دانشجویان بعد بازگشت از اوكراين با دردسرهای ادامه تحصیل مواجه شده‌اند

علت مهاجرت تحصیلی دانشجویان به اوکراین کمبود ظرفیت پزشکی در سال‌های گذشته بوده؛ مسئله‌ای که برای حل آن افزایش ٢٠ درصد ظرفیت پزشکی مصوب شده است.

از تبعات غیرمستقیم تهاجم روسیه به اوکراین، گرفتاری ایرانیان مقیم این کشور از جمله حدود ۱۴۰۰ دانشجوی ایرانی در اوکراین بود. برخی به صورت شخصی و گروهی به کمک وزارت خارجه در حال بازگشت به کشور هستند.

دانشجویانی که برای تحصیل به اوکراین رفته بودند، حالا دغدغه ادامه تحصیل  در داخل کشور دارند.

برخی دانشجویان معتقدند قبول شدن در  رشته پزشکی در ایران سخت و ظرفیت پذیرش کم است.هزینه تحصیل و اقامت یک دانشجوی پزشکی در خارج از کشور به طور میانگین سالانه حدود ۴۲۰ میلیون تومان است.

به گفته مسئولان حوزه  بهداشت، تربیت یک پزشک عمومی سالیانه ۲۱۰ میلیون تومان برای وزارت بهداشت هزینه دارد.

کارشناسان معتقدند اگر در همه این سال ها، ظرفیت‌ها افزایش پیدا می کرد، وزارت بهداشت می‌توانست علاوه بر درآمدزایی از این دانشجویان؛ مشکل کمبود پزشک مناطق محروم را هم حل کند.

شما می‌توانید ادامه این گزارش را در فیلم زیر مشاهده کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
موسی ترکی زاده
۱۵:۴۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
وظیفه وزارت بهداشت است .که اجازه ادامه درس خوندن را به دانشجویان پزشکی ایرانی که در اوکراین درس می خواندن بدهد.در زمان جنگ وظیفه حتمی ایران که این دانشجویان را بپذیرند.دانشگاهای اوکراین برتر از ایران است.اوکراین زمانی دانشگاه پزشکی داشت.که ما اسم دانشگاه را نمی دانستیم.وزیر بهداشت باید قدرت پاسخگوی داشته باشد.چطوری اون زمان فریاد می زدید فرار مغزها .....حالا بفرمائید جذب کنید این دانشجویان که در اوکراین به زبان روسی و انگلیسی پزشکی می خواندند....تنگ دست نباشید وفکر جهانی کنید..‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
خوش به حالشون!!!!
پس کی ما ایرانی ها می تونیم به آرزوهامون برسیم؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۰:۰۱ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
هر دانشگاهی که وزارت بهداشت یا وزارت علوم اون رو قبول داشته باشه تحت شرایط خاص میشه انتقال گرفت به داخل ولی دانشگاهی که معتبر نباشه در هر مقطعی دانشجو از اون انتقال داده بشه به داخل ظلم شدید به دانشجوها و محصل های داخل کشور مخصوصا رشته های پرطرفدار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
اینها که به کشور خودشون پشت کردن حالا باید جایزه هم بگیرند؟؟؟؟؟!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
همه شون اقازاده ها هستند که اینطور میخواهند سریع مشکلاتشون حل بشه ان هم از جیب دیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
خوش به حالشون!!!
پول دار هستند و می تونند برن خارج درس بخونن و حالا هم مشکلشون رو دوباره ما بدبخت بیچاره ها باید حل بکنیم!!
من پول ندارم نه در کشور خودم ادامه تحصیل بدهم و نه در خارج
به فکر ما ایرانی هایی باشید که درامد نداریم ادامه تحصیل بدهیم و آرزوهامون رو باید به گور ببریم
همه چیز شده برای آدم پولدارها
Netherlands
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
حتما الان این پولدارها حق نخبه ها رو میخورن میان دانشگاهی داخل
Iran (Islamic Republic of)
nashenas
۱۰:۰۷ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
ادامه تحصیل این گروه از بچه های نه چندان درس خوان در دانشگاههای داخل کشور باعث سرخوردگی و نا امیدی دانشجویان علمی داخل کشور شده و آنها را پس از اتمام یک مقطع از تحصیل از کشور فراری می دهد بخصوص که بسیاری از دانشکده های پزشکی ایران مورد تایید سایر کشورهای دنیا مثل آمریکا ،کانادا ، انگلیس و... می باشد و چون علمی هم هستند و از طریق آزمون وارد دانشگاه شده اند براحتی از بهترین دانشگاههای اروپایی و آمریکایی برای ادامه تحصیل و کار پذیرش می گیرند و می روند و کشور می ماند و این عده کم سواد و ....اوکراینی و امثالهم درضمن اون پسره که از مسئولین ایرانی پیش لله اش بی بی سی شکایت کرد هم می خواهد اینجا ادامه تحصیل دهد وای که چه شود تکون بخوریم فیلم برای لله اش بی بی سی می فرسته یک امتیاز می گیره!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
چرا باید بخاطر این بچه تنبلا حق رتبه برتری های کنکور خورده بشه
اینا خب میخواستن بیشتر درس بخونن تا کنکور رتبه بیارن و همینجا قبول بشن
هر افزایش ظرفیتی فقط باید از طریق کنکور پر بشه
پذیرش بدون کنکور = خیانت ملی
Iran (Islamic Republic of)
nashenas
۰۹:۵۳ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا هر افزایش ظرفیتی بایستی از طریق آزمون باشد چه دلیلی دارد یک عده بچه تنبل درس نخوان بروند یک کشور ی که دانشگاههایش درجه های آخر رتبه بندی جهانی هستند و از بی اعتبار ترین دانشگاهها را دارد چند صباحی مثلا درس بخوانند بعد هم خیلی راحت بیایند دانشگاههای داخل کشور کنار بچه های درس خوان و زحمت کش مدرک معتبر بگیرند اینها اگر از اوکراین فارغ التحصیل می شدند که مدرکشان را ایران و یا خیلی از کشورها نمی پذیرفت و مجبور بودند همان اوکراین بمانند ویا به کشورهایی مانند ارمنستان رومانی مجارستان ترکیه مالزی و... بروند پس بهتر هست از هم اکنون برای ادامه تحصیلشان به همان کشور ها بروند اگر خدای نکرده اینها داخل کشور ادامه تحصیل دهند ضربه بزرگی به آموزش عالی کشور خواهند زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
انتظار تحصیل در دانشگاه تهران و شهید بهشتی را هم دارند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
مگه دانشگاشون کنترل از راه دور نیست کجا رفتن اساتید ان لاین بدن
Canada
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
بنفع کشور و خود دانشجویان است که
همشون را در دانشگاههای داخلی ادامه تحصیل بدهند
ارز هم خارج نمیشود
بنفع همه است
Iran (Islamic Republic of)
nashenas
۱۰:۰۰ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
فردی که به لحاظ علمی در سطح پایینی قرار دارد و تلاش زیادی برای درس خواندن نکرده و به واسطه شرایط مالی خانواده در یک کشوری که دانشگاههای آن در رتبه بندی های جهانی در ته جدول هست درس می خوانند چه نفعی برای کشور دارند اینها اگر درس خوان و متعهد و علمی بودند که اگر داخل کشور هم نمی توانستند ادامه تحصیل بدهند از بهترین دانشگاههای دنیا یا حداقل دانشگاههای معتبر تری در سایر کشورها پذیرش می گرفتند و ادامه تحصیل می دادند وبه ایران باز می گشتند ولی به دانشگاههای کشوری رفته اند که می دانند مدرکش را در هیچ کجای دنیا جز خود اوکراین و کشورهای هم رده اش نمی توانند استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
یعنی همه این افراد فقط برای تحصیل در رشته پزشکی به اوکراین رفته اند؟!! حالا خوب است که اوکراین سطح مناسبی به لحاظ علوم پزشکی ندارد و مدرک دانشگاه های آن در ایران قابل قبول نیست. الان این افراد انتظار دارند بدون کنکور در بهترین دانشگاههای علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند!
آخرین اخبار