بنای تاریخی "مَلِک" در گرگان طعمه حریق شد

مسئول روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گلستان از مهار و اطفای آتش سوزی در بنای تاریخی مَلِک در محله نعلبندان گرگان خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان گرگان - مسعود زیارتی مسئول روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گلستان گفت: امروز سقف بنای مَلِک از خانه‌های تاریخی همجوار بنای تاریخی امیرلطیفی (موزه صنایع دستی) در محله نعلبندان شهر تاریخی استرآباد (گرگان) دچار آتش سوزی شد که با مشاهده دود آن این موضوع به سرعت به آتش نشانی گرگان اطلاع رسانی شد.

او گفت: با پیگیری‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی استان و ورود آتش نشانان به حادثه، این آتش سوزی مهار و اطفاء شد.

زیارتی گفت: درحال حاضر عامل اصلی آتش سوزی مشخص نیست، اما متاسفانه با توجه به اینکه بنا خالی از سکنه بوده و در آن حجم بالای مواد اشتعالزا مانند ضایعات پلاستیک و کارتن دپو شده است، مخاطراتی برای شروع چنین حوادثی ایجاد کرده است که علاوه بر تهدید تخریب بنای تاریخی موجود در ملک، امکان آسیب به سایر خانه‌های تاریخی اطراف را موجب می‌شود.


بنای تاریخی مَلِک در محله نعلبندان شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و در ضلع شرقی مسجد جامع واقع شده که متعلق به دوره قاجار و دارای دو قسمت یک طبقه و دو طبقه است. این بنا روزی محل سکونت مهدی خان ساعد لشکر معروف به مهدی خان مَلِک از سران حکومتی شهر تاریخی استرآباد در دوران قاجار بوده است. بنای تاریخی امیرلطیفی نیز در اصل جزو مجموعه مسکونی مهدی خان ساعد لشکر (مَلِک) بوده است که بعد‌ها به خانه امیرلطیفی معروف می‌شود و در حال حاضر نیز به عنوان موزه صنایع دستی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان است.

 

انتهای پیام/ق 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.