استاندار سیستان و بلوچستان:

بازگشایی مرز‌ها و افزایش گذرگاه‌های مرزی از برنامه‌های مهم دولت است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با داشتن گذرگاه‌های متعدد مرزی ظرفیت فراوانی را از طریق مرز برای توسعه فراهم کرده که بازگشایی مرز‌ها و افزایش گذرگاه‌های مرزی از برنامه‌های مهم دولت در این استان است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، امروزه اقتصاد دانان از تجارت همچون موتور محرکی برای توسعه یاد می‌کنند از این رو فعال کردن بازارچه‌های مرزی در سیستان و بلوچستان به عنوان راهکاری مطلوب جهت توسعه در دستور کار دولت قرار گرفته است.

 مبادلات تجاری در نواحی مرزی یکی از شاخص‌های اصلی در برقراری ارتباط بین کشور‌های همسایه و نیز امرار معاش مردم مرزنشین است که می‌تواند در توسعه ملی و افزایش کیفیت زندگی مرزنشینان نقش بسزایی داشته باشند.

ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود مناطق مرزی سیستان وبلوچستان از ویژگی‌های خاص این منطقه است که در صورت بازگشایی معبر‌ها و بازارچه‌های مرزی و ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌تواند بخوبی مورد استفاده قرار گرفته و زمینه توسعه و پیشرفت جنوب شرق کشور را فراهم کند.

بازارچه‌های مرزی در سیستان وبلوچستان می‌تواند خلا اقتصادی موجود در محدوده مرز‌ها را جبران کرده و از خالی شدن حاشیه مرز‌ها جلوگیری کند که این امر خود در بالا بردن ضریب امنیت مرز‌ها و جلوگیری از قاچاق موثر است.

با راه اندازی گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی و فعالتر شدن مناطق آزاد چابهار و سیستان و استفاده بهینه از ظرفیت‌های مرز در این استان وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین منطقه که سال‌هاست با قهر طبیعت درگیرند بهبود می‌یابد.

در نشستی با استاندار ویژه سیستان وبلوچستان در مورد نگاه و برنامه‌های ویژه دولت در این زمینه به گفتگو پرداختیم.

بازگشایی مرز‌ها و گشایشی در معیشت مرزنشینان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نگاهمان بازگشایی، توسعه و روان‌سازی همه گذرگاه‌های مرزی استان برای رشد اقتصادی و افزایش صادرات به کشور‌های همسایه است.

حسین مدرس‌خیابانی گفت: همه داشته‌هایمان در استان سیستان و بلوچستان وجود مرز و استفاده بهیته از آن است و نگاه و رویکردمان از حفاظتی و امنیتی به رویکرد استفاده اقتصادی از فرصت‌های مرز با هدف توسعه مبادلات تجاری تغییر یافته است.

وی گفت: اقدامات خوبی در سایه همین نگاه در چند ماه گذشته انجام شده که البته ماحصل تلاش‌های استاندار و مسوولان سابق نیز هست.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: براین باوریم که اگر اجازه ندهیم در مرز‌های ما کالا جابجا شود، باید بپذیریم که مواد مخدر، اسلحه و تروریست جابجا شوند و اگر مرزنشین ما نتواند امرارمعاش کند ممکن است کار‌هایی انجام دهند که به صلاح کشورمان و خودشان نباشد.

وی  گفت: بر همین مبنا ابتدا همه گذرگاه‌های موجود مرزی استان باید بازگشایی شود و در گام بعدی تعداد این گذرگاه‌ها افزایش یابد و زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم شود.

بازگشایی مرز‌ها و گشایشی در معیشت مرزنشینان

مدرس خیابانی  گفت: در دیدار با سفیر پاکستان با اشاره به دیوار مرزی که پاکستان در مرز با سیستان و بلوچستان احداث می‌کند، اعلام کردم با ساخت این دیوار تمام تبادلات و تردد‌های مرزنشینان دو طرف مرز قطع می‌شود، پس باید گذرگاه‌های ریمدان، پیشین، کوهک، جالق و میرجاوه بازگشایی شوند.

وی گفت: بازگشایی مرز‌های ریمدان، پیشین، کوهک، جالق و میرجاوه و افزایش تعداد این گذرگاه‌ها هم در مرز افغانستان و هم پاکستان از برنامه‌های ما است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت:  تلاش می‌کنیم که زیرساخت‌ها و رویه‌های تجاری را در مرز‌ها تسهیل کنیم چرا که در حال حاضر گذرگاه ها، پایانه‌ها و بازارچه‌ها مختصات و زیرساخت‌های لازم را به لحاظ داشتن امکاناتی نظیر پارکینگ، استراحتگاه، محدوده دیوارکشی، محل اسکان، انبار، ایکس ری و گیت ندارند و باید این زیرساخت‌ها در نقاط یادشده ایجاد و فراهم شوند.

وی در خصوص مبادلات مرزی در پایانه میلک گفت: نگاه و تفکرمان در تجارت ایستایی نیست و باید روان سازی را در نقاطی که موانع وجود دارد ایجاد کنیم.

مدرس خیابانی گفت: مرز محل گذر است و محل ایستایی و کنترل نیست و قرنطینه و ارزیابی کالا در لب مرز بی معنی است و این امور باید در پس کرانه انجام شود و در پس کرانه ایستگاه‌ها و تیرپارک‌هایی برای انجام آن‌ها ایجاد شود.

وی گفت:  در مرز تنها دو دستگاه اصلی مرزبانی که جایش در لب مرز است و گمرک که در نقطه آخر کالا را ارزیابی کند، حضور داشته باشند که تلاش خواهیم کرد این امر را عملی کنیم.

رییس شورای تامین سیستان و بلوچستان  گفت: هرگونه توسعه تجاری باید با پیوست امنیتی صورت گیرد چرا که به هیچ وجه نباید به ازای تامین معیشت، جان و ناموس مرزنشین در معرض تهدید قرار گیرد.

وی بیان کرد: اصل امنیت یک اصل انکار ناپذیر است و تلاش می‌کنیم این ملاحظات و خط قرمز‌ها را رعایت کنیم، اما این ملاحظات نباید توسعه تبادلات مرزی را مخدوش کنند.

مدرس خیابانی گفت:  سیستان و بلوچستان استانی تجاری است.

وی گفت: بزرگترین قابلیت این استان در حوزه مرزهاست از اینرو تلاش کردیم تمامی گذرگاه‌های مرزی را باز و فعال کنیم.

وی گفت: راه اندازی مرز آبی و خاکی پسابندر در برنامه است و به سرعت افتتاح خواهد شد.

رییس شورای برنامه ریزی سیستان و بلوچستان  گفت: برای مرز میلک طرح‌های توسعه خوبی داریم که راه اندازی بازارچه خرده‌فروشی در این مرز از جمله آنهاست.

وی  گفت :اعتقاد ما این است که با بازگشایی و تقویت زیرساخت‌های گذرگاه‌های مرزی می‌توانیم به سرعت صادرت‌مان را به پاکستان و افغانستان که ۲ شریک تجاری مهم این منطقه هستند به راحتی به ۲ برابر افزایش دهیم.

با بررسی اجمالی به ظرفیت مرز در سیستان وبلوچستان این منطقه می‌تواند به دلیل تماس با محیط‌های متنوع بیرونی از پتاسیل اقتصادی برخوردار باشد که وجود مبادلات و پیوند‌های فضایی دو سوی مرز این ظرفیت را افزایش داده و به توسعه پایدار سیستان وبلوچستان کمک شایانی خواهد کرد که این امر نیازمند همت بیشتر مسوولان استانی برای ایجاد زیرساخت و تسهیل مبادلات است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار