صادرات ایران به آفریقا به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: میزان صادرات ایران به قاره آفریقا در یک سال گذشته به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوانمجتبی رضاخواه این گفته را در نشست وبیناری بررسی فرصت های روابط اقتصادی–تجاری میان ایران و کنیا مطرح کرده و آن را نشان دهنده اهمیت قاره آفریقا در برنامه‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با وجود شیوع ویروس کرونا در کشورهای جهان دانست.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به قاره آفریقا ۱۹۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته و به ۹۱۲ میلیون دلار رسیده است.

مدیرکل دفتر عربی آفریقایی این سازمان بیستم دی ماه امسال از افزایش ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات ایران به آفریقا خبر داد.

فرزاد پیلتن گفته در آینده‌ای نزدیک قرار است «ستاد آفریقا» به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود. این مقام مسئول خواستار تصویب پیشنهادهایی شده تا تحولات جدیدی در سیاست‌گذاری برای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا رخ دهد.

ستاد آفریقا پیش از این در دولت‌های قبل هم با هدف تعامل هدفمند با کشورهای آفریقایی تشکیل جلسه داده بود.

آمار سازمان توسعه تجارت ایران نشان می‌دهد در ۹ ماهه نخست امسال، کشورهای غنا، آفریقای جنوبی و نیجریه ۳ کشور مقصد عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران به آفریقا بوده‌اند که غنا، سهم ۲۹۲ میلیون دلاری داشته است.

این سازمان پیش بینی کرده تا پایان سال ۱۴۰۰  صادرات یک میلیارد دلاری به قاره آفریقا محقق شود.

پیلتن همچنین گفته نبود زیرساخت‌های مناسب تجاری به ویژه در حمل و نقل کالا و نبود ارتباطات بین بانکی برای انتقال پول از موانع صادرات محصولات ایرانی به کشورهای آفریقایی است. 

او اضافه کرده «بازارهای آفریقایی برای تاجران ایرانی ناشناخته است و وضعیت سیاسی و ثبات اقتصادی کشورهای این قاره، تاجران را دچار شک و تردید برای سرمایه گذاری می‌کند.»

علاوه بر شیوع ویروس کرونا در حدود دو سال گذشته، تحریم‌ها علیه ایران هم از تجارت با کشورهای دیگر را با مشکل مواجه کرده است.

هفتم بهمن ماه سال گذشته، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا را با هدف رونق استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط افتتاح کرد.

پایگاه اینترنتی خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا، از این کشور به عنوان یکی از پر رونق‌ترین اقتصادهای قاره آفریقا نام برده که اغلب کالاهای موجود در آن وارداتی است و با قیمت بالا به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار