رئیس جمهور: محل شهادت شهدای «چوار» زمین ورزش جوانان ایلام باقی بماند

رئیس جمهور گفت: جنایت صدام و حامیان او علیه ورزشکاران بی‌دفاع ایلام و همچنین مظلومیت شهدای حادثه مسابقه فوتبال، باید فراتر از مرز‌های ایران به نمایش گذاشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان -  حجت السلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان حادثه بمباران مسابقه فوتبال «چوار» استان ایلام که در سال ۱۳۶۵ به دست جنگنده‌های رژیم بعث انجام گرفت، گفت: شاید برخی استان‌های کشور در دوران دفاع مقدس در خط مقدم نبرد علیه دشمن نبودند اما هموارد مورد تهاجم واقع می‌شدند، برگزاری مسابقه فوتبال «چوار» در سال ۱۳۶۵، نشانه‌ای از ایستادگی و مقاومت مردم ایلام بود چرا که آنها با این اقدام، ثابت کردند هیچگاه صحنه را ترک نمی‌کنند.

رئیس جمهور حادثه ۲۳ بهمن سال ۶۵ ایلام را نشانه اوج رذالت دشمن دانست و گفت: باید این حادثه را برای جوانان و ورزشکاران «تبیین» کرد تا در تاریخ ایران و مردم آزاده جهان به یادگار بماند.

در سال ۱۳۶۵ مسابقه فوتبالی میان دو تیم منتخب چوار و جوانان استان ایلام در حال برگزاری بود که پس از گذشت ده دقیقه از نیمه دوم به ناگاه هواپیما‌های عراق از راه رسیدند و زمین فوتبال را با همه بازیکنان و تماشاگرانش بمباران کردند. دراین حادثه ۱۰ بازیکن، سه کودک، یک داور و یک تماشاگر کشته و ۶ نفر هم جانباز شدند.

آقای رئیسی با تاکید بر لزوم توجه به فرمایش رهبر انقلاب در زمینه «جهاد تبیین»  اعلام کرد: ایثارگری‌های شهیدان به اندازه کافی تبیین نشده است، اگر رشادت شهدا در دیگر نقاط دنیا اتفاق می‌افتاد، صدها فیلم و کتاب برای آن ساخته و نگارش می‌شد، بنابراین باید در راستای رسالت جهاد تبیین و وظیفه‌ای که رهبر انقلاب برعهده ما قرار داده‌اند، از این مساله غفلت‌زدایی کرد.

رئیس جمهور با اشاره به محل شهادت شهدای «چوار» گفت: زمین فوتبالی که در سال ۶۵ مورد تهاجم دشمن قرار گرفت و موجب شهادت ده‌ها نفر از عزیران ما شد، باید به یادمان رشادت و ایستادگی شهدای «چوار» تبدیل شود. این زمین فوتبال باید محل ورزش جوانان ایلام و حتی استان‌های همجوار باقی بماند.

آقای رئیسی با بیان اینکه شهدای فوتبالیست «چوار» باید الگویی برای همه ورزشکاران باشند و حرکت مهم آنها در تمامی عصرها و برای همه نسل‌ها حفظ شود، اعلام کرد که جنایت و رذالت صدام و حامیان او علیه ورزشکاران و جوانان بی‌دفاع ایلام و همچنین مظلومیت شهدای حادثه مسابقه فوتبال، باید فراتر از مرزهای ایران به نمایش گذاشته شود.

بر طبق مفاد قوانین بین‌المللی ورزشکاران (به عنوان افراد غیرنظامی) باید از هرگونه حمله نظامی مستثنی باشند، ولی هواپیما‌های نیروی هوایی عراق با زیر پا نهادن قوانین بین‌المللی ۱۵ انسان بی‌گناه را هنگام بازی فوتبال به خاک و خون کشید.

رئیس جمهور با اشاره به فیلم «مستطیل قرمز» که درباره حادثه بمباران مسابقه فوتبال چوار ساخته شده است، گفت: این فیلم می‌تواند جنایت دشمن را برای جوانان تصویر کند و شهدا را به جامعه بشناساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
در ایلام رشادتهای فراونی رخ داده که باید برجسته شوند فقط یک مورد ودو مورد نیست درود بر شهدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
سیب زمینی کیلوئی 20 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
گرانی فعلا مربوط به دولت قبل است که همه پلها راپشت سر خود خراب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
اقای رییس جمهور شعار های انتخاباتی که یادت نرفته؟ لطفا خواهشا بورس رو درست کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
درود بر برادران صیدی خانی که با ساخت فیلم مستطیل قرمز این واقعه را احیا و مردم را با یکی از واقعیت های دوران جنگ تحمیلی آشنا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۱ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
همون دشمن امروز شده دوست و برادر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
اونجا باید کلنگ یه ورزشگاه صد هزار نفری بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
این کارای بنیاد شید و ادارات استانی هست،مستر ریسی فکر تورم افسار گسیخته باشید،حرکتی کنید،بابا ناسلامتی ریس جمهور هشتاد میلیون نفری،نه ریس دفتر بنیاد شید ایلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
بجای رسیدگی به مشکلات مردم با این نمایش ها مردم را سرگرم می کنید...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
احسنت درود بر آقای دکتر رئیسی بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
به جای تصمیمات بیخود و موزه درست کردن یه فکری برای معیشت مردم محروم ایلام بکنید ​شهدا نزد خدا روزی دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
اون که دشمن بود همه عالم خوب میشناسنش تکلیفش روشنه با منافقان چه کتیم که مملکت را به یغما میبرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
آقای رئیسی قیمت دلار رو بیار پایین کمر مردم شکست ازگرونی
آخرین اخبار