لیر ترکیه در سراشیبی سقوط/ ۱۴.۱ لیر در برابر هر دلار آمریکا

در ادامه نابسامانی‌های ارزی ترکیه، پول این کشور به پایین‌ترین سطح تاریخی خود یعنی ۱۴.۱ لیر به ازای هر دلار سقوط کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، داده‌های معاملاتی نشان می‌دهد که پول ملی ترکیه امروز (دوشنبه) به سقوط خود ادامه داد و به ۱۴.۱ لیر در برابر دلار رسید.

معاملات امروز ترکیه با قیمت ۱۳.۸۷ لیر در برابر دلار آغاز شد و در ادامه به ۱۴.۱ رسید. کارشناسان دلیل این سقوط ارزش پول را به کاهش هزینه‌های استقراض اعمال شده از سوی بانک مرکزی ترکیه مرتبط می‌دانند.

واحد پول ترکیه در سال گذشته تقریبا ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است و در ۲۳ نوامبر (۲ آذر) از ۱۱.۴ به ۱۳.۲ در برابر ۱ دلار آمریکا سقوط کرد که بزرگترین کاهش ارزش آن در ۲۰ سال گذشته است. این امر منجر به اعتراضاتی در چندین شهر بزرگ از جمله استانبول و آنکارا شد و درخواست‌هایی برای استعفای دولت را به همراه داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه معتقد است که سیاست کاهش تدریجی نرخ کلیدی به ترکیه کمک می‌کند تا تورم را کاهش دهد. مخالفان دولت اردوغان، ضمن متهم کردن رئیس جمهور به ایجاد بحران اقتصادی، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. این در حالی است که طبقه گفته‌ی اردوغان انتخابات طبق برنامه برگزار خواهد شد.

به گفته منتقدان، دخالت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سیاست‌های پولی بانک مرکزی عامل اصلی بی‌ثباتی اقتصادی فعلی این کشور است. اردوغان بار‌ها بر نرخ‌های بهره پایین تأکید کرده است و برخلاف تئوری اقتصادی فعلی، این دیدگاه را دارد که نرخ بهره بالا باعث افزایش تورم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
نوش جونتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
پرا خودمون نمیگید سی هزار تومان برابر یک دلارر
آخرین اخبار