جاسوسی یک شرکت صهیونیستی از ۸ هزار تلفن همراه در دنیا

اردنی‌ها می‌گویند که گوشی‌های تلفن همراه آیفون آن‌ها توسط یک شرکت اسرائیلی هک شده است و شرکت اپل به آن‌ها اطلاع داده است که مراقب باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان - بر اساس اطلاعات انحصاری که از یک منبع رسانه‌ای برجسته که برای یک خبرگزاری بین‌المللی در واشنگتن کار می‌کرد، دو شرکت اسرائیلی ۸ هزار تلفن همراه از جمله ۲۰۰ شماره اردنی را هک کرده‌اند.

از جمله تلفن‌های مورد هدف می‌توان به دیوان سلطنتی، کمیته المپیک، «مصطفی حمارنه» فعالی معروف سیاسی، «هاله عاهد» فعال اردنی و همسر جمال خاشقجی که در یکی از فرودگاه‌های عربی بازجویی شد و دیگران اشاره کرد.

وکیل خانم عاهد اعلام کرده است که اخباری مبنی بر هک شدن گوشی وی دریافت کرده است، حمارنه نیز اعلام کرده است که قبلاً از شرکت سازنده تلفن همراه خود اطلاع رسانی دریافت کرده است مبنی بر این‌که گوشی وی از فوریه گذشته تا ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ به طور مداوم هک شده است. وی گفت: «تخلف شماره، عکس، واتس اپ، اپلیکیشن، پیامک و ایمیل هک شده است!»

کمیته‌های امنیت داخلی پارلمان اسرائیل در حال بررسی صحت و جزئیات این خبر هستند که چه کسانی از این عملیات سود می‌برند، چرا که گمان می‌رود پلیس در زمان نتانیاهو در خدمت یک حزب سیاسی اسرائیلی بوده است.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که همزمان با هک کردن گوشی‌های آیفون توسط گروه اطلاعاتی الکترونیکی اسرائیلی «NSO»، دومین شرکت اسرائیلی از خلأ نرم‌افزار اپل بهره‌برداری کرده است.

کارشناسانی که از سال گذشته به تجزیه و تحلیل رخنه‌های شرکت «NSO Group» و «Qua Dream» پرداخته اند، معتقدند که این دو شرکت از روش‌های نرم افزاری بسیار مشابه موسوم به «ورود اجباری» برای هک گوشی‌های آیفون استفاده کرده اند.

تحلیلگران بر این باورند که روش‌های نفوذ دو شرکت مشابه است، زیرا آن‌ها از یک آسیب‌پذیری در پلتفرم پیام‌رسانی فوری اپل سوء استفاده کرده‌اند و از روشی مشابه برای کاشت نرم‌افزار‌های مخرب در دستگاه‌های مورد نظر استفاده می‌کنند.

سخنگوی NSO مدعی است که این شرکت با کوآ دریم "همکاری" نکرده است. بر اساس این گزارش، تلاش‌های مکرر برای تماس با Qua Dream برای اظهار نظر در مورد این اطلاعات ناموفق بود و رویترز نامه‌هایی را برای مدیران و شرکای تجاری خود ارسال کرد.

اپل در نوامبر گذشته شکایتی را علیه گروه "NSO" به اتهام نقض شرایط استفاده و قرارداد خدمات در رابطه با تلفن‌های خود تنظیم کرد و پرونده هنوز در مراحل اولیه است.

شرکت‌های جاسوس‌افزار می‌گویند برای کمک به دولت‌ها در خنثی کردن تهدیدات علیه امنیت ملی، فناوری با پتانسیل بالایی می‌فروشند.

با این حال، سازمان‌های حقوق بشر و روزنامه نگاران بار‌ها ثابت کرده‌اند که از این نرم افزار برای حمله به جامعه مدنی، تضعیف مخالفان سیاسی و مداخله در انتخابات استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار