روز جهانی هواشناسی

هرسال روز ۲۳ مارس برابر با ۳ فروردین به نام روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است.

زارع معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی اداره کل هواشناسی فارس گفت افزایش ۱و ۸ دهم درجه‌ای گرمایش زمین در ۶۰ سال اخیر سبب شده سازمان جهانی هواشناسی، هشدار سریع، اقدام سریع را به عنوان شعار امسال روز جهانی هواشناسی برگزیند.

او گفت: سامانه‌های جوی و پیش بینی‌های هواشناسی حاصل جمع آوری اطلاعات از پارامتر‌های متعدد جوی در ساعات شبانه روز است که از ایستگاه‌های هواشناسی سطح کره زمین جمع آوری و در سامانه تخصصی هواشناسی جهانی ثبت می‌شود.

زارع گفت: با اشاره به وجود ۳۱ ایستگاه هواشناسی در   استان فارس گفت: این پارامتر‌ها شامل دما، رطوبت، فشار، ابرناکی است که هر ساعت یا نیم ساعت یک بار بسته به نوع ایستگاه هواشناسی که فرودگاهی یا معمولی باشد اندازه گیری و از طریق سامانه مربوطه به مرکز ارسال می‌شود.

 معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی اداره کل هواشناسی فارس گفت: انبوه این داده‌ها از سراسر دنیا سبب ترسیم سامانه‌ها و مدل‌های نرم افزاری است که در نهایت بر اساس این مدل ها، نقشه‌های پیش بینی هر منطقه از کره زمین ترسیم می‌شود که از سوی کارشناسان هواشناسی مورد پیش بینی‌های جوی قرار می‌گیرد.

او گفت: این پارامترها در دو سطح جوی در شبانه روز اندازه گیری می‌شود که تراز سطح زمین و تجهیزات انصب شده در ایستگاه‌ها آن‌ها را اندازه گیری می‌کنند.

استخری کارشناس هواشناسی فارس نیز گفت: اندازه گیری اطلاعات جو بالا توسط دستگاه رادیو سوند که با بالن هیدروژن در ساعت خاصی رها شده و تا ارتفاع ۳۰ کیلومتری زمین اندازه گیری می شود و ساعت مشخصی در شبانه روز به سامانه مربوطه ارسال می‌شود.

هشدار سریع ،اقدام سریع، شعار امسال روز جهانی هواشناسی است.

هرسال روز ۲۳ مارس برابر با ۳ فروردین به نام روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است.

منبع: صدا و سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار