عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد:

در حوزه گردشگری تنها بر بافت تاریخی یزد تمرکز نشود

خامسی گفت: در حوزه توسعه مسیر‌های گردشگری یزد، تمرکز بر بافت تاریخی ثبت جهانی شده آسیب‌زا است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، فخرالسادات خامسی هامانه عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: مسیر‌های گردشگری شهر یزد به بافت تاریخی ثبت شده در محله‌های معدودی از جمله فهادان و شاه ابوالقاسم و حوالی مسجد جامع یزد محدود شده، در حالی که ضرورت دارد مسیر‌های گردشگری در سایر محله‌های تاریخی شهر توسعه  یابد.

او گفت: اگرچه قبول داریم که مشکلات زیرساختی بافت تاریخی یزد بسیار است، اما اقدامات خوبی در ایجاد مسیر‌های گردشگری در بافت تاریخی در محدوده ثبت جهانی انجام شده که این روند باید در سایر محله‌های قدیمی نیز اجرا شود.

او با تائید اینکه بنا‌ها و مسیر‌های گردشگری زیبا و زیادی از جمله کوچه‌های آشتی کنان و کوچه باغ‌ها در محله‌های تاریخی از جمله مریم آباد، حسن آباد، اکبرآباد، قاسم آباد و … وجود دارد، گفت: باید فرصتی فراهم شود که مطابق مسیر‌های گردشگری در قلب بافت تاریخی، در این محله‌های تاریخی هم ایجاد شود.

او گفت: مناطق دیگر تاریخی هم داریم که ارزش دارد و مغفول مانده و مردم تا منافع نداشته باشند و اثرات ارزش‌های تاریخی این بافت‌ها را نبینند به آن اعتقادی پیدا نکرده و حتی ممکن است به تخریب آن‌ها نیز اقدام کنند.

خامسی هامانه گفت: در نظر است که در کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد، به عنوان یکی از مباحث جدید و جدی، بحث توسعه مسیر‌های گردشگری را در نظر بگیریم و فاز بندی کنیم و مرحله به مرحله پیش ببریم.

او گفت: به این ترتیب مشابه مسیر‌هایی که در بافت تاریخی یزد تعریف شده و در حال بهره برداری از سوی گردشگران داخلی و خارجی است، به شکل زیرساختی در سایر محله‌های تاریخی پیاده شود.

این عضو شورای شهر یزد گفت: بعضی از محله‌های تاریخی یزد جذابیت‌هایی دارند که اگر در کشور‌های دیگر واقع شده بود، بسیار مورد بهره برداری قرار می‌گرفت، اما مشابه این جذابیت‌ها از جمله قلعه‌ها، آتشکده‌ها، باغات و … در نقاط مختلف شهر یزد وجود دارد که مورد بی توجهی قرار گرفته است.

او گفت: مردم به حفاظت از این باغ‌ها علاقمند هستند و هنوز کشت و زرع می‌کنند، اما اگر روند رسیدگی این چنین باشد و جذابیتی برای آن‌ها ایجاد نشود، کم کم این باغ‌ها نیز خشک شده به خانه تبدیل می‌شوند.

خامسی گفت: قبول داریم که محدودیت‌هایی برای توسعه این مسیر‌ها در برخی از بافت‌ها وجود دارد، اما باید پذیرفت مشابه آنچه در قلب بافت تاریخی یزد به عنوان مسیر گردشگری تعریف شده، می‌تواند در محله‌های تاریخی دیگر شهر هم ایجاد شده و جذابیت فراهم کند.

عضو کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد گفت: مسیر‌های تاریخی ایجاد شده شاید مشکل زیرساختی دارند، اما زیباسازی، مرمت و نورپردازی شده است و جاذبه‌ای زیبا ایجاد کرده که گردشگر را به داخل بافت تاریخی و بازدید از بنا‌های ارزشمند آن فرا می خواند، اما این نباید به چند محله خاص محدود شود.

خامسی هامانه با ابراز نگرانی از اینکه محدود شدن این مسیر‌ها در محدوده‌ای خاص با توجه به مشکلات و آسیب‌های ناشی از تردد زیاد و تجمع گردشگران، آسیب‌زا خواهد بود، گفت: کمبود زیرساخت‌ها و محدودیت‌ها برای ایجاد پارکینگ‌های دارای ظرفیت می‌طلبد که مسیر‌های گردشگری تاریخی در شهر یزد افزایش یابد.

عضو شورای شهر یزد گفت: اگر این اقدام به صورت فازبندی در تمام محلات تاریخی اجرا شود و منافع رونق صنعت گردشگری همه ساکنان محله‌های قدیمی را در بر بگیرد، مشارکت برای حفاظت هم افزایش خواهد یافت و نگرانی‌ها برای حفاظت از جاذبه‌های تاریخی به مراتب کمتر خواهد شد چرا که مردم از محل آن منتفع می‌شوند و مباحث تجاری هم مطرح می‌شود.

او درباره استاندارد‌های یک مسیر گردشگری نیز گفت: قطعاً بر اساس ضوابطی که در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان وجود دارد، قواعدی برای ایجاد این مسیر‌ها وجود دارد که باید رعایت شود و نمونه‌های اجرا شده نیز به نظر از استاندارد‌های لازم برخوردار است.

ایجاد مسیر‌های جدید گردشگری قطعاً برای رونق گردشگری در تمام محله‌های تاریخی و همراه کردن مردم برای حفاظت از بنا‌های تاریخی اهمیت بسیار و تأثیر فراوانی دارد، اما با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد قبل از ورود به ایجاد مسیر‌های جدید گردشگری باید به فکر استانداردسازی مسیر‌های موجود نیز باشیم، چرا که برخی از این مسیر‌ها به دلیل عدم امنیت ناشی از روشنایی کم چندان مورد بهره برداری نیستند و تردد گردشگران تنها به چند مسیر پرتردد دارای امنیت محدود شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار