تحریم ورزش روسیه در قالب بازی «استنتاج معکوس»

جنگ روسیه و اوکراین و تاثیرات این درگیری بر جهان ورزش باعث شده یک بار دیگر ادعای " جدایی ورزش از سیاست" محک بخورد.

موضوع جدا بودن یا نبودن ورزش از سیاست مسئله‌ای است که هر از گاهی به بهانه‌های مختلف مطرح می‌شود. این بار جنگ روسیه و اوکراین و تبعات این درگیری که دامنگیر جهان ورزش شده، نوع برخورد سازمان‌ها و نهاد‌های جهانی ورزش با ادعای معروف" جدایی ورزش از سیاست" را در بوته آزمایش قرار داده است.

با وجود ادعا‌های مطرح شده درباره جدایی ورزش از سیاست، شواهد حاکی از آن است که سیاست و تصمیم‌های سیاسی بر رویداد‌های ورزشی تاثیرگذار هستند.

اگرچه نهاد‌های بین المللی و فدراسیون‌های ورزشی جهان شعار جدایی ورزش از سیاست را سر می‌دهند و آن را در بین قوانین خود گنجانده اند و سعی می‌کنند در ظاهر خود را حامی چنین تفکری نشان دهند، اما عملا و در بزنگاه‌ها رفتاری کاملا مغایر با این شعار انجام داده و اقدام سیاسی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین مرز بندی‌های سیاسی بار دیگر به جریان افتاد و غرب تمام قد پشت سر اوکراین ایستاد. هنوز این کشمکش در مراحل ابتدایی خود بود که رسانه‌های غربی شروع به گمانه زنی درباره سلب حق میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا از روسیه کردند.این دیدار قرار بود روز ۷ خرداد در ورزشگاه گازپروم شهر سن پترزبورگ برگزار شود.

سرانجام فشار‌ها کارگر شد و اتحادیه فوتبال اروپا که بار‌ها ژست جدایی ورزش از سیاست را به خود گرفته و بار‌ها باشگاه‌ها و بازیکنان را به جرم رفتار و کنش سیاسی جریمه و محروم کرده، خود در حرکتی کاملا سیاسی به طور رسمی میزبانی فینال لیگ قهرمانان را از سن پترزبورگ گرفت و به پاریس و ورزشگاه پارک دو پرنس اهدا کرد.

این تازه آغاز ماجرا بود، در پی این تصمیم تیم ملی فوتبال لهستان که روز ۲۴ مارس در پلی آف جام جهانی باید به مصاف روسیه برود، اعلام کرده در این دیدار حاضر نخواهد شد. تیم‌های سوئد و جمهوری چک هم که رقبای احتمالی روسیه بودند، دقیقا چنین موضعی گرفته اند و جالب‌تر این که هر سه تیم به همراه رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه از فیفا خواستند روسیه را از جام جهانی قطر کنار بگذارد.

 فیفا که مقهور قدرت‌های سیاسی است، ابتدا زیر بار محرومیت روسیه از جام جهانی نرفت و  فقط سرود ملی و پرچم روسیه را تحریم کرد و حکم داد که  تیم ملی فوتبال روسیه باید تحت عنوان اتحادیه فوتبال روسیه در مسابقات بین المللی حضور یابد اما در برابر فشارهای فزاینده حامیان اوکراین تاب نیاورد و با صدور بیانیه ای مشترک با یوفا، تیم ملی  روسیه را به دلیل تجاوز به اوکراین تا اطلاع ثانوی از حضور درتمامی رقابت‌های بین المللی از جمله جام جهانی قطرمحروم کرد. این در حالی است که فیفا آمریکا را که سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کرد از جام جهانی ۲۰۰۲ کره - ژاپن محروم نکرد.

 فیفا

نمونه بارز سرسپردگی فیفا مقابل تصمیم‌های قدرت‌های سیاسی نوع رفتار این سازمان با کشورمان است. فیفا که ادعای مبارزه با سیاسی کاری و سیاست زدگی در فوتبال را دارد و به همین بهانه ایراد‌های فراوانی به اساسنامه فدراسیون فوتبال کشورمان گرفته سال‌ها است که پول‌های فوتبال کشورمان را به بهانه تحریم بلوکه کرده، یا کنفدراسیون فوتبال آسیا که باز به بهانه تحریم، پاداش‌های تیم فوتبال پرسپولیس را مسدود کرده است.

از ماجرای روسیه و اوکراین دور نشویم. فوتبال تنها ورزشی نیست که روس‌ها قرار است در آن تاوان بدهند. به تازگی فدراسیون جهانی والیبال نیز اعلام کرد میزبانی لیگ ملت‌های والیبال و جام جهانی هم از روسیه گرفته شده است.

این در حالی است که کمیته بین المللی المپیک هم از فدراسیون‌های جهانی خواسته مسابقات خود در مسکو را به جای دیگری منتقل کنند در حالی که آمریکا  با وجود این که سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد، مشمول هیچ محرومیتی نشد و چند ماه بعد در المپیک آتن حضور یافت.

فدراسیون جهانی جودو نیز در حمایت از اوکراین واکنش نشان داد و سمت ریاست افتخاری ولادیمیر پوتین بر این فدراسیون را به حالت تعلیق درآورد.

وقتی این رفتار‌ها را با تصمیم‌های پیشین این فدراسیون‌ها و نهاد‌ها مقایسه می‌کنیم، سیاست یک بام و دو هوای آن‌ها در برخورد با مسئله سیاست و ورزش خیلی واضح خود را نشان می‌دهد.

هنوز یادمان نرفته است که همین فدراسیون جهانی جودو چطور کشورمان را به دلیل رویارو نشدن ورزشکار ما با ورزشکار رژیم متجاوز و اشغالگر قدس تعلیق کرد یا در همین المپیک ۲۰۲۲ توکیو وقتی فتحی نورین  جودوکار الجزایری حاضر به مبارزه با ورزشکار رژیم صهیونیستی نشد چطور او را از دهکده بازی‌ها اخراج و محروم کرد و سپس این ورزشکار و مربی اش به مدت ۱۰ سال از سوی فدراسیون بین المللی جودو (IJF) محروم شدند.

 جودوکار الجزایری

در حالی که سلتیک به خاطر اهتزار پرچم فلسطین در ورزشگاه توسط هوادارانش، جریمه می شود، اخیرا در دیدار منچسترسیتی و اورتون بازیکنان در حالی وارد میدان شدند که پرچم اورتون روی لباسشان نقش بسته بود و در تابلوی ورزشگاه به صراحت از پوتین خواسته شد به جنگ پایان دهد.

از نگاه این سازمان‌ها سیاست از ورزش جدا است تا وقتی که پای یکی از هم پیمانان آن‌ها در میان نباشد.

ایران ما سال‌ها است که قربانی رفتار سیاسی نهاد‌های تصمیم گیرنده در ورزش است. کشور ما بخصوص به دلیل حمایت از آرمان فلسطین و مردم این کشور بار‌ها مورد بی مهری، جریمه و محرومیت قرار گرفته است. حتی فیفا شعار‌های مذهبی رو سکو‌های ورزشگاه‌های ما را نیز بر نمی‌تابد.

شعائر مذهبی و حمایت ما از فلسطین اقدامی سیاسی و مغایر با قوانین ورزشی است، اما حمایت یوفا و فیفا و دیگر کشور‌های غربی از هم پیمانانشان سیاسی قلمداد نمی‌شود؛ و این همان سیاست یک بام و دو هوای معروف است.

تحریم های اخیر ورزشی علیه روسیه در مورد معدود کشورهای دیگر هم لحاظ شده است اما آیا در مورد عربستان و حمله به یمن، در مورد اشغال فلسطین  هم از اهرم فشاری به نام ورزش استفاده شد؟

تحریم روسیه

اگر موضوع تحریم های ورزشی را به ورزش استنتاج معکوس در نظر بگیریم یعنی بازی را از انتها به ابتدا بیاییم و حتی استراتژی‌های غلط را حذف کنیم باز هم به سرخط می رسیم که آیا این فشار حداکثری تاثیری در اعتقادات مذهبی و ملی داشته است؟

در بازی استنتاج معکوس طرفین راه ها را در نظر می‌گیرند و دست آخر به این نتیجه می رسند کدامیک برایشان سودمند تر است و این یک هجمه مقطعی در جنگ روسیه و اوکراین است که شاید با یک روش ساده  ریاضی قابل حل باشد.

از بُعد دیگر این ماجرا در کیفیت ورزش تاثیر گذار خواهد بود و با روح ورزش منافات دارد. این بازی را اگر از اول به آخر بخوانیم شاید در بین راه مسیر تغییر کند.

آخر این بازی امروز است و هر چه به ابتدا برویم مسیر برای تحریم کنندگان ورزش تغییر می‌کند.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۱:۳۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
ورزش جهانی برای این بنا شد که از حس مبارزه نظامی انسانها خارج شوند و با ورزش به میدان مبارزه بروند کاری آمریکا و بالاترین تصمیم گیرنده جهان صهیونیست در تحریم ورزش روسیه کرد بسیار کار زشت و ناپسند بود این پیغام را به امریکا کاش میرسید چیزی طول نخواهد کشید که همان کسانی که سلاح در اکراین برعلیه روسیه درست میکردند همان نوع سلاح ها بر علیه امریکا کارش را یکسره کند من هرزه گو نیستم هر چه پیش گوئی کردم شد بروید و تحقیق کنید صهیون امریکا را فریب داده بود که روسیه را زیر یوق سلاحهای خطرناک گیر میکشم تا در موقع حمله. به چین نتوانند با هم همکاری کنند ولی قصد صهیون بیشتر روسیه نبود میخواست امریکا را گیر بکشد تا به انگلیس حمله کند یعنی به بنیاد ملکه حمله کند و اروپا را حرف اول اخر از صهیون شود و همچین خود امریکا وروسیه خودبخود با نفوذ یهود در کشورش کارش مانند غرب رفته رفته زیر فرمان صهیون میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
" اگر تحریم هایی را که علیه روسیه متجاوز در همین چند روز اعمال کردند، در طول این سال ها علیه متجاوزان سعودی و اسرائیلی روا داشته بودند، اکنون صلح بیشتری در جهان حاکم بود و ای بسا روسیه نیز در محاسبات اش این ها را در نظر می گرفت "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
جدایی ورزش ازسیاست دم میزنید چرا خودتون معتقد نیستید
چرا ورزشکاران را ار رویایی با ورزشکاران اسرائیل منع میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
ناشناس ۱۲:۵۲ موضوع اینه که همین شمایی که دم از آزادی میزنی با دفاع از تحریم ورزشی یک کشور (روسیه) موافق و یک رژیم جعلی (اسرائیل) مخالفی. و این یعنی استاندارد دوگانه درقبال دو موضوع یکسان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
چون اسرائيل كشور مستقلي نيست. يعني اين رو هم نميفهمي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
اگر بپذیریم که امریکا و اتحادیه اروپا با این اقدامات از متحدین خودشون حمایت کردن و از همه ابزارها برای فشار به روسیه استفاده میکنن این ادعا که "اوکراین درس عبرت شد" یا "امریکا از اوکراین حمایت نکرد" نقض میشه
متاسفانه در یک جو پر هیجان هستیم و طرفداران شرق و غرب به دنبال اثبات ادعاهایشان هستند اما به صورت هیجان زده و شتاب زده و بدون منطق و استدلال کافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا هر کی داره از آب گل آلود ماهی خودشو میگیره و کسی به اصل موضوع جنگ توجه نداره که مردم بی گناه دارن تلف میشن جدای از سیاست و شرق و غرب؛ توی یمن و سوریه و عراق هم همینطور فقط مردم هستن که قربانی شرق گرایی و غرب گرایی میشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
تجاوز به خاک یه کشور دیگه اسمش سیاست نیست حمله ی نظامیه
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۳:۰۱ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
اگه الان امریکا اینکار را انجام میداد باز هم همینجوری حرف میزدی ایول به پوتین خوب باعث سوختن بعضی شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
محمد رضا روسیه اشتباه وحشتناکی کرد که وارد جنگ شد اتفاقا من خوشحالم چون جز یه عده که نونشون از مسکو میاد بقیه مردم به متجاوز بودن روسیه یقین پیدا کردن روسیه خودشو تو سراشیبی نابودی انداخت شک نکن چه امریکا چه روسیه سر و ته یه کرباسن سگ زرد برادر شغاله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
حالا شما لازم نکرده برای ما وکیل و وصی روسیه باشید و از حق از دست رفته‌ی روسیه دفاع کنید، شما مواظب باشید حق خودتونو نخورن، دفاع از روسیه پیش کشتون، یه جوری از تجاوز روسیه حمایت می‌کنن انگار روسیه حق کاپیتولاسیون داره تو ایران، یا ایران مستعمره روسیه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
چجوری از تجاوز روسیه حمایت میکنن؟ همون جوری که شما از تجاوز آمریکا و عربستان حمایت کردید؟؟؟ استاندارد دوگانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
تو ایران هیچ کدام از مردم ما از حملات امریکا به افغانستان حمایت نکردن چرا قیمه ها را میریزید تو ماستا؟ چرا مردم ایران را به حمایت از امریکا متهم میکنید؟
شما ها چطور حاضرید از روسیه حمایت کنید اما مردم که هر دو را محکوم میکنند را به حمایت از امریکا در طول حملاتش به بقیه کشورها متهم میکنید این حرفای شما بدی خیانت به آرمان های انقلاب را که نه شرقی نه غربی بود را میدهد
آخرین اخبار