رئیس انجمن تولیدکنندگان سم:

بی توجهی به مصرف سموم، تولید محصولات کشاورزی را دچار مشکل می کند

گیل آبادی گفت: با تغییر تخصیص ارز واردات و افزایش قیمت سموم، انگیزه برای تقلب افزایش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود گیل آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سم در نشست خبری امروز که به مناسبت هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی برگزار شد، گفت: حمایت از تولید، نشان دادن قدرت بخش تولید و ارتباط مستقیم کشاورزان با تولیدکننده به منظور تامین امنیت غذایی از اهداف اصلی نمایشگاه است.

او ادامه داد: با توجه به رانت های واردات سموم و کودهای شیمیایی ناشی از تخصیص ارز ترجیحی، در ۲ سال قبل نرخ ارز به نیما تغییر یافت که همین امر موجب شد هجمه‌های زیادی برای مقابله با تولید به راه بیفتد.

گیل آبادی گفت: در چند روز اخیر مسئله بازگشت محصولات کشاورزی به کشور سر و صداهای زیادی به پا کرد، در حالی که این اطمینان را به مردم می‌دهیم که غذای مصرفی سالم است.

این مقام مسئول با تاکید بر مبارزه به موقع با آفات گفت: اگر کشاورزان سموم مورد نیاز را به موقع تامین و تدارک نکنند، محصولات کشاورزی ۳۰ تا ۴۰ درصد دچار خسارت می‌شود.

او ضریب مصرف سموم در کشور را کمتر از اروپا اعلام کرد و گفت: البته مصرف سموم را نمی‌توان نادیده گرفت و از آن به عنوان آفت کش باید استفاده کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سم، سم تولیدی را مطابق با استاندارد فائو خواند و گفت: هر سمی که وارد کشور می‌شود، ابتدا باید به ثبت برسد، هر چند دوره ثبت چند سال طول می‌کشد، اما به ثبت می‌رسد. همچنین سموم وارداتی به ثبت رسیده است.

او درباره مشکل سموم تقلبی گفت: مراجع ذی صلاح باید برخورد جدی با تقلب داشته باشند، چرا که با تغییر نرخ ارز، قیمت سموم افزایش چشمگیری داشته که این امر جاذبه‌های زیادی برای تقلب ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید

سلامت و کیفیت فلفل‌های دلمه‌ای صادراتی را به روسیه اثبات کردیم


گیل آبادی درباره علل بازگشت فلفل دلمه‌ صادراتی گفت: با توجه به آنکه ۴ نوع سم مصرفی در روسیه ریجستر نشده است، بی توجهی در اطلاع رسانی‌ها منجر به بازگشت شده است.

او وجود خاک در محصول و ناخالصی در خاک را علت اصلی بازگشت سیب زمینی اعلام کرد و گفت: شپشک توت کیوی منجر به بازگشت محصول شد که این امر نشان می‌دهد مبارزه به درستی انجام نشده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سم ادامه داد: با توجه به تنوع خاک در کشور، در مزارع مختلف باید آنالیز صورت گیرد و همواره اطلاع رسانی مناسب باید انجام شود.

او با تاکید بر توجه به دوره کارنت گفت: کشاورزان باید به دوره کارنت روی بطری سموم توجه کند، به طوری که اگر قرار است ۱۰ روز بعد محصول برداشت شود، نباید سم با دوره کارنت بالاتر خریداری شود.

گیل آبادی با تاکید بر این موضوع که ۹۰ درصد ماده موثره سموم دنیا در چین و هند تولید می‌شود، گفت: اگر سموم وارداتی و داخلی طبق ضوابط باشد، در تمام جای دنیا می‌توان استفاده کرد.

به گفته او، سم‌محصولی استراتژیک و تخصصی است که اگر به موقع استفاده نشود، مبارزه با آفات معنا نخواهد داشت.

۲ تا ۳ درصد کود مصرفی وارداتی است

در ادامه فرهادی رئیس انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی گفت: در ۲سال گذشته قیمت کود ۵ برابر افزایش یافت که مصرف به علت افزایش بی رویه کاهش یافته است.

او گفت: برخی افراد عنوان می‌کنند که اگر واردات کود انجام نشود، امنیت غذایی به خطر می‌افتد، در حالی که طبق آمار گمرک کمتر از ۲ تا ۳ درصد کود مصرفی طی ۴ تا ۵ سال اخیر وارد شده است.

فرهادی درباره عرضه کود‌های زیرپله‌ای گفت: آمریکا کشوری است که داروی سرطان به ما نمی‌دهد، پس چطور امکان دارد که به ما کود دهد؛ بنابراین کود‌های داخلی در بسته بندی به اسم اسپانیا و آمریکا عرضه می‌شود.

به گفته او، عرضه کود‌های بدون شناسنامه و زیرپله‌ای به تولیدکننده آزار می‌دهد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان کود‌های کشاورزی گفت: آفت کش‌ها همانند دارو هستند که اگر به درستی استفاده نشود، می‌تواند به ابزار خطرناک تبدیل شود.

گفتنی است، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی ۱۴ تا ۱۷ دی ماه در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار