بیست و یکمین دوره مسابقات فوتبال دسته برتر آنطور که اصفهانی‌ها در شروع رقابت‌ها انتظار داشتند بر وفق مرادشان سپری نشده .

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - بیست‌ویکمین دوره لیگ‌برتر فوتبال بعد از چند روز تعطیلی از سر گرفته شده، اما حال نمایندگان فوتبال دیار نصف‌جهان مانند رودخانه زاینده‌رود خوب نیست.

سپاهان و ذوب‌آهن در حدود ۴۰ دیداری که برگزار کرده اند همگان را غافلگیر کرده‌اند، البته نه از نظر موفقیت که از نظر ناکامی در رسیدن به اهداف.

سپاهان با تقویت تیمش با هدف قهرمانی پا به لیگ بیست‌ویکم گذاشت، ستاره‌هایش را در مشتش نگه‌داشت و ستاره‌های رقیبان را نیز طلایی پوش کرد، اما هم‌اکنون با ۱۱ امتیاز کمتر از صدر جدول امیدش از همیشه برای قهرمانی کمرنگ‌تر شده .

در آن سو ذوب‌آهن در برزخ چند سال اخیرش باقی مانده و اکنون در نیمه دوم جدول جاخوش کرده و اگر کارش برای بقا تا پایان فصل به، اما و اگر نکشد باید شادمان بود.

طلایی‌پوشان و گاندو‌های اصفهان از جام‌حذفی هم کنار رفته‌اند و تنها امیدشان لیگ برتر است.

در این گزارش قصد داریم با نگاهی به عملکرد این دو تیم در بازی‌های گذشته، تلاششان در پنجره نقل‌وانتقالاتی نیم فصل و درصد موفقیت‌شان را بررسی و با تحلیلی از نتایجشان، جایگاه‌شان در پایان فصل را پیش‌بینی کنیم.

سپاهان همان تیم سال گذشته است

فرشید طالبی مدافع سابق تیم‌های ذوب‌آهن و سپاهان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص وضع تیم سپاهان گفت: عملکرد سپاهان در نیم‌فصل مشابه نیم‌فصل اول فصل قبل بود، این تیم در نیم‌فصل دوم خود را به بالاترین حد رساند.

او معتقد است: سپاهان امسال نقاط ضعف و قوت فراوان داشت، فوتبال رو به جلو و هجومی را در دستور کار قرار داد، ولی تغییراتی در ساختار و ترکیب بازیکنان ایجاد شده که نتیجه آن در نیم فصل اول دیده شد.

سپاهان در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی فقط دو بازیکن را جذب کرد، نویدکیا، محمدرشید مظاهری را برای امنیت دروازه تیمش به‌جای کریستوفر کنت، به خدمت گرفت و میلاد جهانی را برای کمک به خط حمله‌اش از ذوب‌آهن به سپاهان آورد. سپاهانی‌ها محمدرضا خلعتبری را هم به فولاد دادند.

سپاهانی‌ها که همراه با فولاد تنها تیم‌های حرفه‌ای فوتبال ایران هستند در پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستان نهایت تلاششان را به کار گرفتند تا با برطرف کردن نقاط ضعف‌شان و تقویت بخش‌های مختلف در لیگ قهرمانان آسیا مشکلی نداشته باشند.

ساختار دفاعی سپاهان به‌کلی بد بود، اما فقط از کنت انتقاد شد

مدافع سابق تیم‌های ذوب‌آهن و سپاهان گفت: نویدکیا می‌گفت خریدی انجام نمی‌دهد، اما دو بازیکن جدید جذب کرد، میلاد جهانی بازیکن خوبی است و در پست تهاجمی عملکرد خوبی دارد و از آنجا که در تمام نقاط زمین می‌تواند بازی کند به درد سپاهان می‌خورد.

فرشید طالبی می‌گوید: در مورد کنت نمی‌توانیم بگوییم دروازه بان خوب یا بدی بوده، چون تا هفته هفتم عملکرد خوبی داشت و پس از آن کل ساختار دفاعی سپاهان دچار تزلزل شد و کنت هم یکی از آن بازیکنان بود.

او معتقد است: مظاهری با جو سپاهان و فوتبال اصفهان آشناست و خرید خیلی خوبی برای سپاهان بود و حتی می‌توانست اول فصل به جمع طلایی پوشان بیاید، با جدایی نیازمند سپاهان باید به دنبال فردی مانند مظاهری می‌رفت. کنت آخرین خرید سپاهان در نیم‌فصل نخست بود، در حالی که نخستین خرید فصل باید در پست دروازه‌بان می‌بود، اما دیگر نمی‌توانیم خُرده بگیریم.

محرم نویدکیا سرمربی سپاهان در نشست خبری دیدار مقابل نفت مسجدسلیمان گفته بود: دیگر بازیکنی به تیمش نمی‌آورد، همچنین او اعتقاد داشت مظاهری با اعتماد به نفسی که از خود نشان داده می‌تواند به سپاهان کمک کند.

مدافع اسبق تیم‌های اصفهانی یکی از مشکلات عمده سپاهان را مشکلات روحی بازیکنان می‌داند و می‌گوید: بازیکنان سپاهان در نیم‌فصل اول در شرایط روحی و روانی خوبی نبودند، اما به‌نظر می‌رسد با دیدار مقابل نفت مسجدسلیمان تا حدودی از این فضا خارج شده‌اند، البته نفت یک تیم انتهای جدولی بود، ولی باید دید در مقابل تیم‌های سرسخت‌تر چگونه ساختار سپاهان ایجاد می‌شود.

نمایندگان فوتبال اصفهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند؟

سپاهان درگیر مشکلات روحی و نیازمند روانشناس

به گفته فرشید طالبی سپاهان یک تیم دیگر روی نیمکت دارد؛ بازیکنان سپاهان با برنامه جذب شدند و اینکه عملکردشان خوب نبوده به دلیل مشکلات روحی و روانی بوده است.

او معتقد است: سپاهان به دو روانشناس کاربلد نیاز دارد و خود بازیکنان هم باید ریکاوری شوند. کادرفنی یک نگاه بلند مدت به تیمش داشته است.

بازیکن قرارداد نمی‌بندد که بعد از تعویضش طلبکار باشد!

در برخی از بازی‌ها به استناد تصاویر تلویزیونی بازیکنان سپاهان پس از تعویض از سرمربی شاکی بوده‌اند و بازیکن سابق سپاهان هم این رفتار را مشکلی کاملا جدی در ناکامی‌های سپاهان می‌داند.

طالبی معتقد است: سپاهان باید ترکیب ثابت خود را بشناسد، در نیم‌فصل اول برخی بازیکنان عملکرد مناسبی نداشتند، اما پس از تعویض همه ناراحت بودند؛ بازیکنان باید بدانند اگر ستاره نباشند یک ستاره نیمکت‌نشین جایگزینشان می‌شود، مدیریت این فضا و کار محرم و کادر فنی‌اش دشوار است.

به گفته او  بازیکن قرارداد نمی‌بندد که در تمام بازی‌ها بازی کند، او باید در خدمت تیم باشد؛ ستاره‌ها باید توجیه شوند که رفتارهایشان منطقی باشد و حرفه‌ای، عمل کنند.

به اعتقاد این بازیکن سابق تیم‌های اصفهانی، حضور یک جین ستاره در تیمی همیشه خوب نیست چرا که همه انتظار حضور در زمین را دارند، اما باید بدانند در هر بازی باید بهترین باشند تا در ترکیب ثابت بمانند.

نمایندگان فوتبال اصفهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند؟

بدون شک رقیبان سپاهان وا می‌دهند!

طالبی می‌گوید: سپاهان اگر شاکله خود را پیدا کند و از لحاظ روحی و آمادگی‌بدنی مهیا باشد هنوز شانس قهرمانی دارد؛ رک بگویم قهرمانی سپاهان دور از انتظار نیست چرا که لیگ یک فرایند متمادی است.

او می‌گوید: شک نکنید تمام رقیبان سپاهان در راه قهرمانی امتیاز از دست خواهند داد. سپاهان در نیم‌فصل امتیازاتی را تقدیم حریفانش کرد، اما در نیم‌فصل دوم باید برای برد در تمام بازی‌ها حاضر شود.

هرکسی می‌آید هَمی به آش شور ذوب‌آهن می‌زند و می‌رود!

تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان سومین فصل متوالی است که در رده‌های انتهایی جدول دست و پا می‌زند و با اینکه از سقوط به دور است، اما به‌هیچ عنوان جایگاهش در حد و اندازه‌های نام بزرگش نیست.

مدافع سال‌های نه‌چندان دور گاندو‌ها درباره وضع ذوب‌آهن می‌گوید: ذوب‌آهن سالیان زیادی است یک مسیر متعادل را پشت سر نگذاشته و عملکردش سینوسی بوده است؛ متاسفانه بیشتر شبیه به آشی شده که هر کسی می‌آید هَمی به آن می‌زند. ذوب‌آهن در سه چهار فصل اخیر یک روز خوش ندیده است.

یک تیم و نصفی باب میل تارتار تغییر کرد!

طالبی گفت: امسال ذوب‌آهن به مهدی تارتار سپرده شد، عملکرد فوتبالی‌اش قبلا خوب بوده، اما چهارده تغییر داشت و با وجود اینکه بازیکنان زیر نظر تارتار و با دیدگاه کادر فنی به ذوب‌آهن آمدند اگر حق را بگوییم جایگاهشان مناسب نیست، یک تیم و نصفی باب دل تارتار تغییر کردند.

به گفته او ذوب‌آهن  خوب بازی کرده، اما نباید فراموش کرد در میان تیم‌های انتهای جدولی‌ست و به بازی خوب هم امتیازی نمی‌دهند. باید تلاش کنند دست کم بازی‌های خانگی‌شان را ببرند.

این کارشناس فوتبال معتقد است: معضل ذوب‌آهن در کادر مدیریتی و تغییرات متعدد است. موفقیت حاصل نظم در مسیر درست فکر کردن در جهت موافق است و غیر از این موفقیت‌ها فقط لحظه‌ای خواهند بود.

به اعتقاد طالبی  فوتبال خوبی که ذوب‌آهن بازی می‌کند باید ادامه داشته باشد و از فرصت‌ها استفاده کند؛ ذوب‌آهن بعد از ۱۷ بازی دیگر نیازی به بازی قشنگ ندارد و فقط باید ببرد.

نمایندگان فوتبال اصفهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند؟

هر تیمی ستاره هم بیاورد برای اثبات او چند هفته زمان نیاز است

ذوب‌آهن در پنجره نقل‌وانتقالات چند بازیکن جدید با نظر تارتار جذب کرد، اما میلاد جهانی یکی از مهره‌های مهمش را از دست داد. آنان شهاب گردان، بابا محمدی و مرتضی خراسانی را هم به تیم‌های دیگر دادند و البته توانستند سجاد عاشوری، سعید باقرپسند، صادق صادقی، حسام پورهاشم و محمدامین درویشی را به خدمت بگیرند.

طالبی در این زمینه گفت: میلاد جهانی ستاره ذوب‌آهن بود که او را از دست دادند، او وزنه خوبی در خط تهاجمی برای این تیم بود. ذوب‌آهن چند بازیکن نیز جذب کرده، اما اگر ستاره هم باشند برای اثبات خود به چند هفته زمان نیاز دارند.

او می گوید:  ذوب‌آهن ۱۲ هفته وقت دارد، امیدوارم خرید‌های نیم‌فصل دوم بیشتر از بازیکنان جذب شده ذوب‌آهن در اول فصل جواب بدهد و ساختار ذوب‌آهن شکل بهتری به خودش بگیرد.

دلسوزتر از تارتار برای ذوب‌آهن نیست

به اعتقاد این کارشناس فوتبال، تارتار بیشتر از همه به تیمش مشرف است و دلسوزتر از او هم‌اکنون برای ذوب‌آهن نیست. در برخی بازی‌ها ذوب‌آهن با استرس بازی می‌کرده و امتیازات زیادی را از دست داده که گاه حتی برخلاف روند بازی بوده است.

نمایندگان فوتبال اصفهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند؟

به گفته طالبی به‌هرحال، ذوب‌آهن اگر همین فوتبال فعلی‌اش را ادامه دهد بدون شک نه تنها جایگاهش در پایان فصل خوب خواهد بود بلکه تیم‌ها را آزار خواهد داد، اما با این حال، اکنون نمی‌توان آینده ذوب‌آهن را پیش بینی کرد.

سپاهان ناکام دیدار‌های بزرگ

مجتبی توتونی مربی فوتبال درخصوص شرایط سپاهان در نیم فصل اول لیگ گفت: عملکرد سپاهان تا به اینجا از سطح انتظارات پایین‌تر بوده است. همه سپاهان را مدعی کسب عنوان قهرمانی می‌دانستند، اما نتایجش تا به اینجا چیزی غیر از این بوده است.

او می‌گوید: مهم‌ترین بازی‌های سپاهان در مقابل تیم‌های مدعی است و نباید آنان را واگذار کند، با توجه به اینکه فاصله‌ها سه امتیازی است و با پیروزی‌ها می‌توان فاصله‌ها را پر کرد من هنوز هم سپاهان را به‌عنوان مدعی جدی کسب عنوان قهرمانی می‌بینم.

سپاهانی‌ها در دیدار‌های مهم و بزرگ نیم‌فصل اول نتوانستند سربلند از زمین بیرون بیایند، آن‌ها در مقابل استقلال، پرسپولیس و مس رفسنجان شکست خوردند و گل‌گهر را هم با رای کمیته‌انضباطی بردند و بازی به بازی از صدر جدول فاصله گرفتند.

با آمدن رشید، رقابت کنت با او به نفع سپاهان خواهد بود

به نظر بسیاری از کارشناسان جذب رشید مظاهری آخرین تیر تقویت سپاهان بوده و طلایی‌پوشان دیگر در هیچ نقطه‌ای از زمین دست کم از نظر تاکتیکی و شخصیتی ضعف نخواهند داشت.

مربی فوتبال می‌گوید: در اول فصل چند بازیکن خوب سپاهان به اروپا رفتند و این اتفاق گریزناپذیر بود و باید افرادی را جایگزین می‌کردند. در پست دروازه‌بان که خیلی حساس است، کنت جای پیام نیازمند را پر نکرد، دروازه‌بان بدی هم نیست، اما حالا رقابت بزرگی بین کنت و رشید مظاهری شکل می‌گیرد و هر دو نفر بهترین عملکردشان را نشان خواهند داد.

آسیا شوخی‌بردار نیست؛ بنابراین تقویت تیم لازم بود

سپاهان در گروه چهارم رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ در کنار الدحیل قطر قرار گرفته و طبیعی است از آنجا که در دو جام بازی خواهد کرد تیمش را تا بن دندان مسلح کند. کاری که می‌شود گفت سپاهان انجام داده است.

به گفته توتونی، سپاهان بازیکنان بزرگ زیادی دارد، اما برای لیگ قهرمانان آسیا هم نیازمند چند بازیکن جانشین در حد بازیکنان اصلی است. البته تمام بازیکنان فعلی آماده هستند و اگر کادر فنی از آنان به درستی استفاده کند قطعا بهترین عملکرد را خواهند داشت.

هر تغییر مدیریتی و بی‌ثباتی؛ یک ضربه مهلک بر پیکره ذوب‌آهن

او درباره شرایط تیم فوتبال ذوب‌آهن هم می‌گوید: ذوب‌آهن ثبات مدنظر را نداشته و این به پیکره تیم لطمه زده است. باید به جایی برسند تا با مدیریت ماندگار و ثابت علی احسانی این تیم به نظم خاصی برسد.

این کارشناس فوتبال، تغییرت مکرر تیم را عامل ناکامی می‌داند و می‌گوید: مهدی تارتار از مربیان خوب بوده و ذوب‌آهن نیز به امید اینکه با او بتواند روز‌های خوبی را تجربه کند سراغ تارتار رفت، اوچهارده بازیکن به‌همراه کادر فنی جدید با خود به اصفهان آورد و همین تغییرات متعدد جایگاه تیم را متزلزل کرد.

نمایندگان فوتبال اصفهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند؟

ذوب‌آهن را خطر سقوط تهدید نمی‌کند

توتونی مشکل گاندو‌های اصفهان را در بازی هجومی می‌داند و می‌گوید: این را می‌توان از تعداد گل‌های زده پایین تیم متوجه شد. تارتار ابتدا به گل نخوردن فکر و سپس برای گلزنی تلاش می‌کند.

به گفته او ذوب‌آهن نباید نگرانی سقوط باشد، چون کیفیت تیم به حدی هست که در میانه‌های جدول قرار بگیرد، اما باید بازیکنان و کادر فنی نقاط ضعف را برطرف و در نیم فصل دوم جایگاه مناسبی را برای خود کسب و تثبیت کنند.

صدر را به سپاهانِ باکیفیتِ فرصت‌سوز نمی‌دهند

قاسم زاغی‌نژاد مربی اصفهانی درباره نوع بازی و کیفیت تیم سابقش گفت: اگر از نتایج چشم‌پوشی کنیم و کیفیت فوتبال را ببینیم سپاهان کاملا در حد و اندازه‌های قهرمانی نیم‌فصل اول بود، اما این طبیعت فوتبال است که نتایج با عملکرد فنی تیم‌ها متفاوت است.

او می‌گوید: اگر بازی‌هایی که سپاهان واگذار کرد رصد شود کاملا مشخص می‌شود سپاهان بهتر از حریفانش بوده، اما باید این واقعیت را هم بپذیریم که همیشه با بازی خوب نمی‌توان نتیجه گرفت.

نمایندگان فوتبال اصفهان از خواب زمستانی بیدار می‌شوند؟

محرم باید نتیجه‌گرا باشد

سپاهان در بازی‌های بزرگ و حتی کوچک پس از دریافت گل و ناکامی در نتیجه گرفتن احساسی بازی می‌کرد، موضوعی که با انتقاد محرم نویدکیا همراه شد و صدای او را درآورد، تا جایی که گفت بازیکن احساسی در تیمش نمی‌خواهد.

به گفته مربی سابق تیم فوتبال سپاهان، برای نتیجه‌گرایی بعضی مواقع باید تدابیر تاکتیکی تغییر کند، در نیم‌فصل دوم چیزی که در سپاهان باید بهبود یابد، درک بازیکنان از شرایط تیم است. در سپاهان هیچ‌گاه بازیکن غیراستاندارد وجود نداشته، اما گاه شرایط فنی نیست که نتایج را رقم می‌زند و مشکلات روحی و روانی است که تاثیر می‌گذارد.

سپاهان هیچ احتیاجی به بازیکن جدید نداشت

زاغی نژاد با ارجح دانستن آمادگی بدنی و تقویت روحیه بازیکنان برای موفقیت می‌گوید: معیار آمادگی‌جسمانی خیلی در فوتبال لحاظ و حتی تاکتیک‌ها خنثی می‌شود، نویدکیا بهترین فرد برای انتخاب بازیکنانش است، کادرفنی طبق دیدگاه‌های او مظاهری و جهانی را جذب کرده و قطعا می‌داند که هم‌اکنون شرایط چطور پیش خواهد رفت.

او می گوید: البته به اعتقاد من سپاهان خیلی بازیکنی نیاز نداشت، در تمام پست‌ها خوب بوده و نتایج سینوسی سپاهان فقط به دلیل اتفاقات طبیعی فوتبال بوده است.

به گفته این کارشناس فوتبال با وجود اختلاف امتیاز سپاهان با صدر جدول، این تیم هنوز شانس قهرمانی دارد، فوتبال قابل پیش بینی نیست و سپاهان می‌تواند خود را دوباره به مدعیان نزدیک کند، مشروط به اینکه از رقبای اصلی‌اش امتیاز بگیرد.

زاغی نژاد معتقد است: تیم‌های بالانشین قطعا در ادامه راه متوقف خواهند شد.

اثری از راهبرد حمایت در ذوب‌آهن نیست!

او با تحلیل تیم مهدی تارتار اعتقاد دارد ذوب‌آهن در این سال‌ها کاملا تحلیل رفته است، یک راهبرد کلان در تیم‌داری نداشته، بازیکنان زیادی را از دست داده و جایگزین مطمئنی برایشان نیاورده است.

این کارشناس فوتبال می‌گوید: البته با نگاه منصفانه به بازی‌های ذوب‌آهن باید گفت گاهی عدالت در فوتبال رعایت نمی‌شود، اما باز هم با تصمیمات درست، ثبات به این تیم بازخواهد گشت.

نتایج ذوب‌آهن با این بودجه و خرید‌ها منطقی بوده است

به گفته زاغی نژاد ذوب‌آهن با توجه به سرمایه‌گذاری باشگاه و هزینه و بازیکنانی که جذب کرده نتایج معقولی کسب کرده و عملکردش خارج از عرف نبوده است.

او می‌گوید: البته که برای تیمی مانند ذوب‌آهن این جایگاه قابل‌قبول نیست، اما نمی‌توان به خرید‌های تارتار با توجه به بودجه اش نقدی وارد کرد.
این کارشناس فوتبال گفت: ذوب‌آهن قطعا جزو تیم‌های سقوط کننده نخواهند بود، اما باید اذعان کرد با توجه به اتفاقات روز‌های پایانی فصل پیش، مدیران این تیم چاره‌جویی نکردند، نمی‌شود هر فصل این ماجرا ادامه داشته باشد و ذوب‌آهن باید خیلی زود خود را به جایگاه‌های بالای جدول برساند.

لیگ‌برتر فوتبال، نیم‌فصل دوم را می‌گذراند، ۱۶ تیم برای قهرمانی، کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و بقا با یکدیگر می‌جنگند و تیمی به هدفش می‌رسد که از حواشی دور باشد و فقط به نتیجه فکر کند.

با وجود اختلافات زیادی که میان تیم‌ها در بالا و پایین جدول ایجاد شده هنوز هم سپاهان شانس قهرمانی دارد و هم ذوب‌آهن می‌تواند خود را به‌طور کامل از تیم‌های قعرنشین جدا کند.

در این بین طلایی‌پوشان شرایط بهتری دارند هرچند شخصیت قهرمانی در تیمشان شکل نگرفته است، شاگردان محرم فرصت‌سوزی می‌کنند، احساسی هستند و در بازی‌های بزرگ ناکام می‌مانند.

ذوبی‌ها هم فصل‌های اخیر را به سختی می‌گذرانند، گاندو‌ها چشم‌هایشان تار می‌بیند و نمی‌توانند حریفانشان را شکار کنند. تغییرات عجیب و غریب مدیریتی، حراج بازیکنان و خانه‌تکانی‌های پرشمار آن‌ها را به زیر کشانده است.

با این حال باید منتظر ماند و دید آیا پایان این فصل پایان عمر مربی گری محرم نویدکیا و مهدی تارتار در نصف‌جهان است و آیا آن‌ها و تیم هایشان می‌توانند تماشاگران اصفهانی را راضی کنند یا نه؟

گزارش از علی کریمی
انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.