در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

خودکفایی در تامین چوب نیازمند سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی

پور مقدم گفت: برای خودکفایی در تامین چوب، در سال حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم نیاز است تا بخش زیادی از مواد اولیه تامین شود‌.

آقای کامران پور مقدم گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته برای توسعه زراعت چوب در ۱۰ سال آینده حداقل ۳۰۰ هزار هکتار باید زیر کشت رود.

به گفته او، طبق آمار در هر هکتار زراعت چوب معادل ۳۰۰ تن چوب تولید می‌شود که با این وجود می‌توان امیدوار بود که ۸۰ تا ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع کاغذسازی را در داخل تامین کنیم‌.

سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار متر مکعب انواع چوب آلات وارد کشور شده، ضمن آنکه برای کاغذسازی مواد سلولزی وارد می‌شود.

پور مقدم می‌گوید: سالانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب چوب مورد نیاز است که برای گسترش صنایع کاغذسازی تولید نهال و زیرساخت‌های منابع آبی، خاک ورزی و اصلاح خاک باید تامین شود.

مجری طرح زراعت چوب گفت: برای تامین چوب مورد نیاز صنایع چوبی و کاغذسازی ۶۰ تا ۷۰ میلیون اصله نهال چوبی نیاز داریم که برای تامین این میزان در سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم نیاز است تا بخش زیادی از مواد اولیه تامین شود‌.

طرح زراعت چوب از سال ۸۴ با توقف بهره برداری از جنگل‌های شمال و تنفس جنگل جدی شد که بنابر برآورد صورت گرفته طی چند سال آینده می‌توان کل نیاز چوب مورد نیاز را در داخل تامین کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Austria
Faramarz
۱۴:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
به نظر من چون ایران از نظر کمی آب در تنگنا قرار دارد اصلأ نباید به فکر خود کفایی بود اینکار بسیار اشتباه است یادمان نره چقدر امسال از نظر بی آبی و ای آشامیدنی مشکل داشتیم چوب و صنایع چوبی و خودکفایی آن اشتباه بزرگیست بهتر که چوب را وارد کنیم که هزینه تولید آن بسیار کمتر از ایران هست و همچنین در آن کشورهای کارخانجات مرتبط با صنایع چوب تاسیس کرد که و ایران در آنها شریک شود و هم از واردات چوب از آن کشورهای اقدام کرد
با احترام فراوان
آخرین اخبار