رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی:

راه حل فرونشست زمین سازگاری با کم‌آبی نیست

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: نباید راهکار رفع فرونشست را با سازگاری با کم آبی گره زد در حالی که می‌توان شغل‌های جایگزین برای کشاورزان ایجاد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - علی بیت‌اللهی امروز در چهارمین کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان تحت عنوان فرونشست زمین چالش‌ها و راهکار‌ها گفت: استان اصفهان از نظر جمعیت، آثار تاریخی و بافت فرسوده در معرض فرونشست است و این موضوع قابل اثبات است.

اوگفت: تعریفی که از فرونشست زمین داریم ریزش‌ها و پایین رفتن سطح زمین است که البته علت اصلی فرونشست‌ها افت سطح آب‌های زیر زمینی است و از این معضلات و اثرات شکاف‌ها دیوار‌ها و سطح زمین را می‌توان اشاره کرد.

۱۳۵ کیلومتر آب زیر زمینی از دست ما رفته و در یک سرزمینی که ۶۰ درصد آن خشک و نیمه خشک است این موضوع بحرانی است و استان‌های مهم اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کرمان از نظر کمی سطح آب‌های زیر زمینی و درگیر می‌توان نام برد.

اصفهان میزان مساحت بافت‌های فرسوده آن بیشتر است و شرط فرونشست علاوه بر افت آب‌های زیرزمینی، ریز دانه بودن رسوبات و خاک‌های زیر زمین است.

بیت‌اللهی می‌گوید نباید راهکار رفع این معضل را با سازگاری با کم آبی گره زد در حالی که می‌توان شغل‌های جایگزین برای کشاورزان ایجاد کرد.

وضعیت اصفهان به دقت مانیتور شود

او گفت:وضعیت آب‌های زیرزمینی شهر اصفهان به‌دقت باید مانیتور شود تا از گسترش آثار فرونشست جلوگیری کنیم و همچنین تاب‌آوری زیرساخت‌ها همچون دکل‌ها، راه‌آهن و خطوط برق و گاز را افزایش دهیم.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی معتقد است که اقدامات اولویت‌دار برای شهر اصفهان، جریان مداوم زاینده رود، کنترل سطح آب زیر سطحی به ویژه در محدوده شهری اصفهان و مطالعه دقیق ریسک فرونشست زمین، نشست ساختمان‌ها و ارائه راهکار در شهر اصفهان است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.