در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

بزرگترین نیروگاه‌ خورشیدی کشور در ماه‌های آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی خورشیدی طی یک تا دو ماه آینده در شرق اصفهان به بهره‌برداری خواهد رسید.

آقای طیب نیا گفت: تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در واحد فولاد هرمزگان با هدف تامین مواد اولیه، ساخت داخل ۵۰ عدد لوکوموتیو با هدف رفع کمبود سرمایه گذاری‌های صنایع در حوزه حمل و نقل، ساخت یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی که طی یک تا دو ماه آینده به عنوان بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در شرق اصفهان به بهره‌داری خواهد رسید و پس از آن، ساخت بزرگترین نیروگاه بادی کشور با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات پایه ریزی خواهد شد، از جمله طرح‌های جدیدی هستند که عملیات اجرایی آن‌ها را آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین از تفاهم اولیه با وزارت نفت برای انجام سرمایه‌گذاری فولادسازان کشور در توسعه گازرسانی به منظور جبران کمبود گاز کشور و جایگزینی آن‌ها با سرمایه گذاران خارجی خبر داد و در خصوص تلاش‌ها برای رفع بحران کمبود آب نیز گفت: با بازچرخانی چندباره آب در شرکت و جمع‌آوری پساب‌های ۹ شهر اطراف، به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کمتر از ۵۰ درصد نیاز آبی ما، از آب تازه رودخانه تامین می‌شود و با تداوم این روند، عملیات اجرایی جمع‌آوری پساب ۶ شهر دیگر را هم در دستور کار داریم که تفاهم‌های اولیه آن صورت گرفته؛ امیدواریم با اجرایی شدن آن در چند سال آینده، بتوانیم برداشت آب تازه را به حداقل ممکن برسانیم.

به گفته آقای طیب نیا، صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر در کشور، از نظر کمی، از رتبه ۳۵ با تولید یک میلیون تن فولاد، به رتبه ۱۰ با تولید حدود ۳۰ میلیون تن فولاد رسیده و امروز کشور نیازمند توسعه کیفی در این حوزه است که به همین منظور، فولاد مبارکه اصفهان توسعه نورد گرم با ظرفیت ۴ میلیون تن و سرمایه گذاری بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان را آغاز کرده است.

او می‌گوید: بالغ بر ۹۰ درصد تجهیزات و قطعات ما در داخل کشور بومی سازی شده و برای رفع محدود وابستگی‌های باقی مانده نیز، در حال تلاش هستیم. در مجموعه فولاد مبارکه سالانه نزدیک به ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون یورو ارزآوری برای کشور رخ می‌دهد. توان صادرات بیش از این را هم داریم؛ اما اولویت ما رفع نیاز داخلی است؛ به طور مثال، ۹۰ درصد نیاز صنعت خودرو از سوی فولاد مبارکه تامین می‌شود و برنامه این است که طی ۳ سال آینده، ۱۰۰ نیاز داخلی کشور از جمله در لوازم خانگی و خودروسازی، در داخل کشور تامین شود و از واردات بی نیاز شویم.

آقای طیب نیا همچنین گفت: نگران تداوم یا رفع تحریم نیستیم؛ بلکه باید مراقب باشیم تا برطرف شدن تحریم‌ها، آسیبی به ما نزند؛ یعنی برطرف شدن تحریم‌ها نباید منجر به باز شدن در‌های واردات شود؛ زیرا اکنون علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازار‌های صادراتی خوبی هم پیدا کرده‌ایم. با کیفیت محصولاتمان به جنگ تحریم‌ها رفته‌ایم و رقابت می‌کنیم؛ وقتی در شرایط تحریمی می‌توانیم رقابت کنیم، قطعا با رفع تحریم‌ها، رقابت پذیریمان به شدت بالا می‌رود.

عملیات اجرایی شش طرح صنعتی فولادی در مجموعه فولاد مبارکه با ارزش حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از هفدهم بهمن امسال با حضور رئیس جمهور آغاز شد که فاز نخست از ۸ میلیارد یورو سرمایه گذاری این مجموعه خواهد بود؛ به گفته مدیرعامل این شرکت، با اجرایی شدن این طرح‌ها، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم حدود ۳۵۰ هزار نفری که اکنون فولاد مبارکه دارد، تا چند ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
فقط آب آب آب
آخرین اخبار