دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل:

تلاش غربی‌ها برای منسوخ نشان دادن برجام، غیرمسئولانه است

پولیانسکی در نشست شورای امنیت با اعلام اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، خواستار خودداری از اعمال فشار بر مذاکره کنندگان شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران  اعلام کرد که روسیه تلاش‌های کشور‌های غربی را برای منسوخ نشان دادن برجام غیرمسئولانه و خطرناک می‌داند.

پولیانسکی در سخنرانی خود گفت: «ادعا‌هایی مبنی بر اینکه برجام ممکن است قدیمی شده باشد و ممکن است به هر گونه به روز رسانی و تمدید نیاز داشته باشد، خطرناک و غیرمسئولانه است. این توافق باید به شکلی اجرا شود که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید بدون کاستن و یا اضافه کردن چیزی.»

این دیپلمات روس همچنین با اعلام اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، تاکید کرد: «نمی‌توانیم قبول کنیم که برجام به دلیل سریع نبودن روند مذاکرات وین، اهمیت خود را از دست داده است.»

پولیانسکی با اعلام موضع روسیه در مذاکرات وین گفت: «روسیه از شرکای خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر شرکت کنندگان در مذاکرات وین میخواهد تا خویشتن داری کنند. فرایند مذاکرات در وین اکنون در کانون توجه جامعه بین المللی قرار دارد. همکاران ما اکنون یک وظیفه بسیار چالش برانگیز دارند تا بتوانند اجرای برجام را در چارچوب توافق اولیه بازگردانند. ما باید به آن‌ها کمک کنیم.»

این دیپلمات روس ضمن درخواست از همه کشور‌ها برای خودداری از اعمال فشار بر روند مذاکرات برای احیای برجام، گفت: «مهمترین چیز این است که روند دیپلماتیک به طور عادی در جریان است. ما نباید سعی کنیم در این فرآیند عجله کنیم یا از بیرون به اعضای آن فشار بیاوریم. من معتقدم که اگر آن‌ها رویکردی عمل‌گرایانه و سازنده در پیش بگیرند، به راه حلی اساسی دست خواهند یافت.»

مذاکرات وین در هشتم آذرماه شروع و ۴ روز بعد در دوازدهم آذرماه به دلایل فنی متوقف شده و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی با مقامات کشور‌های خود به پایتخت‌هایشان بازگشتند. تنها چند روز بعد در ۱۸ ماه جاری کارگروه‎‌های تخصصی شروع به کار کردند.

بر اساس گزارش منابع مطلع روند مذاکرات مثبت بوده و پیشرفت در آن به دلایل زیاده‌خواهی‌های کشور‌های اروپایی کند پیش می‌رود، اما ایده‌ها و پیشنهادت ایران در دست بررسی است و در صورت تایید شدن با باقی مفاد برجام ادغام خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار