بلومبرگ: ایران یک سوم اورانیوم ۶۰ درصد خود را به ماده اولیه ایزوتوپ‌های پزشکی تبدیل می‌کند

بلومبرگ با استناد به گزارش آژانس اعلام کرد ایران یک سوم از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد خود به ماده اولیه ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی تبدیل می‌کند.

ایران در حال تبدیل کردن یک سوم از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد خود به ماده اولیه ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی است؛ اقدامی که باعث کاهش تنش‌ها در بحبوحه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته و لغو تحریم‌ها می‌شود.

بلومبرگ با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد بر اساس یک سند دو صفحه‌ای که روز چهارشنبه میان دیپلمات‌ها در وین منتشر شده و بلومبرگ آن را مشاهده کرده است، ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی کردند که ایران در ۱۱ مارس بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی خود را برای تولید اهداف «مولیبدن» آغاز کرد. این فرآیند مواد رادیویی را برای سلاح بلااستفاده می‌کند.

رابرت کلی، مهندس تسلیحات هسته‌ای آمریکایی که قبلاً بازرس ناظر تاسیسات هسته‌ای بود، گفت: «آن‌ها (ایرانی ها) آن را از خط لوله خارج کرده‌اند و این برای ساخت سلاح مناسب نیست.»

به ادعای کلی، اگرچه ایران عملاً بخشی از اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد خود را غیر تسلیحاتی کرده است، اما مشخص نیست که مهندسان آن اکنون بتوانند از این فراورده برای تولید مؤثر ایزوتوپ‌های پزشکی استفاده کنند، که این امر باعث ایجاد سؤالاتی در مورد اهداف اصلی ایران می‌شود.

پیشتر، ذخایر اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد جمهوری اسلامی ایران که در پاسخ به بدعهدی غرب در قبال توافق هسته‌ای عملی شد، واکنش آمریکا و غرب را برانگیخته بود. زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که از نظر فنی اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی با خلوص ۹۰ درصدی آن که معمولاً در سلاح‌ها استفاده می‌شود قابل تشخیص نیست.

گفته می‌شود ایزوتوپ‌های پزشکی با اورانیوم غنی شده ۹۰ درصد تولید می‌شوند - فرآیندی که در برخی کشور‌ها ادامه دارد - اما به تدریج با سطوح پایین‌تر جایگزین شده‌اند تا خطرات تکثیر کاهش یابد.

ایران در حالی یک سوم از ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد خود به ماده اولیه ساخت ایزوتوپ‌های پزشکی تبدیل می‌کند که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر از توقف هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در وین خبر داد و در توییتی اعلام کرد که «وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است. متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
به کسی ربطی نداره. این که کاربرد پزشکیه ولی فرضا بمب اتم هم بخواهیم درست کنیم به اونهایی که خودشون تنها استفاده کنندگان از بمب اتمی هستند هیچ ربطی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
قرار که نیست هرکسی نظریه حودش بده صهیونیستی یا طرف اسراییل که نیست واقع بین باش
Israel
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
مگه کنگره و سناشون برجامو قبول کردن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
مخفیانه قبول کردن تا سر شما صهیونیستها زیر اب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۰
مرگ بر اسرائیل و اسرائیل دوست داخلی و خارجی
آخرین اخبار