یک سال دوندگی برای مجوز آبیاری قطره‌ای در مراغه

جمعی از باغداران مراغه‌ای برای دریافت مجوز اجرای آبیاری قطره‌ای از طریق حق آبه نهر پس از یک سال دوندگی هنوز موفق به دریافت مجوز نشده اند.

 تعدادی از باغداران مراغه ای در روستای سرگیزه مراغه با هزینه شخصی، سامانه آبیاری قطره‌ای را در باغ هایشان اجرا کرده اند.

آقای  صدیقی باغدار ساکن در روستای سرگیزه مراغه گفت: یک سال پیش برای اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در باغم ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال هزینه کرده ام، اما به علت نبود برق نمی‌توانم از آن استفاده کنم.

 نزدیک به یک سال میان اداره‌های جهاد کشاورزی، امور آب و برق سرگردان هستم.

آقای نوروزی باغدار دیگری می‌گوید: سامانه آبیاری قطره‌ای این باغ‌ها با نظارت کارشناسان جهادکشاورزی و امور آب اجرا شده است.

 به علت کمبود منابع آب به اجرای آبیاری قطره‌ای کارشناسان بسیار تاکید دارند، اما صدور مجوز برای اجرای آبیاری قطره‌ای از حق آبه نهر ابهامات قانونی بسیاری دارد.

آقای خیرالهی باغدار دیگر مراغه ای گفت: وجود موانع گوناگون بر سر راه اجرای آبیاری قطره‌ای از حق آبه به علت کمبود آب موجب بروز مشکلات متعددی برای باغداران در مراغه شده است.

طرح آبیاری قطره‌ای را از یک سال پیش اجرا کردم و هنوز پلاستیک‌های مخازن و فیلتر‌ها را برای راه اندازی باز نکرده ام.

مراغه با داشتن ۲۳ هزار هکتار باغ قطب باغداری در آذربایجان شرقی است و تدوین راهکار قانونی برای اجرای سامانه‌های آبیاری قطره از طریق حق آبه نهر می‌تواند در صرفه خویی مصرف آب بهتر باشد.

حالا قرار است از ۱۸ اسفند همه دستگاه‌ها مجوز‌های مربوط به خود را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی عرضه کنند تا متقاضیان برای دریافت آن به مراجعه حضوری نیازی نداشته باشند.

با این اقدام پیش بینی می‌شود موضوع مجوز‌ها سروسامانی بگیرد ضمن اینکه دستگاه‌های مرجع صادر کننده مجوز‌های کسب و کار باید شرایط دریافت مجوز را نیز شفاف اعلام کنند.

به نظر می‌رسد با تغییر روند اعطای مجوز‌های کسب و کار، متقاضیان و کارآفرینان از سردرگمی و بلاتکلیفی درآیند و به جای دوندگی در این دستگاه و آن سازمان، فعالیت و کسب و کار خود را در سریعترین زمان آغاز کنند موضوعی که فرصتی برای ایجاد و توسعه اشتغال و رونق تولید به حساب می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار