیم و وظایف حاکمیتی را مشخص کردیم . لذا یکسری اقدامات و فعالیت‌ها را انجام دادیم و کار را به جلو پیش بردیم اما برخی معضلات قانونی داشتیم.

وی ادامه داد: موارد، اهداف و رویکردها در کشور هدف باید مشخص باشد و اقدامات را در آن راستا مشخص کنیم چراکه هرکشوری دیپلماسی اقتصادی متفاوت دارد.

پیمان پاک با اشاره به اینکه ساز و کار قرنطینه باید با کشور هدف یکی شود و یکپارچه سازی صورت گیرد و استانداردها رعایت شود اظهار کرد: سفیر ایران گفت که ۴۴ بار مکاتبه از سمت روسیه با مجموعه‌های ذیربط داخل شد تا سیستم استاندارد آنها با ما تطبیق داده شود اما ما متوجه نشدیم و این موضوع سبب شد تا دولت روسیه بسیار سختگیرانه عمل کند.

در ادامه امیر عابدی رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران با اشاره به اینکه بخش خصوصی پیشران حوزه اقتصاد است گفت: از بخش خصوصی استفاده نشد و این یکی از ضعف های ساختاری عدم حضور بخش خصوصی در سیاست ها، تنظیم سیاست ها و همکاری ها است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های صادراتی را با همکاری مجموعه های کمیسیون به بحث گذاشتیم تا بتوانیم راهکارهای عملیاتی را با توجه به مقتضیات زمان ، مکان و شرایط ببینیم ادامه داد: هر ساله روز ملی صادرات را اتاق‌های بازرگانی از هزینه شخصی خودشان برگزار می‌کردند اما امسال غافلگیر شودیم و ما را متعجب کردند .

عابدی گفت: با توجه به اینکه سازمان توسعه تجارت، روز ملی صادرات را در دو روز آینده برنامه ریزی کرده، ولی فعالان اقتصادی مطلع نبودند؛ سال‌ها اتاق بازرگانی روز ملی صادرات را ۲۹ مهر ماه اعلام کرده بود که به عنوان روز نمادین تشکر و قدردانی از سربازان و افسران خط مقدم بوده، ولی امسال ۲۲ آذر انتخاب شده است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از قدرت خرید می شود کاهش ارزش پول ملی به صادرکننده و فعال اقتصادی ربطی ندارد. عدم ثبات در نرخ ارز به فعالان اقتصادی ارتباطی ندارد و این موضوع مربوط به سیاست‌گذاری کلان است . روابط بین الملل به بخش خصوصی ارتباط ندارد.

وی گفت: شاخص محیط کسب و کار ما ۱۲۷ است و لذا این رتبه مناسب نیست، چیزی که الان گرفتار آن هستیم، درخواست کمیت و کیفیت نیست بلکه فضا سالم نیست که بخواهیم در حوزه تجارت وارد شویم . صادرکننده ما نمی تواند آینده را پیش‌بینی کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: توسعه تجارت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار