سهم هر ایرانی از یارانه سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

در لایحه بودجه سال بعد قرار بود که میزان یارانه پرداختی از محل حذف ارز ترجیحی افزایش پیدا کند که با مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، منتفی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - یارانه پیش بینی شده برای سال بعد همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان باقی ماند و منبعی برای افزایش یارانه در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته نشد. این یکی از مصوبات امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ بود.  

دولت در زمان ارائه لایحه بودجه ارز ترجیحی را حذف و اعلام کرده بود که به جای ارز ترجیحی مبلغ یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان افزایش یابد و حتی مطرح شده بود که کارت نان به مردم داده شود تا بر اثر حذف ارز، اقشار ضعیف جامعه آسیب نبینند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۱۳ دی، اشاره می‌کند که طبق قانون دیگر نمی‌توانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را داشته باشیم و می‌توانیم از این پس با ریال حمایت‌های خود را انجام دهیم، یعنی دیگر ارز ۲ نرخی در بازار وجود نخواهد داشت.

یارانه ارز دو نرخی به سفره مردم نرسید

او گفت: اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم، به صورت ریالی خواهد بود و به ذینفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود. زیرا تمامی مسائل حاکی از آن است؛ یارانه‌ای که از طریق دو نرخی کردن ارز پرداخت می‌شد، در سفره مردم قرار نگرفته است.

میرکاظمی گفت: دولت برای امسال هشت میلیارد دلار ظرفیت استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته است و این تمام شده و برای نیمه دوم سال امکان استفاده نداشته است، اما به هر ترتیب برای اینکه به مردم فشاری وارد نشود تاکنون ادامه دارد.

بنابراین، ۸ میلیارد دلاری که برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده بود در ۶ ماهه ابتدای سال به پایان رسیده است و دولت جدید تصمیم به تغییر پرداخت یارانه‌های ارزی دارد.

رئیس جمهور در دومین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم در تاریخ ۲۶ مهر گفت: پولی که تاکنون باید به سفره مردم می‌رفت، به دست دلالان رسیده است. جلسات مختلفی برای تصمیم گیری در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته‌ایم و اکنون نیز در حال بررسی و کارشناسی هستیم تا کار با اتقان انجام شود. این اصلاح، جزو برنامه‌های دولت است و در وقت مناسب نیز به اطلاع مردم می‌رسانیم.

روز سه شنبه ۱۸ آبان، رئیس جمهور برای دومین بار با جمعی از اقتصاددانان نشستی برگزار کرد تا از نظرات و راهکار‌های آن‌ها برای مشکلات اقتصادی آگاه شود. در این نشست، افرادی همچون محسن رضایی، مسعود میرکاظمی، احسان خاندوزی، محمدرضا پورابراهیمی، غلامحسین مصباحی مقدم، احمد توکلی، محمدحسین حسین زاده بحرینی، داود دانش جعفری، پرویز داودی، ابراهیم شیبانی، اکبر کمیجانی، محمد قاسمی، حسین راغفر، شاپور محمدی، خانم خطیبی و سید مهدی زریباف حضور داشتند.

چرا یارانه دی ماه، دو برابر نشد؟

حسین راغفر، یکی از حاضران در نشست با رئیس جمهور درباره موضوع مورد بحث جلسه گفت: محور اصلی جلسه حول مشکلات مالی دولت و بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سپری شد که از اقتصاددان در این جلسه خواسته شد تا به بیان راهکار‌هایی در رابطه با ارز ترجیحی بپردازند. رئیس جمهور در این نشست، در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سه خط قرمز دولت را اعلام کرد که شامل تورم، ارزش پول ملی و معیشت قشر ضعیف جامعه است.

 اظهار نظر برخی از افراد حاضر در جلسه به قرار زیر است.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث هدررفت منابع کشور شده و در بردارنده رانت و فساد بوده، البته منظور از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، جایگزینی روش بوده است.

حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: برآورد از میزان ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی نشان می دهد با توجه به افزایش قیمت جهانی این کالاها، دچار کسری شده است. اگرچه می توان این موضوع را با یک مصوبه از مجلس تصحیح کرد. لکن باید شیوه تخصیص آن را تغییر داد.

ابراهیم شیبانی رئیس اسبق بانک مرکزی که به سمت مشاور وزیر اقتصاد نیز منصوب شده است درباره این نشست می‌گوید: نرخ دو و سه نرخی فسادزاست و هیچ فردی شک ندارد که رانت ایجاد خواهد کرد. با این حال اگر از من بپرسید که اکنون فرصت مناسبی است که بتوان ارز ترجیحی را حذف کرد من می‌گویم خیر.

داوود دانش جعفری وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی یکی دیگر از اقتصادانان حاضر در این نشست بود که در خصوص تداوم سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی گفت: این بحث مطرح شده جزیی از طرح آزادسازی اقتصادی است که دولت سیزدهم با تمام وجود آن را قبول ندارد. هم اکنون وقتی رئیس جمهور درباره بودجه سال ۱۴۰۱ سخن می‌گوید بر عدالت محور بودن بودجه تاکید دارند و عدالت محور بودن بودجه با حذف ارز ترجیحی سازگار نیست.

روز بعد از این نشست، یعنی چهارشنبه ۱۹ آبان، لایحه "حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی" توسط دولت به مجلس ارسال می‌شود. سه روز بعد، یعنی شنبه ۲۲ آبان اخباری در فضای مجازی منتشر می‌شود، مبنی بر اینکه دولت این لایحه را از مجلس پس گرفته است. اما در جلسه ۲۳ آبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت و یک فوریت لایحه دولت برای اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۰ و تغییر در روند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفت کردند.

دوشنبه ۲۹ آذر بود که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور از دو برابر شدن یارانه‌های نقدی از دی ماه امسال خبر داده بود. او تاکید کرده بود که مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد تا در سه ماه باقی مانده از سال یارانه‌ها را دو برابر کنند و اگر این طرح به خوبی انجام شود، هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد.

طبق گفته او، در لایحه بودجه سال آینده قرار بود که یارانه‌ها دو برابر شود، اما رئیس جمهور تاکید کرده بودند که برای سه ماه باقی مانده امسال نیز اعمال شود.

خاندوزی: تاریخ دقیق افزایش یارانه ها مشخص نیست

فردای آن روز یعنی ۳۰ آذر، خاندوزی وزیر اقتصاد بیان می‌کند که هیچ تاریخ دقیقی برای تغییر و افزایش میزان پرداخت یارانه ها، تعیین نشده است.

۱۹ دی، رئیس جمهور با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: اگر دولت می‌خواست به قانون عمل کند باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می‌کرد، اما خط قرمز ما سفره و معیشت مردم بوده و هست.

او گفت: ما نمی‌توانستیم به اقتصاد کشور و بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم، موضوع را در جلسات کارشناسی بررسی کردیم و مقرر شد در چند ماه آتی ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد برای جبرانش تمهیداتی اندیشیده شود. بحث‌ها و نظراتی مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز برای این اقدام هم نظر شدند.

براساس گفته رئیسی، مجلس اعلام نکرد که ارز ترجیحی را چه کنیم و اعلام نکرد که چگونه جبران کنیم. نه رأی به ادامه ارز ترجیحی دادید و نه رأی به جبران حذف ارز ترجیحی. باور داریم که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد بدون فکر برای سفره مردم و نیازمندان ارز ترجیحی حذف شود.

چرا یارانه دی ماه، دو برابر نشد؟

رئیس مجلس نیز در ادامه جلسه گفت: دولت جدید بعد از گذشت سه چهار ماه از شروع به کار خود لایحه دو فوریتی (حذف ارز ترجیحی) به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. توقع دولت این بود که مجلس در مورد این موضوع مهم ظرف ۴۸ ساعت تصمیم گیری کند. قطعا مجلس فی البداهه و ۴۸ ساعته نمی‌تواند برای این امر مهم تصمیم بگیرد، لذا مجلس به این فوریت رای نداد، اما کمیسیون این موضوع را در دستور کار قرار داد و آن را بررسی کرد.

در نهایت این مباحث، لایحه "حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی" رای نیاورد و این را زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت.

یارانه ها تاکنون وضعیت اقشار کم درآمد را بهبود نداده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از سازمان هدفمندی یارانه‌ها و در جمع مدیران این سازمان در تاریخ ۲۷ آذر درباره محقق نشدن هدف اصلی یارانه ها طی این چند سال تاکید دارد و می‌گوید: با وجود پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم، هدف اصلی که بهبود وضعیت اقشار کم درآمد بوده، محقق نشده است.

او در نشست خبری خود به حذف یارانه بگیران پردرآمد نیز اشاره می‌کند. موضوعی که بالغ بر ۵ سال است که دولت‌ها به آن توجه نکرده‌اند و این موضوع منجر به توزیع ناعادلانه یارانه‌های عیان و پنهان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
حقوق کارمندان و هرسال زیاد میکنین حداقل یارانه قشر پایین و زیاد کنین

مگه کارمندان دولتی چیکار میکنن؟؟ تا ساعت ۲ فقط ب ساعت دیوار نگا میکنن یا تو شبکه های اجتماعی ن یا با تلفن حرف میزنن یا تو مرخصی ساعتی ن و غیره
مدیران شون هم با سختی برابر دولت هوشمند و شفافیت مالی مقاومت میکنن
مگه سال ب سال چ بهره روی دارن؟ ک حقوق شون بالا میره
همین موجب تورم میشه
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۲۰:۰۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
خدایا خودت دست بکار شو
Iran (Islamic Republic of)
جبار گودرزی
۱۲:۴۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
فقط تنها آرزوی ما اینکه زودتر ریشه این دولت ودولت نامردان از صفحه روزگار حذف بشه چرا که رمقی برای مردم نمانده خرج معیشت مردم هزار برابر شده ودرآمدها صفر شده لعنت بر عدالت تتون لعنت بر اجداد مثل خودتون فاسد لعنت لعنت لعنت
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد کرمی پری بارانه ماه رمضان نگرفتم
۱۶:۰۲ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
کرج پیشاهنگی ولیصراول کوچه آذادگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشالله
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۵۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
سلام.چرابه.دردکارگران.رسیدگی.نمیکونیدچه.شودبس.این.یارانه.بخداارچرسنگی.میمیریم.چرادوروغ.حرف.میزنیدازخدابترسیداحه.مظلوم.میگیرددیگه.بس.دورغ.نگویدبه.مردم
Netherlands
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
دولت مردم گرسنه رادریاب عرض 4200حذف شد گوجه 40هزارشد اینطوری پیش برد قهدی 1401درپیش هست ولی بااین تفاوت که اجناس هست ولی پول خریدش نیست مردم دست به سرقت میزنند فسادزیادمیشد ووووووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱
حتما از دلالان تحریمی هستی؟ دلت برای ارزهای ۴۲۰۰ تومانی تنگ شده ؟؟؟
ترکیه خراب شده
حالا میخوای کدوم کشور خونه بخری؟؟ با ارز ۴۲۰۰ تومانی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام من یک قشر ضعیف هستم این یارانه کفاف نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
شه‌بخش
۰۰:۱۱ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
افا‌با‌این‌خقوق‌‌شرکتی‌که‌دل‌دولت‌خوش‌جیب‌یه‌ادمهای‌بارتی‌باز‌پر‌میشه‌ولی‌خبزی‌از‌تمام‌قشر‌کارگر‌‌نداره‌اونای‌میفرسثه‌تحقیق‌اونا‌بیش‌مدیرا‌میرند‌تا.شکمشون‌بر‌بشه‌اقا‌حقوقمونه‌از‌کار‌فرماها‌بگیرید‌بریم‌اداره‌کار‌ادمهای‌خودشونه‌با‌۳‌یا‌۴‌میلیون‌۷‌نفر‌نون‌خور‌با‌مسناجری‌که‌‌از‌حقو‌قا‌زده‌با‌لا‌فکری‌بکنی‌پول‌برق‌اب‌گاز‌مون‌دوبرابر‌یارانه‌اسث‌اوف‌دارایه‌مسول‌کشوری‌۴‌میلیون‌بگیزه‌چه‌میشه‌کارگر‌فضای‌سبز‌از‌قشم‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
تا جیب خودشون مونده برا چی بدن به مردم همش دروغ تا میخوام دروغ بگن خدا میدونه
Netherlands
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
برای اختلاس هست اما برای مردمی که حق شون نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
چطور این یارانه رو چند ساله ثابت نگه داشتین اما کارای دیگر و ول کردین به امان خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
سلام من یک کارگرساده ام بااین حقوق اجار وخرج خونه نمیشه حداقل یک فکری برای مابکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام . به خداوندی خدا خیلی زندگی سخته . اونم با این وضعیت گرونی و بازار

ما الان ۵ نفریم با ماهی ۵. الی ۶ تومن و اجاره نشینی و کلی هم بدهی . اون وقت ماهی ۴۵ کجای مارو تامین می کنه . به خدا پول نون ما هم نمی شه .


هیچ کسی هم به دادمون نمی رسه . فقط هر کسی فکر خودشه و فکر ما ها نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
سال نو همه ی مردم ایران مبارک؛من با مردم ایران کاری ندارم شمایی که مسئولین پ این یارانه نفری۲۰۰ هزار تومن ما چیشد سال جدید شده ها۱۴۰۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام بخداخیلی سخته من خودم کارگرم هرروزیه جاکارمیکنم شغل ثابت ندارم قسط دارم ۵نفریم با۳تابچم خیلی سخته بخدا دولت یه کمک نمیکنه بهمون هیچکس جواب نمیده نمیدونیم به کی بگیم
Iran (Islamic Republic of)
جنگیان
۰۲:۱۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام من یک کارگر ساده هستم با سه تا بچه که یکی از بچه‌ها من معلول است از دولتمردان می خواهم که یکمی به فکر مردم باشند که بخدا این مردم شریف حق دارند از رأی همین مردم است که شما به طبقه های بالا تعویض میشود کاری نکنید که جلوی خدایی که بالای سراست شرمنده شوید کمی به فکر سفره مردم باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
یکمی به فکر مردم باشید خودتون با یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰ تومن با حقوق ناچیز میتونید زندگی چرخ بدین به خدا یه روز باید جواب بدین انقدر وعده الکی به مردم ندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
تو روخدا انقدر مردم بازی ندین مردم گناهی ندارن به خدا وضع زندگیمون خرابه با ماهی ۳ میلیون حقوق تا کجا میشه پیش رفت با دو بچه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
شما ها با توقف او راه اندازی یه مزرعه ارز دیجیتال می تونید اندازه ده سال یارانه ۵۰۰ هزارتومانی به مردم بدید
Iran (Islamic Republic of)
کوروش کبیر
۲۱:۴۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
مگه نباید یارانه به میزان تورم افزایش پیدا کنه از زمان تصویب این قانون تابحال یک ریال بهش اضافه کردید خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
واقعان که دولت از صفره مردمش خبر داره که چقدر کوچک شده چقدر تو فشاره مردم حلا میگه سال جدید همون یارانه سال قبل میدیم هر چهار سال یه ریس جمهور میاد دور ورش فک وفامیلش جیبشو پر می کنه میره بعد یکی دیگه میاد مردم دارن از ندارری بیچارگی می کننن این ما مردم هستیم که خوابیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
همین رضایی معاون اقتصادی دولت نبود میگفت یارانه چهارصد هزاری میدم ؟چکار میکنی عمو پس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
این جریان کارت نان واقعا ایده مسخره وخجالت اوری بود یعنی انقدر وضعمون وخیم چرا مردمو زیر پاتون له میکنین اگه پولهایی که دستتون رو درست تقسیم کنین کار به کارت نان و این مسخره بازیهیا نمیکشه چرا ابروی ملت رو میبرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
بابا ب خدا با ۴۵هزارتومان فوشم ب آدم نمی دهند ی فکری بکنید ب حاله مردم گول خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
دلار میخاست گران شود جنسها چندبرابر شد حالا که دلار پاین اومده ولی جنسها عرضون نشد هیچ روز به روز گرونتر میشوند توقع دارید یارانه اضافه شود خدا لعنت کند که خون مردم را تو شیشه کردند همش دروغ پشت دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
از اولش مشخص بود از این دولت هم ابی گرم نمبشه ۳ ماه که قول دادن یارانه بیشتر میشه جلسه ها جواب نداد یکی راضی یکی ناراضی این همه پول به هزار بهانه از مملکت خارج میشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۳۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
از اولش مشخص بود از این دولت هم ابی گرم نمبشه ۳ ماه که قول دادن یارانه بیشتر میشه جلسه ها جواب نداد یکی راضی یکی ناراضی این همه پول به هزار بهانه از مملکت خارج میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
یعنی هر روز گرونی بدتر وبیشتر . خرما که من میخریدم یه کارتون کوچیک ۱۵ تومن شده ۳۰ تومن !!!!! پس همش حرف بود اقای رییسی . کو پس سفره مردم !!! ما که هیچ ارزونی ندیدیم . بدتر شده که گرونی . بعدم ، وااااقعا جای خجالت نیست یارانه همون ۴۵ تومن بعد چیزا هی گرونتر از دیروز ؟؟؟؟؟؟ تاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پس قانون شفافیت چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خداروشکر که ارز4200تومنی حذف نشد،چون همه چی گرون میشد دوباره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
سه تا ریس جمهور عوض شده قیمت‌ها صد برابر شده خجالت نمی‌کشیدهنوزم همون یارانه چهلوپنج تومنیو می‌خواین بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
حالا مردم بونن که گول وعده های پوچ رو نخورن وقتی میخوان برای ریس جمهوری انتخاب بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اگه قرار باشه یارانه زیاد باشه پس تکلیف اختلاسگرا و دوزدیه واقازادها که مخوان برن خارج از کشور ونجومی بگیر چکار کنن بی پول میشن بی شرفا خجالتم نمیکشن اخه ببینید قبلانا این یارانه پرداخت نمیشد چکارش میکردن والانم ده ساله پوله یارانه میدهی به کجاها خرج میشد اما صددرصد خرج کشورهای خارجی همچون فلستین لبنان سوریه وکشرهایکه از ما فقیتر هستن خرجش میکردن خرج میشه بخاطر اینکه میترسن به انها نرسه که یارانه را اضافه نکردن ماباید همیشه به انها باج بدیم انهم زوری ااز ماها واجبترن بیچارها اخه درکشورخودمان نزیگه ویا بهتر صددرصدشون سرمایه دارن اخه کشور نیست که شده خرتوخر یعنی کیری هرکی به کیه عدالت نمیدان واسمه خودشان گذاشتن مسلمان واقعه ای متوسفانه نمدانن مسلمانی چه هست معنیش چی هست خدا خیرشان نده انشالا واز خدا خیر نبیرنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پس چی شد گفته بودین ارز ودلار ارزون میشه جا ماندگان از سهام عدالت را ثبت نام میکنیم یارانه ها رو اضافه میکنیم چقدر دروغ خبرهای خوب میشنویم کو اتقاقا هر ثانیه حرفهای دروغو توخالی ناامید کننده میشنویم هرروزم وضعیت کشور بدتر وبدتر از قبل میشه واقعا دیگه بریدم تاسفباره فقط خدا به فریاد این مردم برسه همین.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
کار فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
از راه بدر شده
Iran (Islamic Republic of)
سوری
۲۳:۰۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
به خدا راست میگه هیچ کدوم به اندازه احمدی نژاد کار انجام ندادن به خدا ما سه نفریم هیچ کاری هم نداریم فقط با همین معیشت و یارنه زندگی رو می چرخونیم تا اگه شما ها کلر می کنید ما کار هم ندتریم
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۱۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آقای رییسی لطفا وزیر اقتصاد و دیگر مدیرانی را که به فکر قشر ضعیف جامعه نیستند را عوض کنید شما دستور میدهید که یارانه افزایش پیدا کنه خاندوزی اجرا نمیکنه شما میفرمایید قیمت خودرو افزایش پیدا نکنه خاندوزی میگه نه رییس جمهور منظورشون این نبود قشنگ معلومه داره کار شکنی میکنه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خودمونیم ها .. دولت دارد کار میکند . اما در پرداخت به مردم خصوصا پایین دستها و همچنین معیشت مردم هنوز در راه همان دولت قبلی است .. اقای وزیر اقتصاد اگر
با کفایت تر از خودتان سراغ دارید .. اطفا اصلح تر را روی کار بیاورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
نشستین اونجا ماهی چهل میلیون پول مفت میگیرین مردم دارن گشنگی میکشن همون یارانه رو میخایین بدین خدا لعنتتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو
۰۶:۱۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اونایی که نمی‌ذارن رفاه و برکت به سفره مردم بیادبایدجوابگوی خداباشند البته اگرخداراقبول داشته باشندویااصلااگرخدایی بشناسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اینجا معلوم شد مجلس بار علمی وضد فساد ورانت ندارد دقیقاً چرا همین مجلس بار رتبه بندی را که فشار تورمی وگرانی دارد را تصویب کرد خود پیدا کنید پرتقال فروش را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خدالعنت کنه اون مسولی که به فکرمردم نیست میگه یارانه سال بعدم همین ۴۵هزارتومنه خودش که مشکل نداره نمیدونه مردم دلخوش اضافه شدن همون یارانه هستن که سال دیگه افزایش پیدانکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
ادمای دروغگو این چهار سال هم باغرور وافتخار برای شما تمام خواهد شد ودریغ از یک زره اعتماد که دیگه بهتون نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آقا زادها بی پول شدند ای بابا پول بیت لمال هست ناراحتی نداره شما راضی باشید ناراحتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
واقعا ۴۵تومان به کجا میرسه؟؟؟
کلاهتون رو قاضی کنید...
چرا همه چیز گرون میشه و بالا میره،به جز یارانه؟؟؟؟
از زمین به آسمون میباره؟؟؟؟
جواب خدارو چی میخواید بدید؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اینجانب محمدمرادی یک جانباز شمیایی هستم واز هیچ نهادی حقوق نمگیرم و از طریق رانندگی در اسنپ خرج خانواده خودم را تامین میکنم به هرجا هم که مراجعه میکنم برای جانبازی یا به بنیاد جانبازان و بنیاد شهید رفتم که بتوانم پرونده خودم را تمیکل کنم بمن میگویند میخواستی نروی جهبه که الان بیایی دنبال حق و حقوق خودت بمن میگویند برای هرکسی رفتی برو به اون بگو که کمکت کنه حالا شما خودتون قضاوت کنید من که مستجر هستم و حقوق ثابت هم ندارم واز طریق رانندگی خرج خانواده خودم را تامین میکنم باورکنید با این شریط سخت اقتصادی دارم ماهی ۹۵۰ هزارتومان حق بیمه خودم را پرداخت میکنم به هرجا هم مراجعه میکنم جوابی بمن داده نمیشود در ضمن این بنده حقیر ۲ سال سابقه در منطقه جنگی دارم لذا عاجزانه خواهش میکنم که کمکم کنید چون خیلی زندگی برای من سخت شده است باورکنید چندبار خواستم خودکشی کنم و لی خانواده ام من را منصرف کرده اند عاجزانه کمکم کنید این هم شماره من هست ۰۹۱۰۶۶۱۴۰۰۱ ممنون میشم کمکم کنید چون خرروز شرمنده خانواده خودم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
واقعاً خندم میگیره که ملت دارن واسه 45/500 خودشون رو میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اره والا چه ماها بدبختیم که باید با 45/500 زنده بمانیم وافتخار کنیم به عضمت وبزرگی این یارانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
نه یارانه نه سهام عدالت نه کمک معیشتی دارم خواهشا رسيدگي کنيد بخاطر خدا
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۰۷:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اگه از شکم بانکها ورانتخواران وحقوقهای نجومی وکهکشانی زیاد اومد به چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اقای ریسی به داد برس
یارانه زیاد میشه یا نمیشه
ارزونی میشه یا نمیشه
ماشین ارزون میشه یا نمیشه
بنزبن به نفر میدین یا نمیدین
چیکار کنیم یه راهی بزار برامون
من زور زن گرفتن ندارم از گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آخی عزیزم بهتر که زن نگرفتی
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۰۷:۳۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
دوست عزیز متاستفانه تمام این موارد که شما گفتید هشت سال زحمت کشیده شده تا خراب شن و اقای رئیسی خیلی هنر کنن دو مورد رو تازه بهبود بدن
انتظار دیگه ای نمیشه داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
سهم هر ایرانی خدا تومن است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
کارهرکس نیست خرمن کوفتن نه روحانی توانست یکریال یارانه راکم وزیادکند نه این دولت.دولت باجرات فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۲۲:۳۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
هیچ کس برای قشر کم درآمد یقه چاک نمیده اون ارز ترجیحی هم بدهیده به رانتخوارها که بخورن یه آب هم روش بعدشم به ریش مردم بخندن
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۲:۱۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
گروهی دوست دارن سفره مردم خالی باشه!کسی هم نمیتونه کاری بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۲۲:۰۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
خدا رو شکر آگه نه به قرآن اولین کسی که بدبخت تر می شد ما قشر های ضعیف و کارگر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اقتصاد مملکت بدید دست سازمان یارانه ها ، بیشتر از ۱۰ سال اجازه ندادند یک ریال به یارانه اضافه بشه شاید بتونند جلوی گرانی و تورم هم بگیرند،!!
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
یکی پس از دیگری وعده های انتخاباتی ایشون هم داره دروغ از آب درمیاد.مناسفم برای خودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
به جایی که خواستید رسیدید این همه وعده دادین اما....بازم ما مردم گول وعده‌های پوچ شماروخوردیم.بازم ازیه سوراخ گزیده شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
می خواهم ندهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
یارانه و سهم هر ایرانی از سهم نفت بالای ۵ میلبون میباشد مگه میخواهید به گدا پول بدید ۴۵ تومان اخه چی میشه مردم را مسخره کردید خجالت بکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اقتصاددانی که خاندوزی و رضایی باشد چه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
دیگه به هیچکس و هیچ چیزاعتماد ندارم دروغ دروغ دروغ فقط یک کلام....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
بدترین لایحه بودجه چهل سال اخیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
۲۰بهمن حقوق و عیدی و افزایش یارانه و سود سهام‌عدالت معلولان یجا ۲۰بهمن۱۴۰۰واریز کنید دم عیده یجا به دردشون بخوره تگه تگه واریز نکنید این ماه داغون میشه ممنون‌
سود سهام امسال..
امروز فردا ندارد واریزش کنید دم عیدی حساب مردم خب هر لحظه یه خبر یعنی چی؟ خب هرکسی سهمش چقدره واریز کنید لازمش دارند همه والله خب
در ضمن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
دولتی که از زمان حال هیچ حرفی برا گفتن نداره // سه ماه دیگه / ششماه دیگه / سالی دیگه / بعد از توافق برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
بزک نمیر بهار میاد.وعده سرخرمن عملی نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
خداروشکر که تغییرش ندادن به والله مردم باید کلاهشون رو بندازن بالا اگه میبردنش بالا مرغو میکردن کیلویی ۱۰۰ تمن تخم مرغ میشد شونه ۹۰ تومن مردم میموندن چه بکنن همون بهتر که تغییرش ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
با اندکی نظارت و جلوگیری از روی ریخت و پاش سازمانها و شرکت های دولتی، می توان براحتی یارانه ها را دستکم دو برابر کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
yjc اصلاح کن. 45 هزار و 500 تومان. نه 45 هزار و 500 هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
مردم رسمامسخره کردین بایارانتون...یارنه میدن ۴برابرپول برق آب گاز تلفن میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
باه هر ریس جمهور میاید وعدها قولها زیاد کجا رفتن همه از دروغترهستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
متاسفم برای مسولان ایران که روز به روز ارج و قرب مردم رو از بین میبرند. ایران با اینهمه منابع ، ایران با این جغرافیا، ایران با این همه ثروت باید به مردمش کارت نان داده شه؟!!! اون مسوول خجالت نمیکشه داره این حرف رو میزنه؟!! تاریخ چی در باره این مسوولان خواهد نوشت؟!! دنیا به ما نمیخنده؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
۴۵ هزار زمان احمدی نژاد برابر با حدود ۳ میلیون! الانه پس چرا میگن ۱۱۰ هزار تومن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیس جمهور ازصغیر تاکبیر میدونند ارز ۴۲۰۰ به سفره مردم نمیرسه لطف کنید یارانه ها را افزایش بدید وبا حذف ارز ترجیحی دست رانتخواران را کوتاه چرا این وسط دلال پرورش میدید بابا اون مبلغ مورد نظر را مستقیم به حساب خانواربریزید این همه فکر کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیس جمهور ازصغیر تاکبیر میدونند ارز ۴۲۰۰ به سفره مردم نمیرسه لطف کنید یارانه ها را افزایش بدید وبا حذف ارز ترجیحی دست رانتخواران را کوتاه چرا این وسط دلال پرورش میدید بابا اون مبلغ مورد نظر را مستقیم به حساب خانواربریزید این همه فکر کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیس جمهور ازصغیر تاکبیر میدونند ارز ۴۲۰۰ به سفره مردم نمیرسه لطف کنید یارانه ها را افزایش بدید وبا حذف ارز ترجیحی دست رانتخواران را کوتاه چرا این وسط دلال پرورش میدید بابا اون مبلغ مورد نظر را مستقیم به حساب خانواربریزید این همه فکر کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیس جمهور ازصغیر تاکبیر میدونند ارز ۴۲۰۰ به سفره مردم نمیرسه لطف کنید یارانه ها را افزایش بدید وبا حذف ارز ترجیحی دست رانتخواران را کوتاه چرا این وسط دلال پرورش میدید بابا اون مبلغ مورد نظر را مستقیم به حساب خانواربریزید این همه فکر کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیس جمهور ازصغیر تاکبیر میدونند ارز ۴۲۰۰ به سفره مردم نمیرسه لطف کنید یارانه ها را افزایش بدید وبا حذف ارز ترجیحی دست رانتخواران را کوتاه چرا این وسط دلال پرورش میدید بابا اون مبلغ مورد نظر را مستقیم به حساب خانواربریزید این همه فکر کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیس جمهور ازصغیر تاکبیر میدونند ارز ۴۲۰۰ به سفره مردم نمیرسه لطف کنید یارانه ها را افزایش بدید وبا حذف ارز ترجیحی دست رانتخواران را کوتاه چرا این وسط دلال پرورش میدید بابا اون مبلغ مورد نظر را مستقیم به حساب خانواربریزید این همه فکر کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیس جمهور ازصغیر تاکبیر میدونند ارز ۴۲۰۰ به سفره مردم نمیرسه لطف کنید یارانه ها را افزایش بدید وبا حذف ارز ترجیحی دست رانتخواران را کوتاه چرا این وسط دلال پرورش میدید بابا اون مبلغ مورد نظر را مستقیم به حساب خانواربریزید این همه فکر کردن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
عجب! سربازی چه شد! یارانه که سودی نداشت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
من سهم خودم و خانواده ام رو نبخشیدم.
حذف اجباری ما از یارانه عین بیعدالتی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
گران شدن اجناس راهم منتفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
۱۱۰ یا علی هنوز ریاضیات ابجد کارساز است صفر و یک هنوز وارد کارزار نشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
مردمو سرکار گذاشتین
Iran (Islamic Republic of)
سوری
۲۳:۱۳ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
آره ولا کاش می شد آقای رئیسی این ها رو میدید،ما خیلی ایشون رو دوست داریم کاش میشد یا ایشون رو دید یا با هاشون ارتباط برقرار کرد انقدر که دیگه وصع مالی خرابه ما میخوایم ایشون رو ببینیم ولی نمیشه ما کجا و آقای رئیسی کجا لطفا یکی این پیام ها رو به گوشش برسونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
کارشناسان حوزه مالی لطف کنند یه برنامه مدون برای هزینه کرد این همه افزایش اعلام کنند تا مردم سر در گم نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
این مجلس میخواد پول دست مردم نباشد تا دلالان کیف کنن
آخرین اخبار