تشکیل افغانستان مستقل و توسعه یافته، خواسته اصلی ایران است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران خواهان یک افغانستان مستقل و توسعه یافته است به گونه‌ای که تمامی گروه‌ها در قدرت مشارکت داشته باشند.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به تهران، گفت: ایران خواهان یک افغانستان مستقل و توسعه یافته است، به گونه‌ای که تمامی اقوام و گروه‌ها در قدرت مشارکت داشته باشند.

مولوی امیرخان متقی و هیئت همراه وی یکشنبه  ۱۹ دی ماه به تهران سفر و با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گفته شفیعی مذاکره کنندگان و گروه‌های افغانستانی که در تهران حضور داشتند از دو طیف و دو تفکر مختلف هستند که مخالفت‌های آن‌ها ریشه عمیق و تاریخی دارد.بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که یک مذاکره دو روزه بتواند این اختلافات تاریخی را حل و فصل کند.

در این نشست امیرعبداللهیان تاکید کرد « تاریخ اثبات کرده است پیوند مردم ایران و افغانستان از نوع خویشاوندی است و مجاهدت‌های مردم با غیرت افغانستان نشان داد که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند افغانستان را اشغال و بر آن حکومت کند.»

شفیعی گفت که ایران می‌تواند با رابط‌های گروه‌های افغانستانی گفت‌وگوی بیشتری داشته باشد و نقش کدخدامنشی ایفا کند و اختلافات را به حداقل برساند؛اما نیاز به رایزنی بیشتر است.

امیرعبداللهیان در دیدار یکشنبه کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم رنج دیده افغانستان را یادآوری کرد و گفت: ایران ضمن تداوم این کمک‌ها، از ظرفیت‌های منطقه‌ای نیز برای کمک‌های بیشتر به منظور کاهش مشکلات مردم افغانستان بهره خواهد گرفت.

بهبود روابط دو جانبه و بهبود روابط اقتصادی محور اصلی این گفت‌وگو ها بوده است.

همچنین علی رضا رشیدیان که یکی از اعضای هیات همراه وزیر راه و شهرسازی در سفر به سوریه بود گفته است که در این سفر اعزام زائران و مساله سفرهای زیارتی نیز پیگیری شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۵ دی ۱۴۰۰
ایران آباد کردین بی کاری صفر شده حالا کشورهای همسایه آباد کنید تو آبادی کشور خودت اول آرزو کن که ایران داره با همین روند نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۵ دی ۱۴۰۰
افغاستان توسعه یافته ؟ خخخخخخخخخخخخخ اول برو ایران را بسمت درحال توسعه سوق بده بعد افغانستان توسعه یافته پیشکشتان واقعا تو تحلیلگری بیسوادددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددد
آخرین اخبار