نمایندگان اردنی خواستار معرفی اسرائیل به عنوان «رژیم آپارتاید» شدند

شماری از قانونگذاران اردن خواستار معرفی رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم آپارتاید شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان  - به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی پرس تی وی، بیش از ۲۴ نماینده اردنی با امضاء یادداشت تفاهمی از سازمان‌های حقوق بشری و همچنین پارلمان‌های عربی و بین المللی خواستند تا اسرائیل را به عنوان رژیم آپارتاید (نژادپرست) معرفی کنند.

این نامه که به امضای ۲۵ نماینده پارلمان اردن رسیده است از این نهاد‌ها می‌خواهد که از گزارش جدید عفو بین‌الملل حمایت کنند.

گزارش جدید عفو بین الملل می‌گوید رژیم تل آویو «جنایت آپارتاید علیه فلسطینی‌ها» انجام می‌دهد و باید به‌ خاطر رفتارش با فلسطینی‌ها به عنوان "گروه نژادی پایین تر» (درجه دوم) پاسخگو باشد.

در این یادداشت همچنین تاکید شده است فلسطین موضوع اصلی اردن، کشور‌های عربی و جهان اسلام است.

نمایندگان اردنی در ادامه خاطرنشان کردند: کشور‌های عربی باید ماهیت رژیم غاصب اسرائیل را افشا و موضوع را در مجامع بین‌المللی پیگیری کنند.

هفته گذشته، حداقل ۲۷۷ گروه حقوق بشری و سازمان‌های جامعه مدنی، مقامات اسرائیل را به دلیل اعمال ظلم و سلطه علیه فلسطینیان محکوم کردند. این سازمان‌ها که از ۱۶ کشور عربی و همچنین ۶ کشور اروپایی و آمریکای لاتین هستند، در بیانیه‌ای مشترک خواستار محاکمه مقامات اسرائیلی هستند که در ارتکاب نسل کشی، جنایات جنگی و تبعیض نژادی علیه فلسطینیان دخالت داشتند.

آن‌ها رفتار نژادپرستانه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و رفتار این رژیم با فلسطینی‌ها را به عنوان یک گروه نژادی پایین‌تر محکوم کردند و خواستار راه اندازی کمپینی برای پایان دادن به اقدامات آپارتاید این رژیم شدند.

سازمان‌های حقوق بشری همچنین خواستار اقدامات تنبیهی از جمله ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های مقامات نظامی اسرائیل و تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم تل‌آویو شدند. آن‌ها از دیوان کیفری بین المللی خواستند تا جنایات آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را در تحقیقات آتی خود لحاظ کند.

این سازمان‌ها از گروه‌های طرفدار فلسطین که جنایات و نژادپرستی اسرائیل را مستند و افشا می‌کنند و مهم‌تر از همه از جنبش بین‌المللی بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم‌ها حمایت کردند.

جنبش بین‌المللی بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم که الگوبرداری از جنبش ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی است، در سال ۲۰۰۵ توسط بیش از ۱۷۰ سازمان فلسطینی آغاز شد که برای شیوه‌های مختلف تحریم علیه اسرائیل تا قبل از عمل به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی تلاش می‌کردند.

از آن زمان، هزاران داوطلب در سراسر جهان به جنبش بین‌المللی بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم پیوستند که از مردم و گروه‌ها در سراسر جهان می‌خواهد تا روابط اقتصادی، فرهنگی و دانشگاهی خود را با تل آویو قطع کنند تا به ترویج آرمان فلسطین کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار