فردا؛ نشست غیرعلنی مجلس با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: نمایندگان مجلس فردا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی نشست غیرعلنی دارند.

آقای سید نظام الدین موسوی گفت: در نشست فردا، آقای اسلامی درباره پرونده هسته‌ای کشور، مذاکرات وین و سفر اخیر رئیس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران گزارش می‌دهد.

شنبه ۱۴ اسفند ماه رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و با رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار داشت.

در توافق پایانی این سفر، سازمان انرژی اتمی باید تا آخر امسال به پرسش‌های آژانس در مورد مسائل مربوط به «۳ مکان که ایران به آنها نپرداخته» به همراه اسناد پشتیبان پاسخ دهد.

به علاوه، آژانس بین المللی انرژی اتمی تا ۲ هفته پس از دریافت توضیحات کتبی سازمان انرژی اتمی و اسناد آنها فرصت پیدا کرد تا اطلاعات را مرور کند و «هر سؤالی را در مورد این اطلاعات دریافت شده، به سازمان انرژی اتمی ارائه کند.»

در جریان مذاکرات وین، برخی مسائل مربوط به صنعت هسته‌ای ایران به بحث گذاشته شده.

نمایندگان مجلس یازدهم تأکید دارند که قانون اقدام راهبردی در جریان مذاکرات حتماً رعایت شود و قرائت گزارش عملکرد دولت درباره این قانون را در دستور کار این هفته نشست‌های علنی‌اش قرار داده.
ماده یک این قانون، سازمان انرژی اتمی ایران را موظف کرده برای مصارف صلح آمیز، با تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد، سالانه حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را داخل کشور ذخیره کند.

به علاوه این سازمان باید «نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.»

سازمان انرژی اتمی در این قانون مکلف شده ظرفیت غنی سازی و تولید اورانیوم غنی سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح­ آمیز کشور را، ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و مواد غنی شده را در کشور نگهداری و انباشت کند.

این سازمان در بخش دیگری از قانون اقدام راهبردی مکلف شده تاکنون، عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره­سازی مواد را تا درجه غنای مورد نیاز، با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (آی آرـ تو اِم) آغاز کند. به علاوه سازمان انرژی اتمی باید عملیات غنی‌­سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های نسل ششم (آی آرـ سیکس) را با حداقل ۱۶۴ ماشین آغاز می‌کرد و پس از آذر ماه امسال به هزار دستگاه ماشین از نسل ششم می‌رساند.

قانون اقدام راهبردی سازمان انرژی اتمی را مکلف کرده بود تاکنون از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان را بهره‌برداری کند.

این سازمان همزمان با عملیات بهینه سازی و راه اندازی راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، موظف شده بود راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدیدی را هم با هدف تولید رادیو ایزوتوپ بیمارستانی با جدول زمان بندی طراحی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
هدف:
ریختن سیمان در تاسیسات هسته ای و نابودکردن دستگاهای غنی سازی
نتیجه آزاد شدن ثروت آقازاده و برداشنه تحریم ها علیه آقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چرا بدون مطالعه و تحقیق حرف می زنید؟ چطور سیمان ریختند که توانستند ظرف چند روز مجددا راه اندازی کنند؟ تعدادی میله سوخت مصرف شده از قبل وجود داشت که یا باید معدوم می شدند و یا اینکه به طریقی غیر قابل استفاده مجدد ، داخل این میله های سوخت مصرف شده را با سیمان پر کردند حالا شما هی شایعه بسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
هیهات من الذله
آخرین اخبار