فرونشست دوباره زمین در روستای مرغملک

رئیس شورای روستای مرغملک، از فرونشست دوباره زمین در این روستا خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای عالیپور با اشاره به فرونشست زمین در روستای مرغملک، گفت: این دومین فرونشست در طی یک ماه اخیر است که در روستا رخ داده است.

این فرونشست در امتداد «کنده» شناسایی شده قبلی است و در صورت عدم توجه مسئولان و بازسازی این «کنده ها» جان مردم مورد تهدید قرار خواهد گرفت.

با توجه به بارش‌ها امکان تشدید این فرونشست وجود دارد و رسیدگی، توجه و احیا این آثار باستانی باید در دستور کار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


آقای جیلان سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در برخی از روستا‌ها این «کنده ها» وجود دارند که دارای ارزش تاریخی هستند، گفت: این «کنده ها» مربوط به گذشتگان هستند و دارای ویژگی‌های خاص می‌باشند که باید در کنار حفظ جان مردم این آثار باستانی حفاظت شوند.

نمونه این «کنده ها» در روستای بارده وجود دارد که ثبت ملی شده است.

کمبود اعتبارات موجب شده برخی فعالیت‌ها با کندی انجام شود که به همین منظور درب این کنده‌ها برای جلوگیری از استفاده شدن بسته شده است.

مردم مرغملک در چند صد سال گذشته با این «کنده ها» زندگی کرده اند و خشکسالی‌های چند سال گذشته و در ادامه آن بارش‌های اخیر موجب سستی زمین شده است.

مردم روستای مرغملک آب فاضلاب خانگی خود را در این «کنده ها» رها سازی کرده اند که این مسئله موجب شکل گیری برخی آسیب‌ها شده است.

احتمال ایجاد خطر برای مردم وجود دارد که عملیات‌های امدادی، حفاظتی و مقاوم سازی در این مناطق بر عهده مدیریت بحران است.

زمانی میراث فرهنگی می‌تواند در جهت مقاوم سازی «کنده ها»، خرید منازل و تخلیه منطقه اقدام کند که این آثار ثبت ملی شوند.
در حال حاضر جان مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولان میراث فرهنگی استان برای بررسی فرونشست جدید مرغملک در منطقه حضور خواهند یافت.

آقای کیانی مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره فرونشست مجدد زمین در روستای مرغملک، گفت: با بررسی شرایط در صورت نیاز مردم اسکان اضطراری داده خواهند شد.

جان مردم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است که برای حفاظت از آن عملیات‌های لازم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به دلیل شرایط خشکسالی و بارش‌های اخیر این آثار تاریخی دچار فرونشست می‌شوند که بازسازی و احیا این «کنده ها» تاکنون توسط متولیان مورد غفلت قرار گرفته است.

میراث فرهنگی در حال حاضر به دلیل شرایط جوی امکان بررسی، مقاوم سازی و بازسازی این کنده‌ها را ندارد.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار