در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور گفت : در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد، لذا دولت باید از قبل تمهیداتی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در نظر بگیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه_ برومند چهار آیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور از تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان یک تصمیم مدیریتی برای یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور یاد کرد و گفت : گرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی مزایایی هم برای اقتصاد کشور داشت، اما آسیب‌های آن خیلی بیشتر بود، لذا در شرایط کنونی و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد توانست اثرات مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم کاملا درستی از نظر مدیریتی است، این تصمیم زمانی خواهد توانست به درستی اجرایی شود که زیرساخت‌های لازم برای این جراحی بزرگ اقتصادی در کشور فراهم باشد و تمهیدات لازم برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اندیشیده شده باشد.

در صورتی که زیرساخت‌های لازم برای این تصمیم در کشور مهیا نباشد ممکن است پیامد‌های زیادی در کشور داشته باشد، لذا راهکار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط کنونی این است که دولت از قبل سیاست‌های حمایتی خود را مهیا کرده باشد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی مثل ذرت، کنجاله سویا، جو، دانه‌های روغنی و دارو تعلق می‌گرفت، دولت قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید مایحتاج مورد نیاز اقشار آسیب پذیر شامل گوشت، تخم مرغ و لبنیات را از طریق کالابرگ الکترونیک تامین کند که این شیوه هیچ گونه افزایش نقدینگی را به همراه ندارد.

اگر قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و مواد لبنی را مدیریت کنیم، جای نگرانی نیست و هرچه سریعتر ارز ۴۲۰۰ تومان حذف شود، بهتر است.

احتمال افزایش چشمگیر قیمت مرغ در پی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد سویا و ذرت در قیمت تمام شده مرغ نقش ۵۵ درصدی دارند، قیمت مرغ با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد رسید که باید تفاوت این قیمت با قیمت کنونی برای اقشار آسیب پذیر با اختصاص کارت‌هایی از سوی دولت تامین شود.

برای اینکه با کاهش تولید و نهایتا کاهش عرضه مرغ در کشور مواجه نشویم باید از تولیدکنندگان نیز حمایت شود.

نیاز سالانه کشور به مرغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن است از آنجایی که واردات و صادرات مرغ در کشورمحدود است، برای تداوم تولید باید از مرغداران حمایت شود.

در صورت کاهش عرضه مرغ به دلیل عدم اقبال تولیدکنندگان به جوجه ریزی، بازار مرغ دچار شوک شده و قیمت‌ها انفجاری بالا خواهد رفت، کما اینکه تجربه نشان داده هرجا کمبود عرضه را داشته‌ایم قیمت آن کالا افزایش زیادی داشته است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.