وزیر نیرو :

اعتبار مورد نیاز برای پروژه آبرسانی به سنندج تامین می شود

وزیر نیرو گفت: تمام اعتبارات لازم برای اتمام پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج تامین خواهد شد و تلاش می‌کنیم این طرح تا قبل از فصل گرما به بهره‌برداری برسد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو امروز در بازدید از سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج تقریبا طبق برنامه پیش رفته و حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد و برنامه ما این است از نظر اعتبارات مشکلی به وجود نیاید و تا قبل از فصل گرمای سال آینده آب را با سنندج برسانیم و به وعده خود عمل کنیم.

محرابیان بیان کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که در کردستان دنبال می‌کنیم، تامین آب پایدار و بهداشتی برای مردم سنندج است و به این منظور خارج از طرح، برنامه ریزی شده از سد آزاد خط لوله آب به سنندج انتقال یابد.

وزری نیرو یادآور شد: قرار بود در طرح اولیه آب به صورت ثقلی در بستر رودخانه جابجا شود، ولی برای رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب، تصمیم گرفته شد این کار با خط لوله اجرا شود.

محرابیان اضافه کرد:برنامه ما این است در صورت امکانپذیر بودن اعتبارات تا قبل از فصل گرمای سال اینده آب سالم به سنندج برسد و همه تلاش خود را برای تامین اعتبار به کار می‌گیرم.

او با بیان اینکه طرح سامانه سنگینی است و قرار شد ضربتی انجام شود، افزود: متاسفم که مردم سنندج از آبی استفاده کرده‌اندکه شرایط مطلوبی نداردو  تلاش می‌شود این مشکل بزودی رفع شود.برنامه اصلی ما این است که آب با خط لوله است تا از نظر کمی و کیفی از اب حفاطت شود و اب شرب پایدار به سنندج برسد.

اهداف طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد، مهار آب‌های مرزی غرب کشور و اتتقال به میزان ۱۶۰ میلیون مترمکعب در سال، تامین آب شرب ۴۰ درصد از جمعیت استان کردستان، توسعه کشاورزی پنج هزار هکتار از اراضی استان، تامین نیاز آبی در بخش صنعت به میزان هشت میلیون مترمکعب در سال، اشتغالزایی در بخش صنعت و کشاورزی برای حدود ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و عیرمستقیم و جلوگیری از فرونشست آب زیرزمینی و نجات دشت های قروه و دهگلان است.

سد خاکی با ارتفاع ۱۲۵ متر و حجم مخزن ۳۰۰ میلیون مترمکعب، سامانه انتقال آب به طول ۸۸ کیلومتر شامل ۷۳ کیلومتر خط لوله و دو تونل انتقال آب به طول کلی ۱۵ کیلومتر، ۳۸ کیلومتر خط انتقال و سه پست برق با سطح ولتاژ ۶۳ کیلوولت، سد قوچم از نوع خاکی با ارتفاع ۴۶ متر و حجم مخزن ۶۰ میلیون مترمکعب و سامانه انتقال قوچم شامل خط لوله به طول ۶۰ کیلومتر و ۲ ایستگاه پمپاژ با ارتفاع تلمبه زنی ۳۶۰ متر، از جمله اجزای این طرح است.

تاکنون برای اجرای طرح انتقال آب از سد آزاد به سنندج ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن چهار هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است. حفاری کل مسیر(۲۷ کیلومتر) تمام شده و لوله گذاری حدود پنج کیلومتر آن اجرا شده و پنج کیلومتر در حال اجرا و حدود ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

وزیر نیرو، در سفری یک‌روزه به‌منظور بازدید از چند طرح آبرسانی و برق و به‌منظور اطلاع از آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام و در دست اقدام در حوزه‌های آب، فاضلاب و برق صبح امروز وارد کردستان شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.