گنجینه ای که با خام فروشی به هدر می رود

زیرخاکی‌های استان سمنان با وجود ظرفیت عظیمی که برای اشتغال و توسعه اقتصادی دارند همچنان در رکود به سر می‌برند و با بی مهری هایی مواجه است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان - استان کویری سمنان با قرار گرفتن در مسیر منطقه معدنی، که معادن سنگ‌های مختلف در آن قرار دارد از مناطق پر پتانسیل معدنی درکشور به شمار می‌آید.

 ۴۷ نوع ماده معدنی در استان سمنان وجود دارد که ۳۰ نوع آن استخراج می‌شود و مهم‌ترین آنها به ترتیب حجم تناژ گچ، مارن، نمک و مصالح ساختمانی به شمار می‌رود.

براساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، سرمایه‌گذاری ۷۶ هزار میلیارد ریالی صنعتگران در قالب یک هزار و ۸۰۰ پروانه بهره برداری در استان سمنان برای حدود ۶۸ هزار نفر اشتغال ایجاد و این استان را به قطب صنعت و معدن کشور تبدیل کرده است.

علی تشنه دل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه این استان بزرگ‌ترین ذخایر زئولیت، گچ، نمک و سلستین را در کشور دارد، گفت: استان سمنان را می‌توان پایتخت نمک و گچ ایران و جهان نامید.

گنجینه ای که با خام فروشی به هدر می رود

 استان سمنان با برخورداری از ذخایر غنی و متنوع معدنی و بهره برداری حدود ۴۰ نوع ماده معدنی، دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم در تولید سولفات سدیم، رتبه سوم در تولید زغال سنگ و کرومیت و یکی از سه استان برتر کشور در تولید زغال سنگ است.

 او گفت: ۶۰ درصد نمک مورد نیاز کشور و همچنین ۴۰ درصد از گچ مورد نیاز کشور از معادن استان سمنان تامین می‌شود.

با بیان اینکه استان سمنان علاوه بر تأمین گچ و نمک در زمینه سایر مواد معدنی نیز صاحب نام است و بزرگ‌ترین ذخایر زئولیت، گچ، نمک و سلستین را در کشور دارد، افزود: ۹۵ درصد سلستین، ۹۵ درصد زئولیت، ۲۰ درصد کرومیت، ۴۰ درصد سولفات سدیم کشور از معادن استان سمنان استخراج می‌شود و استان سمنان را می‌توان پایتخت نمک و گچ ایران و جهان نامید.

استان سمنان با استخراج سالانه بیش از ۲۱ میلیون تن انواع مواد معدنی یک استان مستعد از نظر منابع معدنی از قبیل سیلیس، آهک، گچ، سولفات سدیم، نمک، منگنز، آهن، مس و ... می‌باشد که۶۳۲ معدن در استان دارای پروانه بهره برداری می‌باشند که بیش از ۶۰۰ میلیون تن ذخیر قطعی این معادن می‌باشد.

براساس اطلاعات زمین شناسی میزان ذخایر معدنی در کل کشور برابر ۶۰ میلیارد تُن بوده۶۰۰ میلیون تن ذخیر قطعی سهم سمنان است که این موضوع موجب شده این استان در جایگاه برتر ذخایر معدنی کشور جای گیرد.

گنجینه ای که با خام فروشی به هدر می رود

چراغ برداشت ۵ معدن استان خاموش است

با تمام توضیحاتی که در مورد وضعیت معادن استان سمنان مطرح است، اما ۵ معدن استان سمنان چراغ برداشت شان خاموش است.

علی تشنه دل گفت: درخواست تعطیلی موقت پنج معدن بنا به دلایل مختلفی مانند نداشتن بازار فروش، شرایط فصلی و عدم وجود دپوی مواد معدنی بود.

بهترین راه برای نجات اقتصاد کشور رونق صادرات از طریق دیگر بخش‌ها به ویژه فروش مواد معدنی می‌باشد، البته این مواد اگر فرآوری شوند ارزش افزوده چند برابری خواهند داشت.

فرآوری، در زنجیره ارزش صنایع معدنی زمینه ساز ارزش افزوده بالایی است که می‌تواند در بحران اقتصادی برای کشور مفید باشد. سنگ‌های معدنی پس از فرآوری از ارزش بالایی برخوردار می‌شوند و این امری است که سال‌ها در استان به آن نگاه ویژه‌ای نشده بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: کمبود آب و ضعف ساختار‌های زیربنایی علت اصلی فرآوری نشدن ذخایر معدنی در این استان است.

برای فرآوری ماده معدنی به آب نیاز است و اگر آب وجود نداشته باشد، فرآوری و در نتیجه، صادرات این مواد با مشکل مواجه می‌شود.

بازشدن قفل خام فروشی با کلید افزایش اشتغالزایی در معادن استان سمنان

علی تشنه دل رئیس سازمان صمت استان سمنان  گفت: با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال در معادن، زمینه اشتغال برای بیش از ۵ هزار نفر در این استان ایجاد شده است.

علی تشنه دل رئیس سازمان صمت استان سمنان می گوید: سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی برای رشد اقتصادی در معادن استان سمنان ضروری است.

۶۶۲ معدن استان سمنان دارای پروانه بهره برداری و مشغول فعالیت هستند و با وجود ۱۰ واحد فراوری در استان ظرفیت استخراج معادن ۲۱ میلیون تن است.

فناوری فراوری معادن کم آب بر و خلق منابع جدید آبی و پساب شهری و بازچرخانی آن اقداماتی برای تامین آب و توسعه در معادن استان است.

معادن استان سمنان ظرفیت مناسب برای جهش تولید / ضرورت دوری از خام فروشی

جایگاه صنعتی این استان با توسعه معادن و فراوری آن و تقویت صنایع ساخت محور با توجه به زمینه‌های مساعد آن در این استان نظیر صنایع تجهیزات سازی میتواند ارتقا می یابد.

امروزه فرصت مناسبی برای ارتقای سطح دانشی در حوزه‌های مختلف تولید مهیا است و لازم است بنگاه‌های تولیدی در تعامل با مراکز تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان به این امر اهتمام داشته باشند.

مدیریت آب و انرژی در بخش معدن و صنایع معدنی، فناوری‌های نوین در معدن، تحول دیجیتال و هوشمندسازی صنایع معدنی، ساخت و تعمیر قطعات و ماشین آلات معدنی، روش‌های نوین اکتشافات عمیق، حفاری و اکتشاف، استخراج و فرآوری عناصر نادر و خاص محور‌های ا رویدادی برای رفع چالش‌های صنعت معدن با حضور دانش‌بنیان‌هااست.

همچنین حمایت از کسب و کار‌های نوپا و شرکت‌های دانش بنیان و فناور فعال در این حوزه نیز از رویکرد‌های این حوزه است. به هم رسانی عرضه و تقاضای فناوری در صنایع معدنی نیز از دیگر اقداماتی است که با برگزاری این رویداد رخ می‌دهد.

برگزاری این رویداد می‌تواند برای صنایع مختلف همچون تولیدکننده‌های محصولات و فرآورده‌های معدنی، تولید کننده محصولات و فرآورده‌های شیمیایی، تولیدکنندگان فرآورده‌های پلیمری و ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته کاربردی باشد.

گنجینه ای که با خام فروشی به هدر می رود

علی اکبر علیخانی سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: توسعه و احداث واحد‌های فرآوری عامل مهمی در جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن است که در صورت تحقق این موضوع نقش مهمی در رشد اقتصادی استان خواهد داشت.

 شرق استان در حوزه مواد معدنی فلزی و غرب استان در زمینه مواد معدنی غیر فلزی دارای پتانسیل خوبی است و اقدامات مناسبی در زمینه احداث واحد‌های فرآوری مواد معدنی فلزی در شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی انجام شده و چند واحد نیز به مرحله تولید رسیده اند.

گنجینه ای که با خام فروشی به هدر می رود

بی مهری به کیمیا‌های زیرخاکی

مدیریت سرمایه‌های انسانی و اطلاعاتی را با هدف توانمندسازی انجام خواهد داد، به طوری که بخش معدن و صنایع معدنی فضای مساعدتری برای تحقق اهداف پیش رو داشته باشد.

خام فروشی در قطب معدن ایران؛ گنجی که عرصه عرضه‌ آن تنگ است و بیشترین میزان صادرات صورت خام و توسـط واسـطه‌ها انجام می‌شود و این موضوع معدن استان و وضعیت اشتغال در این بخش را به مخاطره انداخته اسـت.

با فرآوری مواد معدنی، ارزش افزوده و اشتغالزایی افزایش می‌یابد که تحقق این امر مستلزم تامین زیر ساخت‌های مورد نیاز بخصوص در زمینه تامین برق و آب مورد نیاز است.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی معدن و صنایع معدنی دراستان سمنان را فرسودگی ماشین آلات و عدم ورود فناوری‌های پیشرفته و عدم تأمین اعتبار لازم جهت زیرساخت‌ها برشمرد و با وجود اینکه استان سمنان دارای مزیت نسبی در زمینه پتانسیل‌های معدنی می‌باشد اما به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب در حوزه اکتشافات عمقی و همچنین فرآوری مواد معدنی این مزیت به مزیت رقابتی تبدیل نشده است.

 توسعه معادن و حمایت ویژه از معدنکاران علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، اقتصاد کشور و استان را متحول می‌کند و معدن پیشران حفظ کشور و ارزآور در کشور است و باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

 استان سمنان در زمینه مواد معدنی مانند گچ، سلستین، زئولیت، نمک رتبه اول جهانی دارد که صنایع راهبردی جهانی به این مواد معدنی نیازمند است و تجهیزات و ابزار معدنکاوی در استان سمنان نیازمند به روزرسانی است و حمایت ویژه از این بخش توسعه اقتصادی سرشار برای کشور به ارمغان می‌آورد.

 فروش خام محصولات معدنی به کشور‌های مختلف یک رویکرد منفی در تضاد با توسعه اقتصادی در ایران است که با تلاش فعالان اقتصادی و دولت باید این رویه اشتباه اصلاح شود.

بر اساس آمار دست کم ۳۰ درصد واحد‌های معدنی استان با مشکلات متعدد زیرساختی مانند کم آبی، راه دسترسی و فرسوده بودن ماشین آلات خط تولید مواجه هستند که رفع این مشکلات می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی در منطقه شود.

معادن، ظرفیت بالایی برای اشتغال دارند

از جمله مزایای پرداختن و تمرکز به فعالیت‌های معدنی این است که در شرایط تحریم به خوبی فعالیت دارد و چون تامین کننده مواد اولیه واحد‌های تولیدی بزرگ محسوب می‌شود تعطیلی بردار نیست و می‌تواند برای کشور در شرایط تحریم ارزآوری کند.

گنجینه ای که با خام فروشی به هدر می رود

براساس گزارش‌ها، بخش صنعت و معدن ۳۴ درصد از اشتغال استان سمنان و ۲۲ درصد از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

محمد فروهر معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان سمنان گفت: گواهی کشف، پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری در بخش معدن این استان از ابتدا و در مجموع برای پنج هزار و ۱۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است.

 ۶۷ فقره گواهی کشف، ۱۳۴ فقره پروانه اکتشاف و ۶۲۸ فقره پروانه بهره برداری در بخش معدن استان سمنان صادر شده است که برای پنج هزار و ۱۰۰ نفر نیز در این معادن مشغول به فعالیت می‌باشند.

 زیرساخت‌های سرمایه گذاری در بخش معدن استان سمنان باید افزایش یابد و با این راهبرد می‌توان نرخ بیکاری در سمنان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 توسعه پایدار در استان سمنان در گرو فعالیت تمام ظرفیت‌ها است و باید در کنار توجه به بخش صنعت و کشاورزی به بخش معدن نگاه ویژه داشته باشیم.

حوزه معدن، زمینه‌ای مناسب برای سودآوری

یک کارشناس امور اقتصادی هم با بیان اینکه حوزه معدن استان زمینه‌ای مناسب برای سودآوری و اشتغال‌زایی است که از دید سرمایه‌گذاران پنهان مانده است، گفت: به هر میزان که اکتشاف معادن به‌خوبی انجام شود، به همان میزان نیز بهره‌وری از با فعال کردن ظرفیت معادن در سمنان می‌توانیم افراد بسیاری را در حوزه‌های متفاوت مشغول به کار کنیم که برای این کار باید از ظرفیت استان در این بخش بهره ببریم.

گنجینه ای که با خام فروشی به هدر می رود

کلام پایانی

ایران در بین ۱۰ کشور برتر معدنی دنیا قرار دارد که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، معادن به عنوان تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع کشور در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه نقش بسزایی دارند؛ به همین دلیل در استانی مانند سمنان که دارای ذخایر و ظرفیت‌های معدنی غنی و متنوع است، می‌توان با ایجاد شرایط مناسب سرمایه‌گذاری و توجه کافی به معادن زمینه پویایی و رشد این بخش ثروت آفرین را فراهم کرد.

به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که به فعال کردن معادن تعطیل استان کمک می‌کند شناسایی قوانین دست و پاگیر و رفع آنان است.

معدن سرمایه ملی و موثر در اشتغالزایی و ارزآوری در کشور است و مسئولان استان سمنان نیز با تکیه بر این راهبرد در تلاش برای ایفای نقش در توسعه اقتصادی در سال جهش تولید هستند و توجه به معدن در زمینه به روزرسانی تجهیزات و تمرکز بر فرآوری می‌تواند بر ارزش افزوده این ثروت ملی بیفزاید.

گزارش از سیده نسترن حسن آبادی

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۹ دی ۱۴۰۰
با حفاری هایی که انجام می دهیم دریاچه مصنوعی ایجاد کنیم
Canada
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۹ دی ۱۴۰۰
دولت مردمی باید جلوی خام فروشی را بگیرد
تا کار ایجاد شود
تا ارزش افزدوه به جیب وطن مان برود
نه به جیب وارد کننده
آخرین اخبار