عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان:

نمای رومی با اقلیم خوزستان سازگاری ندارد

مومنی گفت: نمای رومی که در سال‌های اخیر باب شده، یک نمای وارداتی است و نه تنها با اقلیم خوزستان بلکه با اصول معماری ایرانی نیز هم خوانی و سازگاری ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - علیرضا مومنی می‌گوید: در مناطق گرم و نیمه مرطوب ایجاد سایه برای پنجره و سایر سطوح براق و صیقلی یک امر ضروری است به همین منظور میتوان گفت راهبردی‌ترین کار استفاده از نما‌های دو پوسته است.

او گفت: با نگاهی به سابقه معماری در جلگه خوزستان، نمود این راهکار را در شناشیل‌های چوبی، سایه بان‌های عمودی و افقی، سقف‌های پیش آمده و ... مشهود است.

به گفته این عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان نمی‌توان نقش مصالح و تکنولوژِی‌های نو را در صنعت ساختمان نیز نادیده گرفت، اما به دلیل ضعف در تامین، اجرا و نگهداری این گونه مصالح، توصیه می‌شود از مصالح بوم آورد و با فناوری رایج استفاده شود.

مومنی در پاسخ به این سوال که آیا نمای رومی باعث افزایش قیمت ساختمان می‌شود یا خیر نیز گفت: پاسخ به این سوال را نمی‌توان به طور قطع بیان کرد.

این مقام مسئول یادآور شد که عوامل متعددی در تعیین قیمت نما تاثیر دارند؛ جنس و مصالح به کار رفته در نما، محل مکانی معادن و کارخانه‌های تامین کننده، میزان پیش آمدگی و فضا‌های پر و خالی، ابزار کاری، نورپردازی، دستمزد عوامل ماهر و استادکاران و امثالهم از عوامل تاثیر گذار در قیمت تمام شده نما هستند.

البته علیرضا مومنی متذکر شد که به طور کل در خوزستان و در مقایسه با سایر مصالح نما، نمای رومی نمای ارزانی نیست.

نمای رومی به تازگی در کشور و استان خوزستان رونق فراوانی یافته است.

اما به اعتقاد یک استاد دانشگاه گرایش به این نما زود گذر است و با توجه به مصرف گرا بودن جامعه ایرانی، این مُد هم از تاب و تاب خواهد افتاد.

اما در سوی دیگر برخی فعالان فرهنگی نسبت به تبعات فرهنگی و اجتماعی آن هشدار می‌دهند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.