پاسخ منفی به استعلام های معادن در بیابان لوت

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان‌جنوبی گفت: مجوز معدن کاری در عرصه اثر جهانی بیابان لوت را نداده‌ایم و جلوی حفاری‌های غیر مجاز در این اثر گرفته می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مدتی است که در فضای مجازی دغدغه‌هایی نسبت برخی از تخریب‌ها و آسیب‌ها با استخراج معادن و حفاری در بیابان لوت مطرح شده است که نگرانی از خروج این اثر به عنوان اولین میراث جهانی طبیعی کشورمان از فهرست میراث یونسکو را به وجود آورده است.

رضایی ملکوتی مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان‌جنوبی گفت: بیش از ثبت کردن یک اثر، حفاظت و مراقبت از آن حائز اهمیت است و اصولاً برای مراقبت از یک پدیده و اثر آن را ثبت جهانی و یا ملی می‌کنیم.

وی گفت: وقتی یک اثر طبیعی و یا تاریخی ثبت جهانی و ملی می‌شود در عرصه و حریم آن نسبت به مواردی باید مراقبت شود و در مورد بیابان لوت معادنی بوده‌اند که قبل از اینکه این اثر شماره ثبت جهانی بگیرد مجوز گرفته‌اند.

رضایی ملکوتی گفت: این قبیل معادن ممکن حتی ذخایر آنان رو به اتمام باشد و  بعد از اینکه بیابان لوت شماره ثبت جهانی گرفت ما به همه استعلام‌های معادن که در عرصه این اثر بوده است پاسخ منفی دادیم و اجازه استخراج معدن جدید در عرصه بیابان لوت به هیچ وجه داده نشده است.

وی گفت: این نکته از آن نظر حائز اهمیت است که اگر معدنی ساخته شود بالاخره نیاز به راه‌سازی و ایجاد کمپ و … دارد که به پدیده‌های طبیعی ما که طی قرن‌ها ساخته شده‌اند، آسیب می‌زند.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی گفت : در حریم این اثر جهانی نیز اجازه فعالیت بسیار محدود داده‌ایم، چون در هر حال حفاری‌ها آسیب‌زا است و  البته باید به این مسئله اشاره کنیم که متأسفانه برخی از کار‌ها و حفاری‌ها بدون مجوز و از بیراهه‌ها انجام می‌شود.

رضایی ملکوتی گفت: در مورد این حفاری‌های غیر مجاز در هر مرحله‌ای که باشند به محض اطلاع جلوی فعالیت آنان را می‌گیریم.

وی گفت: موضوعی که در فضای مجازی مطرح شده است مربوط به محدوده استان کرمان است که خوشبختانه همکاران ما در این استان با کمک مقامات قضائی جلوی این کار را گرفتند.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت در خراسان جنوبی گفت: ما در سه پایگاه بیابان لوت در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان دلسوزانه به این اثر نگاهی ملی و فراملی داریم و برخی از آسیب‌ها جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت است و از این نظر برای ما اهمیت دارد.

رضایی ملکوتی گفت: در مورد خارج شدن یک اثر از فهرست میراث یونسکو باید گفت اگر تخریب و آسیب زیاد باشد در وهله اول این سازمان کارت زرد و هشدار می‌دهد و در صورتی ادامه تخریب‌ها و هشدار‌ها کارت قرمز داده می‌شود که کارت قرمز به معنای خروج از میراث جهانی یونسکو است.

وی گفت: تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها و پیگیری‌های ما برای این است که از یونسکو برای بیابان لوت حتی کارت زرد هم نگیریم.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.