کاهش ذخیره آب سد‌های استان اردبیل

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب استان اردبیل از کاهش حجم آب سد‌های استان خبر داد.

رضا غفاری گفت: از حجم ۴۰۲ میلیونی مخازن ۵۲ سد استان در حال حاضر۱۲۱ میلیون متر مکعب پر شده است و بیشتر سدها با کاهش ذخیره آب نسبت به سال قبل مواجه هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب استان اردبیل می گوید: در مدت مشابه پارسال در سدهای استان ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب وجود داشت.

به گفته او، سد یامچی به عنوان مهم‌ترین سد استان که تامین کننده آب آشامیدنی مرکز استان نیز است در حال حاضر حدود ۳۱ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال سه درصد افزایش دارد.

غفاری همچنین در زمینه وﺿﻌﯿﺖ ذﺧﯿﺮهﺳﺎزی ﺳﺪ ارس ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬم‌ترﯾﻦ ﺳﺪ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه آب ﺷﻤﺎل اﺳﺘﺎن گفت: این سد هم‌اکنون ۹۱۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت میلیون مترمکعب با کاهش ذخیره آب مواجه است.

او می گوید: این سد نیز با ۱۹۹ میلیون مترمکعب ذخیره آبی نسبت به پارسال ۳۴ میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارد.

استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان که به لحاظ  اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند، در جایگاه چهارم قرار دارد.

تنش آبی سالیان سال است که بویژه بر روستاهای استان اردبیل سایه افکنده و اهالی را مجبور به استفاده از آب تانکرهای سیار کرده است. در حال حاضر بیشترین مشکلات کم آبی مربوط به روستاهای بیله‌سوار و گرمی مغان است.

بر اساس آمارهای رسمی هم‌اکنون از یک هزار و ۷۰۰ روستای این استان ۷۰۰ روستا دچار کمبود آب هستند و در برخی روستاها و قشلاق‌های عشایری آبرسانی‌ برای تامین آب آشامیدنی مردم به صورت سیار انجام می‌گیرد.

در کنار کاهش بارندگی، فقدان مدیریت مناسب مصرف آب و  نبود صرفه‌جویی در مصرف آب حوزه‌های کشاورزی و آشامیدنی و تداوم خشکسالی باعث کاهش ذخایر آب‌های زیرزمینی و نیز خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها و چشمه‌ها و در نتیجه تشدید تنش آبی در روستاها شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.