خبرهایی از گوشه و کنار شهرستان ها/از مراقبت‌های کرونایی در مرز‌های خسروی و پرویزخان تا آبرسانی سیار به جامعه عشایری

فرماندار قصرشیرین با اشاره به شیوع سویه جدید کرونا (اُمیکرون) در برخی کشور‌های همسایه گفت: به منظور پیشگیری از شیوع این سویه، مراقبت‌ها در مرز‌های خسروی و پرویزخان این شهرستان تشدید می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین گفت : هم اکنون فعالیت‌های تجاری در مرز‌های خسروی و پرویزخان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بدون وقفه در حال انجام است.

او گفت : با توجه به شیوع سویه جدید کرونا، تردد مسافر و زایر از مرز خسروی همچنان ممنوع است، ولی تردد مسافر با محدودیت و شرایط سختگیرانه در مرز پرویزخان به اقلیم کردستان عراق انجام می‌شود.

فرماندار قصرشیرین افزود: عزیمت مسافران از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و یا ورود مسافر از این مرز به داخل کشور نیازمند ارایه کارت واکسیناسیون و تست منفی کرونا است.

تاتار افزود: تمام مسافرانی که از مرز پرویزخان وارد کشور شده و یا عازم عراق می‌شوند باید حتما ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده یا تست پی سی آر منفی که مربوط به ۷۲ ساعت قبل باشد را همراه داشته باشند البته در صورت واکسینه نشدن از ورود و خروج آن‌ها ممانعت به عمل آمده و تست پی سی آر در محل مرز از آن‌ها گرفته می‌شود.

فرماندار قصرشیرین گفت: روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون محموله صادراتی از مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی این کشور صادر می‌شود.

تاتار ادامه داد: وضعیت شهرستان از نظر ابتلا به کرونا آبی است، اما این وضعیت شکننده بوده و نیازمند پایبندی تمام افراد به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

آبرسانی سیار به جامعه عشایری یکی از اولویت‌ها است

فرماندار قصرشیرین گفت: آبرسانی سیار به جامعه عشایری یکی از اولویت‌ها و کار‌های مهمی است که باید در دستور کار امور عشایری باشد، چون کمبود بارش و نزولات آسمانی بویژه خشکسالی سال‌های اخیر، مشکلاتی را برای این قشر زحمت کش و مُولد در تامین آب، ایجاد کرده است.

مرادعلی تاتار افزود: اعتباراتی از قبل جهت اجرای طرح‌های عشایری اختصاص یافته که نیاز است در بحث آبرسانی به عشایر و ترمیم و احداث پل‌ها، راه‌های دسترسی و حفر چاه هر چه زودتر شاهد تسریع اجرای آن‌ها باشیم.

او افزود: شهرستان قصرشیرین محل اسکان عشایر این قشر مولد و زحمت کش است که از سراسر نقاط استان کرمانشاه با توجه به دارا بودن منابع غنی و طبیعی و هوای مطبوع وارد این منطقه می‌شوند.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر، عشایر برای تهیه علوفه دام‌ه‌ای خود دچار مشکل هستند، ادامه داد: این شهرستان محل قشلاق عشایر استان است و این باعث ازدیاد جمعیت شهرستان می‌شود از این رو باید تدابیری برای ارائه خدمات و تامین مایحتاج آن‌ها اتخاذ کرد.

تاتار ادامه داد: ما عشایر را عزیز دانسته و عشایر نما‌ها را از قشر عشایر اصیل جدا می‌دانیم اگر بعضی مواقع سخت گیری‌هایی لحاظ می‌شود برای جلوگیری از قاچاق دام و کنترل شرایط منطقه است، چون افراد سودجویی وارد منطقه می‌شوند و در پوشش عشایر سودجویی می‌کنند.

او گفت: باید با توجه به بعد مسافت شهرستان قصرشیرین با مرکز استان کرمانشاه تدابیری لحاظ شود و تعاونی‌هایی که به عشایر خدمات می‌دهند در قصرشیرین مستقر شوند تا عشایر برای دریافت خدمات دچار مشکل نشوند ضمن اینکه در خدمات رسانی به آن‌ها تسریع شود.

تاتار گفت: جمعیت عشایر کوچ رو قصرشیرین یک هزار و ۵۹۰ خانوار با ۹ هزار و ۵۱ نفر است که شامل ایلات و طوایف خزل، سنجابی، قلخانی، گوران هستند که در مناطق سومار، خان لیلی، نفت شهر، بازی دراز، خسروی، گندمبان و اطراف شهر و نیز حاشیه روستا‌های کرکهرک، انجیربان، گره صدف، تنگه حمام، پل شیرازی، کنه کبود، تق تق و حسین آباد مستقر می‌شوند.

او افزود: عشایر قصرشیرین ۲۱۴ هزار راس دام همراه دارند و در مجموع سالیانه یک هزار و ۱۷۲ تُن گوشت، ۳۲۱ تُن پشم و ۳۴۱ تُن شیر تولید می‌کنند.

عشایر و طبیعت در کنار هم هستند

سرپرست امور عشایری استان کرمانشاه گفت: عشایر و طبیعت در کنار هم هستند، کمبود باران و علوفه چرای دام، گرانی نهاده‌های دامی مشکلاتی برای عشایر ایجاد کرده که رفع این موانع و مشکلات را در سطح کشور پیگیری می‌کنیم.

موسی بیات افزود: آبرسانی به عشایر بسیار مهم است و اکنون در قصرشیرین کار آبرسانی به عشایر با پنج دستگاه تانکر به صورت سیار انجام می‌شود البته در روز‌های آینده یک دستگاه تانکر آبرسانی هم به شهرستان اضافه می‌شود و بخشی از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.

او افزود: اعتباراتی که به حوزه عشایر اختصاص داده شده به صورت مطلوب تخصیص نگرفته و مشکلاتی در این خصوص داریم.

بیات گفت: همه شرکت تعاونی‌ها موظف هستند از فردا با مراجعه به سیاه چادر‌های عشایر مستقر در قصرشیرین به منظور خدمات رسانی (توزیع آرد و نفت سفید) اقدام کنند البته بر کار آن‌ها نظارت خواهد شد.

او ادامه داد: در خصوص توزیع نهاده‌های دامی افزایش قیمت داشتیم، ولی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تِن نهاده را جذب کرده‌ایم که بزودی بین عشایر استان توزیع می‌شود.

عشایر باید از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند

فرماندار سرپل‌ذهاب با تاکید بر اینکه عشایر باید از پوشش بیمه‌ای استفاده کنند، گفت: چنانچه این قشر بیمه نداشته باشند از دریافت نهاده‌های دامی محروم می‌شوند.

نورالدین فرزادی‌پور افزود: حدود سه هزار خانوار عشایر در شهرستان سرپل ذهاب داریم و فرصت خوبی ایجاد شده تا به ازای هر دام ۱۲۰ کیلو، نهاده‌های دامی را در با قیمت هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دهیم از این رو از آن‌ها درخواست می‌کنیم از آن استفاده کنند.

او افزود: در روستای کلاوه از توابع شهرستان سرپل ذهاب به طول ۴.۲کیلومتر با بیش از ۹۱۵ میلیون تومان اعتبار راه عشایری احداث شده که در گذشته مردم و عشایر برای دسترسی به چراگاه‌ها با مشکل مواجه بودند و با ایجاد این مسیر شاهد رفع مشکل آن‌ها هستیم.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: راه دسترسی عشایر مناسب‌سازی و بهسازی شده و امید دارم با همکاری امور عشایری بتوانیم خدمات مطلوب‌تر و بهتری برای عشایر ارایه دهیم.

توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه به توافق رسیدیم با پیگیری مسایل عمرانی و مشکلات سوخت فسیلی، آبرسانی، احداث راه‌ها این مشکلات را مرتفع سازیم.

موسی بیات از توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر به میزان هر خانوار یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در چند روز آینده خبر داد.

او افزود: بیمه دام به عنوان یک دستورالعمل است که همه دامداران بایدآن را انجام دهند و برای دریافت نهاده‌های دامی نیز باید این دستور العمل را رعایت کنند .

برداشت ۳۰ هزار تُن ذرت از مزارع گیلانغرب

رئیس جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت: ۳۰ هزار تُن ذرت از سطح چهار هزار هکتار از مزارع این شهرستان به عنوان کشت دوم برداشت شد.

سعید حیدرپور افزود: ذرت به عنوان کشت دوم پس از برداشت محصول گندم در اراضی این شهرستان کشت شد که علاوه بر ۳۰ هزار تُن ذرت دانه ای، ۲ هزار و ۵۰۰ تُن ذرت علوفه‌ای هم در مزارع این شهرستان برداشت و تولید شد.

او افزود: متوسط عملکرد محصول ذرت در هر هکتار هشت تُن است و پنج کارگاه ذرت خشک کنی فعال کار خرید و خشک کردن ذرت برداشتی کشاورزان را عهده دار بودند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلانغرب گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت اراضی پایاب سد‌ها به سامانه آبیاری تحت فشار در صورت تامین آب مورد نیاز این اراضی، امکان افزایش یک هزار هکتار به اراضی زیر کشت ذرت این شهرستان در سال آینده فراهم شده است.

حیدرپور ادامه داد: گیلانغرب به عنوان دومین شهرستان وسیع استان کرمانشاه و از جمله شهرستان‌های دارای فصول مختلف همزمان است که قابلیت کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را به لحاظ نوع آب و هوا و خاک دارا است.

او افزود: سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.