مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی

جشنواره سمنو در بجنورد برگزار شد

علی مستوفیان از برگزاری جشنواره‌ی سمنو در شهرستان بجنورد خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی گفت : هفتمین جشنواره آیین سنتی سمنوپزان، همزمان با عید سعید مبعث با مشارکت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی، شهرداری و شورای اسلامی شهر درق و شهرداری بجنورد در محل فرهنگسرای شهرداری بجنورد برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی گفت : در این جشنواره ۱۴ دیگ سمنو به نیت چهارده معصوم (علیهماالسلام) در فضای باز مجاور فرهنگسرای بجنورد شد.

آیین سنتی سمنوپزان یکی از مواریث فرهنگی ناملموس کهن است که ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران دارد و در بیشتر مناطق با نو شدن سال و رسیدن نوروز ارتباط دارد.

باتوجه به اینکه شناسایی و بسترسازی مناسب برای حفظ میراث معنوی رکن تاثیرگذار بر قوام و دوام ملت‌هاست و هویت و بقای مردمان هر سرزمین که حاملان اصلی، آشکار و پنهان میراث ناملموس هستند در گرو پاسداری و صیانت از ارزش‌های میراث معنویشان است که می‌بایست به شایستگی معرفی و پاسداری و به نسل‌های آینده سپرده شود.

سمنوپزان یک مراسم آیینی جمعی و مشارکتی است که سبب اتحاد، وفاق، همدلی و همکاری اهالی یک محل و آشنایان شده و باعث می‌شود افراد دور هم جمع و در آستانه سال نو از احوال همدیگر با خبر شوند.

با تلاش و پیگیری‌هایی که از سوی میراث فرهنگی و مسئولین محلی در شهرداری و شورای‌اسلامی شهر درق برای حفظ و احیای این مراسم آیینی انجام شده، در حال حاضر این برنامه بخوبی احیا شده است و با تلاش‌هایی که در زمینه تجاری‌سازی این محصول صورت گرفته، بخوبی جایگاه خود را در اقتصاد محلی پیدا کرده و وارد چرخه حیات اجتماعی و اقتصادی مردم شده که ضامن بقا و پایداری این سنت کهن است.

با حمایت‌های انجام شده در قالب برنامه.‌های حفاظت و پاسداری از میراث ناملموس کشور و با پشتکار و همت شهرداری و شورای‌اسلامی شهر درق تا کنون شش دوره جشنواره سمنوپزان در استان برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.