ایران نشان داده آمادگی لازم برای گسترش همکاری‌ها با آژانس را دارد

کارشناس مسائل اروپا گفت: این موضوع نشان داده شده که ایران آمادگی لازم را برای گسترش همکاری‌ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی را دارد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان،  مرتضی مکی کارشناس ارشد مسائل اروپا می‌گوید  دور هفتم مذاکرات وین در شرایطی پایان یافت که دو طرف به یک پیش نویس مشترک درباره برجام دست پیدا کردند و تا حدودی توانستند یک درک مشترک برسند تا شاید بتوانند احیای برجام را شکل دهند. ایران در این دور از نشست‌های برجامی قبلی دو سند را ارائه کرد که واکنش منفی دولت‌های اروپایی و آمریکا را به دنبال داشت، بطوری که  اعلام کردند که این دو سند عملا به منزله نادیده گرفتن شش دور مذاکره دولت قبلی ایران است.

  مکی معتقد است کشورمان می‌خواست اروپا در چارچوب سند جدید ایران ابتکار عملی نشان داده و برای ادامه مذاکرات مطرح کنند؛ که اروپا مواضع خود را پیش‌تر اعلام کرده و گفته بود که هر گونه مذاکرات برجامی باید در ادامه شش دور قبلی باشد.

کارشناس مسائل اروپا  می‌گوید یکی از مشکلات پیچیده در روند همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوع دوربین‌های سایت تسا کرج است که در مذاکرات هفته گذشته تا حدودی توانستند فضای تنش آمیز میان ایران و طرف‌های دیگر مذاکره را کاهش دهند؛ این کاهش تنش بین ایران و آژانس این پیام را به اروپا داد که ایران برای احیای برجام جدیت لازم را دارد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع تسا کرج گفت: از روزی که خرابکاری‌ها در کرج اتفاق افتاد به آژانس گفتیم باید اقداماتی صورت گیرد و بررسی‌های امنیتی و قضایی انجام شود و باید مجرم محکوم شود و طبیعتا وقتی چک‌های امنیتی و فنی درباره دوربین‌ها صورت بگیرد می‌تواند این دوربین‌ها نصب شود.

به بیان مکی این مهم است که نشان داده شده که ایران آمادگی لازم را برای گسترش همکاری‌ها با آژانس دارد. همکاری با آژانس یک فاکتور بسیار مهم در خصوص مذاکرات وین است چرا که تروئیکای اروپایی و آمریکا نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای کشورمان حساس هستند و اعلام کردند که اگر این پیشرفت‌ها بدون همکاری آژانس ادامه پیدا کند ضرورت احیای برجام از بین می‌رود.

کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی معتقد است نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ می‌شوند. هنگامی که حافظه‌ها پر شوند، کارت‌های حافظه استخراج می‌شوند و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار