تشریح مزایای خیساندن برنج قبل از پخت

کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تشریح برخی مزایای خیساندن برنج قبل از پخت پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- سمیه سلیمانی مهر گفت : برنج به عنوان یکی از غذا‌های اصلی مصرفی در کشور است هر خانوار ایرانی به طور معمول چندین بار در طول هفته از برنج استفاده می‌کند.

به گفته کارشناس مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خیساندن برنج قبل از پخت یکی از مراحلی است که در روند آماده سازی و پخت برنج انجام می‌شود، اما در بسیاری مواقع افراد به دلیل کمبود وقت ممکن است از انجام آن صرف نظر کنند.

مهمترین مزیت انجام این کار حذف آلودگی برنج از فلزات سنگین است.

متاسفانه امروزه به دلیل استفاده ناخواسته از آب‌های دارای آلودگی به فلزات سنگین و پساب‌های صنعتی در شالیزارها، نگرانی‌های زیادی پیرامون آلودگی برنج به این مواد پرخطر نظیر آرسنیک، کادمیم و جیوه وجود دارد.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که با خیساندن برنج یک شب یا حداقل سه تا چهار ساعت قبل از پخت (با نسبت یک پیمانه برنج به شش پیمانه آب)، دور ریختن آب و سپس آبکشی مجدد می‌توان آلودگی به آرسنیک و کادمیم را تا حدود ۸۰ درصد در برنج کاهش داد.

به افرادی هم که فرصت کافی برای خیساندن برنج ندارند، توصیه می‌شود شست و شوی برنج را چند بار انجام داده و هر بار آب شست و شور را دور بریزند.

می‌توان با دور ریختن آب در خلال خیساندن و جایگزینی با آب تازه، میزان حذف این ترکیبات را تا حد زیادی افزایش داد.

حذف و کاهش بقایای آفت کش‌ها مزیت مهم خیساندن برنج پیش از پخت آن است امروزه به دلیل استفاده گسترده از آفت‌کش‌ها و پایداری بالای آن‌ها در طبیعت، امکان انتقال آن‌ها از خاک و آب به گیاهانی نظیر برنج وجود دارد. در حین کاشت و داشت برنج از این ترکیبات برای مبارزه با حشرات، آفات و علف هرز‌ها استفاده می‌شود.

مطالعه انجام شده در ایران نشان می‌دهد که ۱۲ تا ۸۸ درصد از باقیمانده‌های سموم مختلف مورد استفاده در کشت برنج، با شست و شوی مناسب آن قابل حذف است و قسمت اعظم این حذف مربوط به سمومی است که به صورت ضعیفی به سطح برنج چسبیده‌اند.

خیساندن برنج یک شب قبل از پخت نیز با کاهش قابل توجه بسیاری از سموم همراه است و این اثرات حتی در سه تا چهار ساعت خیساندن نیز گزارش شده است.

حذف ترکیبات ضد تغذیه‌ای برنج مزیت خیساندن برنج است تمامی حبوبات و غلات از جمله برنج دارای ترکیبات ضد تغذیه‌ای از قبیل فیتیک اسید یا بازدارنده‌های آنزیمی می‌باشند.

اسید فیتیک ترکیبی است که از جذب املاح مفید به خصوص آهن جلوگیری می‌نماید و بازدارنده‌های آنزیمی ترکیباتی هستند که روی آنزیم‌های گوارشی نظیر تریپسین اثرات بازدارندگی دارند و با توجه به اینکه این ترکیبات محلول در آب بوده، به راحتی در حین خیساندن از برنج جدا می‌شوند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.