پنج گنج بزرگ ایرانی که به طور اتفاقی کشف شدند

در این گزارش به پنج محوطه‌ و اثر ارزشمند که در عملیات‌های عمرانی کشف شدند پرداخته شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تعدادی از مهم‌ترین محوطه‌ها و گنجینه‌های تاریخی ایران به صورت اتفاقی و حین اجرای پروژه‌های عمرانی و با بیل لودر‌ها کشف شده‌اند. طرح‌های توسعه و ساخت و ساز همواره یکی از مهمترین عوامل تخریب محوطه‌های باستانی و تاریخی در کشور بوده است.

با این وجود در برخی از فعالیت‌های عمرانی با لودر به آثار نفیسی برخورد کرده است. در چنین شرایطی با اطلاع سریع میراث فرهنگی و پیگیری باستان‌شناسان آثار ارزشمندی بدست آمده و زینت‌بخش موزه‌های ایران شده، هر چند که تخریب‌های گسترده و پنهانی لودر‌ها همواره بیشتر بوده و موارد خاص با پیگیری باستان شناسان و فشار فعالان اتفاق افتاده است.

تعداد عملیات‌های عمرانی که منجر به کشف محوطه‌های باستانی شده‌اند بسیار است، اما در ادامه به پنج محوطه‌ و اثر ارزشمند که در عملیات‌های عمرانی کشف شدند پرداختیم.

یک: جوبجی در رامهرمز

یکی از معروف‌ترین محوطه‌های باستانی که با بیل لودر‌های یک پروژه عمرانی از دل خاک بیرون آمد محوطه جوبجی در نزدیکی رامهرمز خوزستان است. ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ حین حفاری برای خط لوله انتقال آب با پیدا شدن تعدادی اشیای باستانی کار متوقف شد. با وجود آسیب‌های وارده به این محوطه باستانی، پس از حضور باستان‌شناسان یک آرامگاه شاهی متعلق به دوره عیلام نو (سده ۶ پیش از میلاد) در این محوطه کشف شد که نشان از اهمیت بالای منطقه رامهرمز در تاریخ عیلام بود. در آرامگاه شاهی جوبجی ۲ تابوت مفرغی وان شکل بود که در آن‌ها ۲ شاهزاده خانم حدودا ۱۷ و ۳۵ ساله همراه با ۴۸۸ شی ارزشمند دفن شده بودند. این اشیا حالا در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند. شاخص‌ترین اثر گنجینه جوبجی دستبندی زرین با کتیبه‌ای از دوره عیلام نو است که با عقیق نسبتا بزرگی تزیین شده. این دستبند از سه قطعه متصل به هم تشکیل شده و ترکیبی از طلا و سنگ عقیق است. با وجود این کشف مهم، اما محوطه جوبجی از گزند تخریب پروژه‌های عمرانی در امان نماند.

پنج گنج بزرگ ایرانی که به طور اتفاقی کشف شدند

دو: ارجان در بهبهان

تابستان سال ۱۳۶۱ عملیات عمرانی ساخت سد شهدای مارون در شمال شهر بهبهان استان خوزستان با برخورد به یک آرامگاه سنگی متوقف شد. باستان شناسان در ارجان بهبهان تابوت یو شکل برنزی را کشف کردند که آثار بی‌نظیری درون و بیرون آن قرار داشت. در داخل تابوت «کیدین هوتران یکم» از بزرگان عیلامی دفن شده بود و در دست چپ او که روی سینه‌اش قرار داشت یک حلقه قدرت طلایی کشف شد، حلقه‌ای که حالا یکی از شاخص‌ترین آثار موزه‌ای ایران است و در موزه ملی نگهداری می‌شود. علاوه بر حلقه قدرت ارجان اشیای دیگری مانند چراغ برنزی، ساغر برنزی، ده ظرف استوانه‌ای شکل برنزی، نود و هشت دگمه طلایی و سینی برنزی که تصاویری روی آن مشخص بود نیز از این منطقه کشف شد. سینی برنزی که اکنون به جام ارجان معروف است نماد کاروان المپیک ایران در توکیو ۲۰۲۰ بود و در پی همین عملیات عمرانی کشف شد. منطقه باستانی ارجان نیز با وجود این کشف مهم و اهمیت بالای تاریخی‌اش در ادامه از تخریب‌ها و تعرض‌ها در امان نماند.

سه: قیطریه در تهران

ردپای آثار تاریخی در قیطریه تهران از دیرباز قابل مشاهده بوده، اما ۵۳ سال پیش با یک اتفاق، برگ تازه‌ای از تاریخ تهران رو شد. کندن پی و ساخت و ساز پای برکه آب قیطریه مشرف به باغ صارم الدوله (پارک قیطریه کنونی) به کشف یک گورستان و تعداد زیادی آثار باستانی منجر شد. با آغاز کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه حدود ۳۵۰ گور شناسایی شد. پیشینه این محوطه به ۱۲۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد. در گورستان باستانی قیطریه بیشتر آثار سفالی به همراه دکمه‌های لباس، سنجاق، سربند، زیورآلات، ابزار جنگی و … از جنس مفرغ بدست آمد. بیشتر ظرف‌های سفالی قیطریه چرخ ساز و با پخت خوب بوده‌اند. در مجموع در حدود ۵ هزار متر مربع کاوش‌های باستانی در تپه قیطریه بیش از ۲ هزار ظرف سفالی و ابزارآلات مختلف کشف شد. از بقایای گور‌ها و محل‌های کاوش قیطریه اثری بر جای نمانده، اما آثار آن در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

چهار: وستمین کیاسر

سال ٨٨ در نزدیکی روستای وستمین مازندران وقتی که کارگران شرکت گاز مشغول حفاری و جانمایی لوله‌های گاز برای یک پروژه گازرسانی بودند، تیغه‌های لودر حین کار با گوردخمه‌ای برخورد کرد که در آن جسد یک سرباز اشکانی با تمام تجهیزات نظامی دفن شده بود. وقتی باستان‌شناسان راهی این محوطه شدند در کاوش‌های خود کشف کردند که این محل با وجود تخریب‌های زیاد به دلیل عبور لودر‌ها و سال‌ها کشاورزی، یک محوطه ارزشمند تاریخی شامل گورستان وسیع اشکانی با بیش از ٢۵٠ گوردخمه است.

پنج گنج بزرگ ایرانی که به طور اتفاقی کشف شدند

پنج: دهنو در یاسوج

اواخر دهه هشتاد وقتی یک کارگر لودر در حال خاکبرداری برای ساخت ساختمان جدیدی در محوطه بیمارستان امام سجاد شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بود ناگهان با تکه‌های از یک اسکلت انسانی روبرو شد و نگهبانان بیمارستان را در جریان گذاشت. لودر‌ها این بار نیز به یک گورستان باستانی برخورد کرده بودند که در پی بررسی‌های باستان‌شناسی احتمال داده شد که پیشینه تاریخی این گورستان به هزاره سوم قبل از میلاد و اواخر عصر مفرغ می‌رسد. اگر چه گزارش شده در حدود ۴۰ گور این محوطه از بین رفته است، اما باستان‌شناسان در فصل اول کار خود حدود ۲۰ گور این محوطه باستانی در شهر یاسوج را کاوش کردند. قرار است پس از اتمام کاوش‌ها بخشی از این محوطه به عنوان سایت موزه برای بازدید گردشگران و علاقمندان آماده شود.

منبع: پنشتا

انتهای پیام/

 

برچسب ها: گنج ، گنج ایرانی ، کشف گنج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هیچکس
۰۷:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
جالبه که حتی یه دونه عکس هم از این داستانهایی که نوشتن نزاشتن،سی ساله دارن جاده تهران شمال رو درست میکنن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۵:۱۴ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
سلام من متولد شیرازم .در شیراز پدر تپه پوستچی وارتقاع بقعه شاهچراغ ع واطراف تخت جمشیدواماکن زندیه بسیار سکه وظروف طلا در ادوار مختلف تاریخ پیدا شده،اما دوستان آنها کجاست؟اکنون در موزه های خارج از کشور.شایان ذکر است شیراز در دوره های تاریخی دیلمیان،صفاریان وزندیه پایتخت ایران بزرگ بوده است،اما گمان نمی برم چیز دیگری در این شهر باستانی برای کشف وظبط وجود داشته باشه،چون اگر بود با این دستگاههای طلایاب جدید کشف میشدند،باسپاس از باشگاه خبرنگاران،پیروز وسربلند باشید.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۳۱ ۱۵ دی ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
طلا و گنج عقل مغز هوش نخبگان خردمندان بصیران عادلین آزاداندیشان کارآمدان مومنین فهیم فرهیختگان عالمان دانشمندان پژوهشگران کیمیا گران خردورز ایران زمین است که برای ایران اسلامی تولید ثروت و اقتدار و قدرت و پیشرفت و ایمنی امنیت سلامتی بهداشت رفاه عادلانه حقوق بشرانه انسانی اسلامی با شکوه و با عظمت می کنند در هر عرصه و میدان و در هر سطوحی از جامعه حقوق بشری اسلام ناب محمدی ص که ورود می کنند قدرشان را بیش از پیش بدانید این عزیزان و بزرگواران بی ادعا و گمنام و خوشنام و گاه آشکار چراغهای نورانی هدایتگر راه بشریت هستند در تمدن نوین اتحادیه جهان اسلام ناب محمدی ص . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
تموم شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
نوش جان عتیقه خرها وعتیقه فروش ها روزیشان زیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
تپه باستانی فیروزآباد درشهرستان بردسکن خراسان رضوی که بابی تدبیری مسولان باعث شده سارقین باکندن تونل دردل تپه اشیا رابه سرقت ببرن.واقعا بک گنجینه گردشکری به حال خود رهاشده وهمچنین منارفیروزآبادکه اونم تقریباًرهاشده
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۲:۰۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
الان کجا هستش؟ کسی هم پیگیر باشه یک فتنه ای یک جای کشور درست میکنن تا مسئله فراموش بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
غار کلماکره در لرستان
Iran (Islamic Republic of)
آاااااا
۱۵:۲۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
البته تمدن عیلامی یک تمدن سامی و ربطی به تمدن ایرانی آریایی ندارد بعدها عیلامیها که ساکن خوزستان تا قسمتهایی از عراق بودن توسط هخامنشیان از بین رفتن‌جهت اطلاع دوستان گفتم
Iran (Islamic Republic of)
Poltergeist
۱۶:۳۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
دوست عزیز ایلامیان به دست آریایی ها از بین نرفتند بلکه بدست آشوربانی‌پال پادشاه آشور که خود سامی تبار بوده از بین رفتند.
شواهد و مدارک آن از کتیبه‌ای مرسوم به آشوربانیپال که در صحرا نیوا پیدا این قضیه رو ثابت میکند.
البته باید این هم اضافه کنم که آشوریان توسط ماد‌ها(آمادای) و بابلی‌ها(باب ئیل) نابود شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۷:۵۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
حضرت دانشمند عزیز بعد اقتصاد جنابعالی به استحضار می رسانم تمدن ایلام تحریف تمدن هلتمتی می باشد و دنباله تمدن آرته در جیرفت می باشد با هاپلوگروپ j2که هاپلوگروپ ایرانی.و از مشخصه های فرهنگی آنها شیر سنگی بر آرامگاه بزرگان آنها هست که این رسم هنوز در بین لرها مرسوم می باشد.خواهشمند هست روی باد هوا اظهار فضل نفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
حکمت بهمنی
۱۴:۱۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ایران خزانه طلاست عاقلی نیست این رابیان کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ما ایرانی ها قدر داشته هامون رو نمیدانیم. یه بار با دوستم از کنار بازار قدیمی شهرمان می‌گذشتم. دوستم گفت اینجا که آثار باستانی نیست. گفتم تمام این بازار آثار باستانی هست. بعد به یه خانه قدیمی متروکه که به نظر حداقل ۱۵۰ _ ۲۰۰ سال قدمت داشته باشه اشاره کردم. گفتم همین خودش آثار باستانیه. چشمم به یکی از کسبه خورد که چشاش گرد شد انگار از حرف من ترسیده باشه. دفعه بعد که از اونجا رد شدم دیدم خانه رو خراب کردن. آخه آدم چه قدر باید نفهم باشه. اگر میراث فرهنگی توجه به اونجا داشت. خوب به نفع کسبه هم می‌شد. اصلا میتونستن برای جلب گردشگر ازش استفاده کنند. اصلا مگه من چی گفتم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
پهباد طلایاب بسازیم و خیال همه را راحت کنیم
Germany
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
بهتره پروژه عمرانی دیگه انجام نشه ..ان شاءالله آیندگان پاسداری کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
کجایی شاهان احمق قاجار که به باد بدید میراث ایران رو یکیش ناصرالدین شاه قاجار که لعنت براین مرد احمق
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
احمق پیش ناصرالدین شاه پادشاه بوده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
حتما تاریخ رو نخوندید! اتفاقا ناصرالدین شاه معدود شاهی بود که بعداز آشناشدن باتمدن اروپا قدر اشیا تاریخی رو میدونست و کلی در تین زمینه پیشرفت شد. اما پهلویها که داعیه ایران دوستی داشتند برید تحقیق کنید یه لیست پروپیمون چقدر آثار و ساختمانهای تاریخی ازبین بردند و در بقیه آثار هم دستکاری کردند!!!
در واقع هر سلسله ای که در ایران روی کار اومده، آثار قبلیارو میکوبیدند و ازبین میبردند و خوش نداشتند ببینندش و در کنارش یت جاهای دیگه بناهای جدید بسازند. همش حسادت و قدرت نمایی بوده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
بقیه را چرا نمی گوئید مثلا در منطقه رباط کریم هنگام ساخت فرودگاه امام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
البته تمام اشیایی که تو موزه ها هست بدل هستن و اصلشون که باید در گاوصندوق موزه باشه اعلام شد نمیدونن کی به سرقت رفته به همین راحتی گنجینهای ایران خارج میکنن و کسی ام نیست که بتونه جلوی این کار بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سال نود و هشت هم پروژه عمرانی شهرداری اهواز با برخورد تیغه لودر به جسمی سخت متوقف شد، تا سه روز آب نداشتیم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
با این کنج ها به کجا رسیدیم!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۱:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
آخه تو که نمی فهمی اظهار نظر نکن هر کشف تاریخی بعنی اعتبار، یعنی قدمت، یعنی ریشه اینکه ما بلد نیستیم از این گنجینه استفاد کنیم، نه استفاده فرهنگی نه استفاده توریستی بی عرضگی خودمونه نه بی ارزش بودن این گنجینه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
همین که مصون باشن ازدست غارتگرهای میراث ایران وتوموزه های خودایران باشه بهترین کار هست. اگرشاهان مقتدری زمان قدیم داشتیم میراثمان به تاراج نمیرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
هزاران محوطه باستان شناسی بسیار بارزش نفیس می شناسم که تا به حال پای باستانشناسی بهش نخورده ، باستانشناس های ما متاسفانه ضعیف هستند.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۳:۳۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سلام کجا؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
روستای دوحصاران خراسان جنوبی خودش یک محوطه باستانی کشف نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۳:۴۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خونه.پسر.شجاع
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۰:۲۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۰ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سال 1388 هم در روستای نوازن فراهان بر اثر برخورد تیغ گریدر اتاقی با دیواره سنگی و پلکانی باریک کشف شد که با توجه به پوشش لباسهای مردگان داخل ان احتمالا مربوط به دوره اشکانی میباشد که متاسفانه درش را بستند و به حال خودش رهایش کردند تا از بین برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
درش بستن تا ابا از اسیاب بیوفته بعدا بیان سراغشون تا راحتر بتونن به خارج قاچاق کنن