انتقال روستای "مشایخ" ممسنی در مراحل پایانی است

 روستای مشایخ ممسنی به دلیل رانش زمین باید به مکان دیگری منتقل می‌شد، این فرایند با گذشت بیش از ۲۰ سال مراحل پایانی را طی می‌کند.

به گزارش گروه باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فراهم کردن شرایط و بستر مناسب برای زندگی یکی از راهکار‌هایی است که مانع مهاجرت بی‌رویه از روستا به شهر می‌شود. بسیاری از روستائیان معتقدند که اگر شرایط معیشتی و رفاهی در روستا‌ها فراهم باشد حتی فکر مهاجرت نیز به ذهن روستائیان خطور نمی‌کند چه رسد به اجرای آن، اما با این حال بسیاری از روستا‌ها هستند که نیازمند توجهات بیشتری هستند.

روستا‌هایی که در معرض رانش زمین یا خطرات طبیعی هستند، برای ماندگاری اهالی باید شرایط بهتری داشته باشند یا اینکه جابه‌جایی روستا رخ دهد. براساس آخرین آمار بنیاد مسکن استان فارس ۴ روستای کوه سفید داراب، دیندارلو فسا، مشایخ ممسنی و ملیان سپیدان نیاز به جابه‌جایی دارند.

فرج‌الله نصیری، معاون روستایی بنیاد مسکن استان فارس خبر از طی مراحل پایانی برای جابه‌جایی ۳ روستای کوه سفید، دیندارلو و مشایخ داد که وضعیت دو روستای دیندارلو و کوه سفید به تفصیل در خبری با تیتر «فرونشست زمین بلای جان روستا‌های استان فارس شده است» بیان شد.

اما روستای مشایخ ممسنی که رانش زمین عامل اصلی برای طرح جابه‌جایی آن بود نزدیک به ۲۰ سال فرآیند جابه‌جایی‌اش طول کشیده است. طرح جابه‌جایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی از سال ۷۹ مصوب شده و در این سال‌ها با کش و قوس‌های فراوان همراه بوده است. این روستا به دلیل قرار گرفتن در دره رانشی و لغزنده یکی از مناطق بحرانی شهرستان ممسنی به حساب می‌آید.

در ضرورت جابه‌جایی این روستا جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و بار‌ها از سوی مسئولان استانی از جمله مدیریت بحران استانداری، فرمانداری و مسئولان بنیاد مسکن مطرح شده است. روستای مشایخ دارای ۱۶۹ خانوار یکی از روستا‌های برجسته شهرستان در تولید محصولات باغی و دامی است.

در آخرین گزارش یعنی دی ماه ۹۹ از سوی مسئولان امر چنین اعلام شد که مشایخ باید تا پایان سال جابه‌جا شود هرچند که سال ۹۹ نیز به اتمام رسید، اما هنوز جابه‌جایی به صورت کامل انجام نشده است.

مشایخ بلاخره جابه‌جا شد

معاون روستایی بنیاد مسکن استان فارس درباره این روستا و اقداماتی که برای جابه‌جایی آن انجام شده، سخن گفت. به گفته نصیری روستای مشایخ در شهرستان ممسنی وضعیتی متفاوت با دیگر روستا‌هایی که باید جابه‌جا می‌شدند، داشت؛ این روستا به دلیل رانش زمین و جنس خاک منطقه باید به مکان دیگری منتقل می‌شده است.

او به پروسه طولانی انتقال روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: ۲۰ سال این وضعیت ادامه‌دار بود تا اینکه سال گذشته زمینی برای انتقال مشخص و مطالعات آن انجام شد که از هر حیث مکان مناسبی بود و در ۴- ۵ کیلومتری روستای موجود است.

معاون بنیاد مسکن استان فارس معتقد است که اکنون تمامی مشکلات برای انتقال روستا برطرف شده و زمین در اختیار مردم قرار گرفته است. نصیری همچنین از ساخت و ساز مردم در روستای جدید خبر می‌دهد که بر این اساس ۴۰ - ۵۰ واحد مشغول ساخت هستند.

خدمات زیرساختی با استقرار جمعیت کامل می‌شود

داوود ایوبی، فرماندار شهرستان ممسنی نیز با اشاره به سابقه این طرح اظهار داشت: زمان زیادی از تصویب انتقال این روستا گذشته بود و برای جابه‌جایی نیز چندین محل انتخاب شد که هر بار به دلیلی مورد توافق قرار نگرفته و پروسه جابه‌جایی روستا طولانی شده بود.

به گفته او در نهایت با همراهی تعدادی از معتمدین و اهالی زمینی توسط مردم روستا خریداری و بنا شد که روستا به آنجا منتقل شود، اما زیرساخت‌ها و کاربری‌ها و هر آنچه نیاز است توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان به روستای جدید ارائه می‌شود.

براساس صحبت‌های فرماندار ممسنی اکنون پروژه انتقال روستای مشایخ وارد فاز اجرایی شده و تعدادی از منازل نیز پروانه ساخت گرفته‌اند البته مشکلاتی در زیرساخت‌های روستا وجود دارد که به محض استقرار جمعیت در روستا برطرف می‌شود.

ایوبی از اختصاص اعتبارات شهرستانی و ماده ۱۰ و ۱۲ برای حل مشکلات باقی مانده روستای مشایخ خبر می‌دهد و معتقد است که به زودی فرایند انتقال و سکونت مردم به صورت کامل انجام می‌شود.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار