دامنه نوسان محدود در بورس فسادزا است

کارشناس بازار سرمایه گفت: وجود دامنه نوسان محدود در بورس باعث ایجاد فشار در صف‌های فروش یا خرید می‌شود و قیمت سهم را از نقطه تعادلی خود دور می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - عباسعلی حقانی نسب گفت: مدیران بازار سرمایه باید برای مبارزه با فساد ساختاری در بورس،  دامنه نوسان را افزایش بدهند. صف‌هایی که به واسطه دامنه نوسان ایجاد می‌شود اطلاعات غلط به سرمایه‌گذاران می‌دهد. برخی اوقات با ۵ درصد از سهام کل شرکت، صف خرید یا فروش سنگینی در سهام ایجاد می‌شود. با ایجاد صف خرید صوری، اعتماد کاذبی در بازار ایجاد شده و این ابزاری برای ایجاد فشار فروش یا خرید کاذب در نماد‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید

به گفته کارشناس بازار سرمایه، از جمله آسیب‌های دیگر دامنه نوسان محدود، ترغیب سرمایه‌گذاران به گرفتن نوسان کوتاه مدت و خرید یا فروش هیجانی سهم در جهت صف تشکیل شده، ایجاد رانت سرخطی برای افرادی که به هر دلیلی دسترسی سریع‌تری به سامانه معاملات دارند، فرسایشی شدن معاملات در روز‌های معاملاتی منفی یا مثبت  و ایجاد تجمعات توده وار بازار که باعث تشدید پدیده صف نشینی می‌شود را می‌توان نام برد.

در همه بازار‌ها قیمت است که چشم انداز مثبت و منفی به قیمت سهام می‌دهد و جریان نقدی را به سمت بازار هدایت می‌کند. اما جذب پول به بازار با ابزار دامنه نوسان و هیجان صف‌های ایجاد شده چیزی جز گول زدن سهامدار نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اینها هر تصمیمی بگیرند به ضرر مردم خواهد یود دلشان به حال مردم نمیسوزه و خیر خواه مردم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۲:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
چون سهام خلاف جهت قیمت مورد انتظاراست.
درواقع خریدکالاخارج از بورس سودش بهتراست
آخرین اخبار