عرضه خارج از چرخه داروخانه برخی مکمل‌های ورزشی

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت : برخی از مکمل‌ها که به شکل قاچاق وارد کشور شده اند مصارف حیوانی دارند و یا اینکه آلوده به مواد افیونی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- امید قادری گفت : امروزه یکی از مسائل و مشکلات اصلی که در مورد سلامت ورزشکاران مطرح است، استفاده نکردن صحیح از مکمل‌های ورزشی، سوء استفاده از مواد نیروزا و تجویز‌های غیرمنطقی است که برای آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه مصرف بی رویه مکمل‌های ورزشی و دارو‌های نیروزا یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می‌شود، مرگ‌های زیر ۴۰ سال برخی از ورزشکاران گا‌ها نتیجه مصرف مکمل‌ها و داور‌های نیروزای غیراستاندارد است.

اینکه چرا طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار مصرف مکمل‌های ورزشی در میان ورزشکاران هستیم و چه راهکاری برای کاهش مصرف آن داشته باشیم و بررسی دیگر ابعاد آن، موضوعی است که باهمکاری اداره ورزش وجوانان استان و دانشگاه علوم پزشکی آن را پیگیری می‌کنیم.

مسائل فرهنگی به عنوان یکی از عوامل اصلی معرفی شد که ورزشکاران را به سمت استفاده از مکمل‌های ورزشی و مواد نیروززا سوق می‌دهد که در این رابطه تصمیم گرفته شد، فرهنگ سازی و آموزش جدی‌تر به ورزشکاران در دستور کار قرار گیرد.

از آنجایی که تنها برخی از ورزشکاران و نه همه آن‌ها به مصرف مکمل‌های ورزشی نیاز دارند، بنابراین بدنبال آن هستیم تا در این زمینه اطلاع رسانی لازم را به ورزشکاران داشته باشیم تا کسانی که نیاز به مصرف ندارند، از مصرف خودسرانه پرهیز کنند.

تجویز هر نوع مکمل ورزشی و داروی نیرو زا توسط مربیان در باشگاه‌های ورزشی ممنوعیت قانونی دارند و حتی پیگیرد قانونی هم دارد، بنابراین هیچ مربی ورزشی حق تجویز مکمل ورزشی و داروی نیروزا را ندارد و اگر ورزشکاری در اثر تجویز مربی خود به واسطه مصرف این مکمل‌ها جانش را از دست بدهد، برای آن مربی حکم قتل عمد را خواهد داشت.

درصورتی که ورزشکاری حین انجام تمرینات ورزشی با کمبود انرژی مواجه شود و مربی احساس کند که ورزشکارش به مصرف مکمل‌های ورزشی و مواد نیروزا نیاز دارد، بهترین کار ارجاع ورزشکار به یک پزشک ورزشی است.

متاسفانه علاوه بر تجویز‌های غیرمنطقی که از سوی برخی افراد ناگاه برای مصرف مکمل‌های ورزشی صورت می‌گیرد، در بحث تهیه و عرضه آن هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

برخی از این مکمل‌ها که بصورت قاچاق از مرز وارد کشور می‌شود و تعدادی از مربیان هم آن را برای ورزشکارانشان تجویز می‌کنند، مصارف حیوانی دارند و یا اینکه آلوده به مواد افیونی هستند.

باتوجه به اینکه در هیات پزشکی ورزشی استان از پزشکان ورزشی توانمند و با دانشی بهره می‌بریم، با رایزنی‌های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه موافقت شده تا به عنوان یکی از مراکز تجویز برای ورزشکاران باشیم و از طرفی به دنبال اخذ مجوز برای عرضه هم هستیم.

سرطان در سنین پائین، پرخاشگری، مشکلات روحی و روانی، ناباروری، سکته‌های ناگهانی قلبی و مغزی و ... از عوارض شایع مصرف مکمل‌های ورزشی و دارو‌های نیروزا است در این راستا در حال برنامه ریزی هستیم تا با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط تیم‌های بازرسی تشکیل دهیم تا طی هفته‌های آینده بازرسی‌های جدی را از باشگاه‌های ورزشی در رابطه با وضعیت تجویز و عرضه مکمل‌های ورزشی داشته باشیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.