رئیس کل بانک مرکزی خبر داد:

افزایش ۳۱ درصدی تامین ارز به دلیل افزایش فروش نفت

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش ۳۱ درصدی تامین ارز به دلیل افزایش فروش و بالا رفتن قیمت جهانی نفت خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان - آقای صالح آبادی در برنامه «تیتر امشب» گفت: از ابتدای سال تاکنون ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تامین ارز شده که ۱۲ میلیارد دلار بیشتر از پارسال است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز در ۱۰ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ برابر شد و به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید. همچنین در این مدت ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شد که ۴۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مشروح گفتگوی صالح آبادی با برنامه تیتر امشب  را در ادامه می‌خوانید:

بازار ارز روند کاهشی پیدا کرده دلیل این را چه می دانید؟

صالح آبادی: بازار ارز از ابتدای سال وضعیت خوبی داشته و در بخش حواله‌جات و اسکناس ارز عرضه‌هاس خوبی انجام شده است. امسال ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز انجام دادیم که نسبت به سال گذشته که ۳۷ میلیارد دلار بوده ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم.

عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز امسال نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده است. میزان معامله اسکناس ارزی در ده ماهه امسال ۱.۶ میلیارد دلار بوده که  در سال گذشته این رقم ۴۲۳ میلیون دلار بود. با توجه به عرضه‌های انجام شده طبیعی بود که بازار ارز نوسانات چندانی نداشته باشد و شرایط متعادل باشد.

مشکلی در تامین ارز نداریم و چشم‌انداز بازار‌های جهانی و قیمت نفت وضعیت بسیار خوبی است که موجب افزایش عرضه ارز شده است. از ابتدای سال ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است و با توجه به اینکه عرضه در کل سال گذشته ۱۷.۶ میلیارد دلار بوده، نشان دهنده ۴۳ درصد رشد است.

روند کاهشی تا کجا ادامه پیدا می کند ؟

صالح آبادی: روند تورم نزولی بوده و انتظارات تورمی کاهش یافته است. تورم ماهانه مهر ۳.۱ درصد، آبان ۲.۴ درصد، آذر ۱.۸ درصد و دی ماه ۱.۳ درصد بوده است. هیچ مشکلی از نظر عرضه ارز نداریم اما ارز ترجیحی در چارچوب مصوبات تامین می‌شود و برای تامین ارز ترجیحی هم مشکلی نداریم.

یکی از بحث هایی که همیشه مطرح بوده اصلاح نظام بانکی است که معمولا توفیقی حاصل نشده شما در حوزه بانکی چه اقداماتی را انجام خواهید داد؟

صالح آبادی: برای اصلاح نظام بانکی سه رابطه باید شفاف و درست باشد. رابطه دولت و بانک مرکزی باید منظم باشد و دولت از بانک مرکزی استقراض نکند که منوط به نداشتن کسری در بودجه دولت است. استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت سیزدهم است.

از مجلس درخواست داریم که اعداد تسهیلات تکلیفی را واقعی درنظر بگیرند تا اضافه برداشت و نارضایتی مردم را شاهد نباشیم.تسهیلات تکلیفی متناسب با منابع بانکی باید دیده شود همچنین منابع صندوق ملی مسکن مشخص است.

رابطه دیگری که باید اصلاح شود ارتباط بانک مرکزی و بانک‌هاست که ناترازی بانک‌ها تبدیل به اضافه برداشت از بانک مرکزی نشود. رابطه سوم ارتباط بانک‌ها با مشتریان اعم از سپرده گذاران و گیرندگان تسهیلات است.

هدایت سرمایه‌ها به سمت بخش واقعی اقتصاد که از دغدغه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب هم بود بسیار مهم است. برای این مهم بانک‌ها و بانک مرکزی باید بر مصرف صحیح تسهیلات نظارت کنند.

اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است. نظارت بر مصرف تسهیلات بدون سیستم و سامانه‌های هوشمند عملی نیست.

تامین مالی زنجیره‌ای تولید هم بر نظارت مصرف صحیح تسهیلات موثر است که درحال حاضر اجرایی شده است. اتصال سامانه‌های بانکی و مالیاتی نیز در هدایت اعتبارات بسیار موثر است. شفافیت و رصد وجوه اهمیت زیادی دارد که باید عملیاتی شود.

واگذاری اموال مازاد بانک‌ها برای اصلاح نظام بانکی

صالح آبادی: واگذاری و فروش اموال مازاد بانک‌ها نیز در کفایت سرمایه بانک‌ها و درنتبجه اصلاح نظام بانکی بسیار حائز اهمیت است. اصلاح نظام کارمزدی در سیستم بانکی و کمک به بانک‌ها در کاهش معوقات از جمله برنامه‌های اصلی بانک مرکزی است.

حاکمیت ریال از موضوعات محوری در برنامه اصلاح نظام بانکی است. توسعه نظام اعتبارسنجی و دسترسی آسان مردم به منابع بانکی، تسهیل خواهد شد. ناترازی سیستم بانکی کشور در دولت سیزدهم به جد دنبال خواهد شد. حتما بانک‌ها بایستی در خدمت رشد و رونق تولید ملی باشند.

وزیر اقتصاد خواسته بودند که فهرست ابربدهکاران منتشر شود این اتفاق هر ماه می افتد؟

صالح آبادی: صورت مالی بانک‌های بورسی و بانک‌های دولتی در کدال منتشر می‌شود. بدهکاران کلان بانک‌ها در همین صورت‌های مالی به صورت شفاف قابل مشاهده است.

پیش بینی شما از وضعیت اقتصاد در سال آینده چیست؟

صالح آبادی:  سال آینده وضعیت رشد اقتصادی، تورم و بازار ارز بهتر خواهد بود. با فرض تداوم شرایط موجود (تداوم تحریم) و با وضعیت صادرات و روند تورم سال کنونی ان‌شاالله سال آینده سال بهتری خواهد بود.

تعیین تکلیف کارت خوان ها به کجا رسید؟

صالح آبادی: تعیین تکلیف کارت‌خوان‌های بانکی به شفافیت فعالیت‌های اقتصادی کمک قابل توجهی خواهد کرد. در ۳ ماه اخیر با ارتباط بسیار خوب بین بانک مرکزی و سازمان مالیات ۸۰ درصد کارت‌خوان‌ها ساماندهی شده است. ۲۰ درصد مابقی نیز قطعا تا پایان سال ساماندهی شده و دارای پرونده مالیاتی خواهند شد.

اخیرا صحبت از رمزپول یا رمز ارز یا رمز ریا بانک مرکزی شده است. این اتفاق را توضیح می دهید؟

صالح آبادی:  راه‌اندازی رمز پول ملی در دستور کار بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. در رمز ریال ملی، اسکناس ریال تبدیل به رمز ریال می‌شود و ناشر آن بانک مرکزی خواهد بود.

رمز ریال با رمز دارایی‌های مرسوم متفاوت است و قابل سرمایه‌گذاری به عنوان دارایی نیست. رمز ریال ملی از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود. رمز ریال جایگزین اسکناس خواهد شد.

در خصوص شفافیت در نظام بانکی چه اقدامی شده است؟

صالح آبادی: جریان ریال در اقتصاد باید شفاف شود. از سوی دیگر، حاکمیت ریال می‌تواند در مبارزه با پولشویی کمک زیادی کند.

اصلاح قانون بانک مرکزی از جمله مسائلی است که اقتدار بانک مرکزی را دنبال می‌کند و شفافیت در نظام بانکی را رقم خواهد زد و اگر بتوانیم سامانه محور فعالیت‌ها را دنبال کنیم نظارت‌ها از حالت پسینی به‌موقع و هوشمند خواهد شد.

آخرین اخبار در خصوص پرداخت وام های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را اعلام کنید.

صالح آبادی: وام ۱۰۰ میلیون تومانی یک وام جدید نیست و در مورد تسهیلات خرد باید اطلاع رسانی دقیق تری صورت می‌گرفت. چرا که آسان‌کردن دسترسی مردم برای اخذ وام به معنی یک سرفصل جدید نیست.

درحال حاضر، سامانه اعتبارسنجی در سیستم بانکی وجود دارد اما نیاز به تکمیل و ارتقاء دارد.

خلق پول بانک ها منجر به رشد نقدینگی می شود راجع به این موضوع چه اقدامی انجام داده اید؟

صالح آبادی: در بحث خلق پول، بانک هایی که حد رشد ترازنامه را رعایت نکنند مشمول افزایش سپرده قانونی می‌شود. از این رو، سازوکارهایی را برای جلوگیری از خلق پول بدون پشتوانه به ویژه با استفاده از سامانه‌های هوشمند دنبال می‌کنیم.

بانکداری اسلامی جزو دغدغه‌های جدی مراجع و علما است و به حق از دوره‌های قبل گله‌مند بودند. شورای فقهی بانک مرکزی و حوزه نظارت مصوبات آن تقویت شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
ارزی که در سامانه نیما عرضه می شود مربوط به همه صادرات کشور هست و ربطی به نفت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
تا زمانی که منطق وعدالت حاکم نباشد،هر چقدر درآمد بیشتر شود اختلاف ناعادلانه طبقاتی بیشتر میشود وتوسط بعضی بلعیده میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
این مجلس جلوی پای دولت سنگ اندازی میکنه علت مخالفت مجلس درحذف ارز ۴۲۰۰واقعا چی ممکنه باشه؟آیادستهایی درپشت پرده مانع حذف ارزترجیحی هست ؟چرا بیت المال را دراختیار یه عده خاص قرا میدهید چرا نمیگذارید خود مردم هزینه های زندگی خودرا مدیریت کنند ؟یارانه۸۰۰هزارتومانی کمک خوبی برای مردم بود که نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
در حال حاضر بسیار بیشتر از۸۰۰ برای ارز۴۲۰۰ هزینه میشود ودر صورت حذف باید شفاف آنرا بین همه تقسیم کنند که بسیار خوب است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
دلت به یارانه 800 هزار تومانی خوشه؟ بنده خدا هنوز ندادن برنج رسید به 100 هزار تومان گوشت را ندیدی؟ 800 بهت می دهند سه برابرش را ازت می گیرند کجای کاری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اگر فرض بگیریم اصلا درامد دلاری سالی همین 50 میلیارد دلار باشد با 2 درصد اون یعنی 1 میلیارد دلار میشه حدودا 100 هزار خودرو به ارزش 10 هزار دلار برای قشر ضعیف و متوسط جامعه وارد کرد.از همین کشور دوست و برادر چین هم وارد کنید اوضاع نابسامان بی کیفیتی و گرانی بازار از بین میرود.
از آن طرف درامد ریالی دارید و یک مالیات معقول 15 20 درصدی هم دارید
ولی خوب عدم مدیریت و مافیای موجود مانع امثال این جور کار ها میشود
Germany
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
اگه دانا بودند یک قطره نفت هم نباید خام فروش می رفت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پس چرا این افزایش در زندگی مردم وشرایط اقتصادی کشور دیده نمیشه کجا این پولا خرج میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
بگو افزایش ۳۱ درصدی نرخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خیرتون به مردم میرسید اگر ارز ترجیحی را حذف میکردید عوضش یارانه ها را افزایش میدادید چه فاید ارز۴۲۰۰را میدید به اسطه ها مستقیم که مردم نمیدید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۳۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
جناب صالح آبادی
به کجا چنین شتابان
...بورس اوراق بهادار - بانک توسعه صادرات - بانک مرکزی
بعدی کجاست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آقای صالح آبادی شما برای بسته شدن حسابهای قرض الحسنه ای که در دوره ای قرار بود از آن محل به مردم تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنید چه اقدامی نمودید درحالی که شما مدیر یکی از همان بانکها بودید که در بستن حسابهای فوق به منظور عدم پرداخت وام از آن محل پیش قدم بودید و هیچ اقدامی در جهت عدالت اجام ندادید.و بلافاصله آن حسابها را بستید و به کوتاه مدت کردید.
شما عدالت در ارتقاع کارشناسی کارمندان تحت امرتان کوتاهی و بی توجهی کردید .
حال در آنجا برای مجموعه بزرگتر چه کاری از دستتان بر می آید.
خدا به داد این کشور برسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
این همه نفت می فروشید ولی باز در حال فروش خودرو به چند برابر قیمت جهانی هستید
دزدی در روز روشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۱۹ بهمن ۱۴۰۰
اگر هم نفتی بفروشند اول باید مخارج میدان را تامین کنند مردم کیلویی چند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
آیا افزایش فروش نفت و رفع تحریمها در افزایش حقوق و رفاه معیشیتی ما موثر خواهد بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
استاد سفره مردم چیزی از نشان بهتر شدن ندارد فقط پس رفت وتکرم وگرانی بیداد می کند امار شما ملاک نیست معیار مردم وزنوگی روزمره انان است که اوضاع بهتری را نشان نمیدهد فقط خلق پول ونقدینگی چند برابر دولت قبل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
شما درست میگی دلار چرا نمیاد پایین چ وضعه مملکت داری من یکی خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
کی میشه با افتخار بگیم نفت را به مواد باارزش تر تبدیل کردیم و صادر کردیم
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسن
۰۹:۴۹ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
چه فایده؟ به جیب میدم چه تاثیری داره؟ یارانه ها رو هم که دو در کرد آقای رییسی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
چه کسی پاسخگوی از بین رفتن پول و مال مردم تو بورس هست . مگه رهبری خودش نگفت پولهاتون رو بزارید تو بورس .این بابا هم دروغگو از آب دراومد ؟ سرمایه مردم هپولی شد و شرکتهای بورسی ثروتمند تر ..بالاخره حق آقا هم محفوظه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۱۴:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
فکر کنم حالت خوش نیست۰منظورت با کیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
خانه از پای بست ویرانه،همه دستشون توجیهی مردانه ازبالاتاپایین پایین،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
چه فایده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
نفت و گاز و اینهمه منابع نداشتیم که بفروشیم وضعیت ما از افغانستان هم بدتر بود. البته پاسپورت افغانستان در 186 کشور اعتبار داره که در مقابل ایران 98 پله جلوتره.ببخشید گفتم افغانستان چون کشوری بدبختر از افغانستان دورو برم پیدا نکردم.مملکت رو هوا اداره میشه.بی صاحبه.کسی به کسی نیست و هیچکس هم پاسخگو نیست در هییچ زمینه. ولوشوییه که نگو. هر کسی چندماه از ایران بره مسافرت و بعد چندماه برگرده قیمتهارو ببینه فکر میکنه لابد یکی ازاصحاب کهف بوده و 300 سال تو غار خواب بوده.سران و مسئولین محترمه کار اصلی خودشونو رها ردن دنبال راه انداختن سایت جهت خرید برنج و شلغم و سیب زمینی و .. هستن.دست رو هر چیزی تو این مملکت بزاری بوی گندش بدجوری درمیاد. رئیس بانک مرکزی مثلا اولین نفر در زمینه اقتصاد کشور هست.با کت و شلوار میاد عکس میندازن ازش و پانویس مینویسن 31 درصد ارز رو از طریق فروش نفت کسب کردیم که انگار یک برنامه مدون اقتصادی رو تدوین کرد و به نتیجه رسید.آقای رئیس بانک مرکزی کشور پهناور ایران این چیزی که با افتخار میگی بدبختی ایران و هر ایرانی هست که تنها فروش منابع ملی پاسخگوی درآمدهای دولته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
به داد بورس برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
دست کثیفتون رو از جیب مردم توی بورس در بیارید .
Iran (Islamic Republic of)
اقتصاد ایران
۰۸:۳۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
برای رضای خدا خواهشمندیم کاری کنید پول ملی تقویت شود تا جلو پول های باد آورده و دلالی ها افراد سودجو گرفته شود و خدمات دولتی را گران نکنید. بگذارید برای یک سال هم که شده تورم منفی داشته باشیم چرا باید مردم کشور ما گرفتار عادت به تورم هر شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
پس چرا هیچی ارزون نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
نفت بشکه ای هزار دلار هم باز وضع مردم ایران بدتر از روز قبله
چون پولش تو جیب مردم ایران نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
انگار جناب رئیس ناهارشون رو هم به موقع خوردن هم دیزی زدن که آمارها همه چرب و چیلی هست اما اینکه زندگی مردم و معیشت آنها بوی پیاز گندیده میده یه احتمال داره که رئیس داره آروغ میزنه و آمار میده
اگه آمارها خوبه یا رو به بهبودی هست چرا در زندگی مردم تاثیرش مشخص و ملموس نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
بچه بیا پائین سنگ نداز !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!