پویایی اقتصاد غرب آسیا با عملیاتی شدن خط آهن بصره شلمچه

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: خط آهن بصره شلمچه می‌تواند تا بندر لاذقیه سوریه کشیده شود و اقتصاد منطقه غرب آسیا را پویا کند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه آهن شلمچه بصره گفت بخشی از این پروژه انجام شده، ولی به دلیل شرایط ناامن عراق پروژه مربوط به ادامه مسیر راه آهن بصره به سمت بغداد متوقف شده است. سفر فواد حسین  به تهران  به منظور  تسریع در عملیاتی شدن این خط آهن انجام شده است. ایران به عنوان محوری‌ترین عضو جاده ابریشم می تواند نقش مهمی به عنوان محور مواصلاتی شرق به غرب ایفا کند.

راه آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه بصره به عنوان یکی از تکمیل کننده‌های کریدور شرق به غرب عنوان می‌شود که در دولت‌های قبلی برنامه ساخت آن پایه‌ریزی شد.

در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هم اتصال این خط آهن پیگیری شده بود حتی در دوره وزارت عباس آخوندی، وی سفری در فروردین ۱۳۹۴ به بصره داشت و همراه با استاندار بصره، کلنگ اتصال دو سوی اروند به خط آهن بر زمین زده شد.

به بیان این کارشناس سیاست خارجی آمریکایی‌ها با ایجاد کارشکنی و موانع سعی کردند پروژه مهم کریدورشرق به غرب  را متوقف کنند. ناامنی‌ها به دلیل حضور گروهک‌های تروریست موجب ناتمام ماندن این پروژه شده است. البته مشکلات حقوقی هم عامل به تاخیر افتادن این پروژه بوده است.

هانی زاده معتقد است سفر حسین فواد برای دیدار و نهایی کردن احدات خط آهن بصره  شلمچه به تهران انجام شده و می‌تواند در صورت تکمیل شدن به سمت بندر لاذقیه سوریه و سپس دریای مدیترانه و غرب دریای مدیترانه به سمت اروپا کشیده شود و ارتباط ایران با اروپا و تشکیل کریدوری با محوریت ایران می‌تواند اقتصاد منطقه غرب آسیا را پویا کند.

وزیر اسبق راه و شهرسازی قول داده بود تا اربعین ۱۳۹۵، این خط آهن تکمیل شده و زائران با قطار به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند. اما به دلایلی که اصلی‌ترین آن، مشکلات حقوقی و قانونی در عراق برای اعطای زمین به ایران برای ساخت این پروژه بود، اتصال ریلی دو کشور متوقف ماند.

او می گوید به هر حال امنیت سوریه و عراق بسیار مهم است و اگر این دو کشور از بحران نامنی و ناامنی‌ها خارج بشوند و این پروژه ادامه پیدا کند ایران به بک محورمواصلاتی تجاری میان شمال و جنوب تبدیل خواهدشد؛ این مسئله می‌تواند ارزش بسیار بالای اقتصادی برای کشورمان داشته باشد. ایران، سوریه و عراق سه کشور مهم منطقه محسوب می شوند و در طی سال های اخیر همکاری‌هایی را در حوزه های مختلف با با یکدیگر داشته اند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۴ دی ۱۴۰۰
یکپارچگی در اتصال بین ایران - عراق و سوریه از مهمترین دستاوردهای این مسیر 35 کیلومتری است که غرب نسبت به آن مطلع است و ممانعت می کند و ایران هم به اندازه کافی تا امروز تلاش نکرده است برای به هدف رسیدن !!! مسیر ریلی و آزادراهی که بتواند خلیج فارس را به دریای مدیترانه وصل کند اینقدر ارزشمند است که مشخصا ایران و سوریه و عراق بتوانند از گسترش آن درامد قابل توجه ترانزیتی کسب کنند !!! مسیری که بنادر ایران و سوریه را فعال می کند و یقینا عراق هم می تواند بخشی از این مسیر باشد !!!
آخرین اخبار